آفتاب

وزیر اقتصاد ترکیه: همکاریهای تجاری تهران و آنکارا توسعه می یابد

وزیر اقتصاد ترکیه: همکاریهای تجاری تهران و آنکارا توسعه می یابد

آنکارا - ایرنا - ˈنهاد زیبکچیˈ وزیر اقتصاد ترکیه گفت: موافقت نامه تجاری ترجیحی ایران و ترکیه اجرایی شده و در دوره پیش رو انتظار افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور وجود دارد.

به گزارش ایرنا، زیبکچی این مطلب را روز جمعه در مصاحبه مطبوعاتی که به منظور ارزیابی فرایند اقتصادی ترکیه در نیمه نخست سالجاری میلادی ترتیب داد، عنوان کرد.

او با اشاره به اینکه تحولات خاورمیانه بر واردات و صادرات ترکیه نیز تاثیر گذاشته است، اظهار داشت: موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه به تازگی اجرایی شده و ترکیه امیدوار است در دوره پیش رو، در تجارت خود با ایران شاهد تحولات مثبتی باشد.

مجلس ملی ترکیه پنجشنبه شب در نشست فوق العاده خود، موافقت نامه تجارت ترجیحی میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را تصویب کرد و با تایید 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهور اجرایی شد.

این موافقتنامه در فروردین ماه گذشته در تهران توسط محمود واعظی وزیر ارتباطات و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و ترکیه و 'جودت یلماز' وزیر توسعه و رئیس طرف ترک این کمیسیون امضا شده بود.

در سفر خرداد ماه گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به ترکیه که اولین نشست شورای عالی همکاری راهبردی دو کشور نیز برگزار شد، ایران اتمام پروسه حقوقی این موافقتنامه را اعلام کرد و طرف ترک نیز اعلام کرده بود موضوع در دستور کار فوری مجلس قرار دارد.

با این موافقتنامه دو طرف فهرستی از کالا را مبادله کرده اند که شامل تخفیف در مالیات گمرکی خواهد شد. فهرست کالاهایی که ایران به ترکیه داده، 140 مورد و عموما شامل محصولات کشاورزی و صنایع غذایی است و فهرست کالاهایی که ترکیه به ایران داده شامل 220 قلم تولیدات صنعتی است.

موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه یکی از مهمترین موافقتنامه های تجارت ترجیحی ایران است که محدوده وسیعی از کالاهای صنعتی و کشاورزی را در بر می گیرد.

این موافقتنامه امکان ایجاد تنوع در بازار ایران، جذب سرمایه گذاری خارجی و رقابتی شدن صنایع داخلی و رفع موانع گمرکی برای حضور کالاهای ایرانی و رقابتی شدن قیمت کالای ایرانی در بازار ترکیه را فراهم می سازد.

انگیزه انعقاد موافقتنامه برپایی نظام ترجیحات تجاری بین ایران و ترکیه؛ رفتن مرحله ای به سوی تعرفه صفر در مبادلات تجاری و انعقاد قرارداد تجارت آزاد بین دوکشور است.

زییکچی در ادامه گفت: در دوره اخیر تجارت ترکیه با عراق، این همکاریها رو به کاهش گذاشته است که امیدوایم با تشکیل دولت جدید در عراق، بار دیگر شاهد رشد مبادلات تجاری بین دوکشور باشیم.

وزیر اقتصاد ترکیه در خصوص اعمال تحریم های غرب علیه روسیه و تاثیرات احتمالی آن بر بازرگانی خارجی این کشور نیز یادآور شد: ترکیه الزامی برای مشارکت در این تحریم ها نداشته و قصد دارد مناسبات خود را با روسیه افزایش دهد.

خاورم/2011** 1597
کد N498503

وبگردی