آفتاب

پوتین: اعضای سازمان همکاری شانگهای نسبت به بحران اوکراین رویکرد مشابه دارند

پوتین: اعضای سازمان همکاری شانگهای نسبت به بحران اوکراین رویکرد مشابه دارند

تهران- ایرنا- رییس جمهوری روسیه در اجلاس سران ˈسازمان همکاری شانگهایˈ از شباهت و همگرایی رویکردهای سران کشورهای عضو این سازمان نسبت به مسائل مهم بین المللی از جمله بحران اوکراین ابراز خرسندی کرد.

به گزارش خبرگزاری روسی 'ریانووستی'، 'ولادیمیر پوتین' در چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر این سازمان منطقه ای که اکنون در شهر 'دوشنبه' پایتخت جمهوری تاجیکستان، در حال برگزاری است، گفت:'ما در جلسات خود درباره مسائل مهم بین المللی از جمله بحران اوکراین بحث و تبادل نظر کردیم. در واقع رویکردهای ما نسبت به حوزه های اصلی همکاری یکسان یا بسیار به هم نزدیک است.'

به گفته رییس جمهوری روسیه که قبل از آغاز به کار رسمی این اجلاس با همتای چینی خود دیدار کرد، دیدگاه های مشترک سران کشورهای حاضر درباره بحران اوکراین در بیانیه پایانی اجلاس کنونی منعکس می شود.

'امامعلی رحمان' رییس جمهوری تاجیکستان که کشورش میزبانی این اجلاس را بر عهده دارد اعلام کرد که 6 کشور عضو اصلی و 5 عضو ناظر این سازمان از نقشه راه 12 ماده ای مصوب مذاکرات آتش بس 'مینسک' که هفته گذشته بین مقامات اوکراین و جدایی طلبان برگزار شد، استقبال می کنند.

آمریکا و اتحادیه اروپا طی چند ماه گذشته و در پی تشدید بحران اوکراین، تحریم های متعددی را علیه روسیه تصویب کرده اند. این تدابیر محدود کننده اقتصادی که ژورنال رسمی اتحادیه اروپا فهرست آنها را منتشر کرده است از امروز (جمعه 22 شهریور ماه/12 سپتامبر) اجرایی شدند.

'دیمیتری پسکوف' سخنگوی رییس جمهوری روسیه دیروز (پنجشنبه 20 شهریور ماه) ضمن ابراز تاسف از این تصمیم اروپا تاکید کرد بروکسل نتوانسته است واقعیت وضعیت شرق اوکراین و گام هایی را که دو طرف برای برقراری صلح برداشته اند، درک کند.

سازمان همکاری شانگهای (Shanghai Cooperation Organization) ، بیست و پنجم خرداد 1380 هجری خورشیدی (15 ژوئن 2001) با عضویت چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.

جمهوری اسلامی ایران، هند، افغانستان، مغولستان و پاکستان در این سازمان مقام ناظر را دارند.

اعضای سازمان همکاری شانگهای (SCO) با داشتن مساحتی معادل 30 میلیون و 189 هزار کیلومتر مربع، (سه پنجم از مساحت قاره آسیا) و با جمعیتی در حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر، حدود یک چهارم جمعیت کره زمین را در اختیار دارند.

رییس جمهوری ایران در حاشیه این اجلاس که ساعاتی قبل با عنوان «همکاری، هم رشدی و هم شکوفایی» آغاز به کار کرد، با 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین و 'حامد کرزی' رییس جمهوری افغانستان به طور جداگانه دیدار و راجع به مهم ترین مسائل بین المللی با آنها گفت و گو کرد.

رسانام**9330** 3404
کد N498364

وبگردی