آفتاب

عفو بین‌الملل رسیدگی به حملات هوایی ناتو و آمریکا در افغانستان را خواستار شد

عفو بین‌الملل رسیدگی به حملات هوایی ناتو و آمریکا در افغانستان را خواستار شد

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به کشته شدن چهارده غیرنظامی در حملات هوایی اخیر آمریکا و ناتو در افغانستان، انجام تحقیقات فوری در این زمینه و مسئول دانسته شدن عاملان آن را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان عفو بین‌الملل در گزارش اخیر خود اسنادی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد حملات نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان چه تاثیراتی بر این کشور گذاشته و چه میزان تلفات در پی داشته است.

این اسناد ثابت می‌کند که برخی از این حملات جزو جرایم جنگی محسوب می‌شوند که تاکنون نیز مورد بررسی و محاکمه قرار نگرفتند.

ریچارد بنت سرپرست بخش آسیا اقیانوسیه در عفو بین‌الملل، اظهار کرد: عدم رسیدگی به کشتار غیرنظامیان در نتیجه حملات نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان سبب شده تا نیروهای خارجی در این کشور بفهمند که می‌توانند آزادانه دست به هر جنایتی بزنند و جان غیرنظامیان افغان ارزش بسیار کمی دارد یا حتی بی‌ارزش تلقی می‌شود.

سرپرست بخش آسیا اقیانوسیه در عفو بین‌الملل افزود: ما با قربانیان این حملات در افغانستان و بازماندگان آنها ابراز همدردی می‌کنیم. ناتو و آمریکا باید پیش از انجام هرگونه عملیات نظامی اطمینان حاصل کنند که حملات هوایی‌شان درست و بجاست.

وی همچنین از ارتش آمریکا و نیروهای ناتو خواست تا به طور عادلانه و کامل در مورد این حملات تحقیق کنند و به خانواده‌های قربانیان اجازه دهند تا از روند تحقیقات‌شان مطلع شوند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل، در حمله هوایی اخیر نیروهای ناتو و آمریکا در ولایت کونار در افغانستان دست کم چهارده غیرنظامی کشته و بیش از 10 تن زخمی شدند.

عفو بین‌الملل در گزارش قبلی خود که در ماه اوت منتشر شده بود اعلام کرد: تنها در نتیجه 10 حمله نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان بیش از 140 غیرنظامی کشته شدند که هیچگاه مورد بررسی قرار نگرفت.

این سازمان هشدار داد: کشته شدن غیرنظامیان در نتیجه حملات نیروهای خارجی در افغانستان به یک امر عادی تبدیل شده و به ندرت مورد بررسی و محاکمه قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش از سال 2009 تاکنون تنها شش مورد از پرونده‌های مربو به پرسنل ارتش آمریکا که به کشتار غیرنظامیان مربوط بوده در یک دادگاه محاکمه شده که به ندرت صدور حکم علیه نیروهای آمریکایی را در پی داشته است.

ریچارد بنت در ادامه متذکر شد: آمریکایی‌ها اغلب اسناد مربوط به جرایم جنگی احتمالی و کشتارهای غیرقانونی را مورد بی‌توجهی قرار می‌دهند. این مساله باید تغییر کند. مسئول دانسته شدن عاملان این جنایات موجب توقف وقوع حوادث این‌چنینی در آینده خواهد شد.

وی تاکید کرد: یک نکته ساده وجود دارد که این حوادث نباید در آینده تکرار شوند.

انتهای پیام

کد N498246

وبگردی