آفتاب

سبد کالا بالاخره به سفره های کارگران راه می یابد؟

سبد کالا بالاخره به سفره های کارگران راه می یابد؟

میراث دولت محمود احمدی نژاد برای دولت یازدهمی ها زیاد است.از گرانی و تورم گرفته تا رکود اقتصادی بازارها همه وهمه مواردی است که از دولت دهم برای دولت حسن روحانی به یادگار مانده است. درواقع می توان گفت، طی 4 سال گذشته چنان عرصه اقتصادی بر مردم تنگ شده است که حالا دولت یازدهم با این ارثیه پر ماجرا از دولت قبلی به دنبال کاهش تب گرانی ها است...

شفاف: میراث دولت محمود احمدی نژاد برای دولت یازدهمی ها زیاد است.از گرانی و تورم گرفته تا رکود اقتصادی بازارها همه وهمه مواردی است که از دولت دهم برای دولت حسن روحانی به یادگار مانده است.
درواقع می توان گفت، طی 4 سال گذشته چنان عرصه اقتصادی  بر مردم تنگ شده است که حالا دولت یازدهم با این ارثیه پر ماجرا  از دولت قبلی به دنبال کاهش تب گرانی ها است.

اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه ها، حذف یارانه بگیرهای پردرآمد و دادن سبد کالایی به کم در امدها اما راهکارهای اقتصادی دولت روحانی برای سامان دادن به وضعیت اقتصادی امروز است.

راهکارهایی که با توزیع سبد کالا به کم درآمدها آغاز شد و همین چند وقت پیش بود که دولتی ها اعلام کردند  در کنار اجرای فاز دوم هدفمندی، همچنان توزیع «سبد کالایی» بین قشرهای آسیب‌پذیر جامعه را با مردم را ادامه خواهند داد. سیاستی که در همان ابتدای شروع به کار این دولت برای کاهش موج سواری گرانی انجام گرفته بود.

آن روز‌ها با وجود مشکلات ساختاری دولت برای تعیین دقیق جامعهٔ هدف که در زمان محمود احمدی‌نژاد نیز با فرستاده شدن پیامک‌های حذف یارانه نقدی و یا‌‌ همان ماجرای خوشه‌بندی‌ها نمود پیدا کرده‌ بود، این گمان دور از ذهن نبود که اجرای آن با چالش‌های متعددی همراه خواهد شد و مخالفان و موافقان بسیاری خواهد داشت.

حتی در روزهای اولیه مطرح شدن این خبر، برخی از حدف شدن یارانه نقدی در پی دادن این سبد کالا سخن می‌گفتند اما دولتی‌ها در‌‌ همان روز‌ها تاکید کردند این سبد کالا فقط برای کمک به مردم است و کارکنان دولت، مستمری بگیران دولت و تامین اجتماعی، نیروهای مسلح، جامعه کارگری، جامعه تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، خبرنگاران و دانشجویان متاهل جامعه هدف اهدای سبد کالا هستند.

حالا هر چند با توزیع مرحله اول  و دوم  سبد کالا، تب انتقادات نسبت به عدم توزیع مناسب آن، ایجاد صف‌های طویل که یادآور روزهای کوپنی دهه 60 بود و عدم تعلق گرفتن سبد کالا به همه گروه‌های نیازمند فروکش کرده‌‌است اما هنوز هم قشری از کارگران و نیازمندان هستند که سبد کالا نگرفته اند.

حالا اما وزیر کار می گوید دولت به دنبال تعیین لیست ۲.۵ میلیون نفری جدیدی برای واگذاری بسته های امنیت غذایی است و این لیست تا آبان ماه کامل خواهد شد. پیش تر و در جریان تصمیم دولت برای حمایت غذایی از ۷.۵ میلیون نفری که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند، ماموریتی به وزارت کار برای شناسایی گروه های حقوقی زیر ۶۰۰ هزارتومان و ۶۰۰ تا یک میلیون تومان داده شده بود که احتمالا گروه هایی از کارگران نیز در این لیست قرار خواهند گرفت.

طبق پیش بینی دولت در سال جاری ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی مشمول دریافت بسته های حمایت غذایی شدند که در حال حاضر توزیع بسته های غذایی برای این گروه ها انجام شده است.

بر اساس اعلام وزیر کار قرار است این دو گروه مشخص تا پایان سال جاری در ۴ مرحله بسته های امنیت غذایی دریافت کنند. در عین حال، سال گذشته برنامه دولت در قالب توزیع سبدهای کالایی رایگان برای گروه های مختلف اجتماعی انجام شد.


هرچند قرار بود توزیع سبدهای کالایی در سال جاری نیز دنبال شود و این موضوع از سوی مقامات دولت تدبیر و امید نیز اعلام شده بود، اما بعد عنوان شد دولت واگذاری سبدهای کالایی را متوقف کرده و قصد دارد حمایت ها را تنها برای گروه های هدف در معرض خطر متمرکز کند.

به تازگی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد در صورت فراهم شدن برخی پیش شرط ها مانند تامین منابع مالی مورد نیاز، دولت قصد دارد واگذاری بسته های امنیت غذایی را برای ۱۰ میلیون نفر انجام دهد که این موضوع به معنای شناسایی و ارائه لیست جدیدی از ۲.۵ میلیون مشمول جدید است.

نمایندگان کارگری کشور معتقدند دستکم بخش قابل توجهی از مشمولان جدید دریافت بسته های امنیت غذایی باید در گروه کارگری کشور باشند چون کارگران در حال حاضر از کم درآمدترین گروه های اجتماعی کشور محسوب می شوند.

آنها پیش تر برخی نامه نگاری ها را نیز با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اینباره انجام داده بودند و از وی خواسته بودند تا درخواست آنها را در دولت مطرح و پیگیری کند. انتظار می رود در یکی دو ماه آینده که دولت لیست جدید مشمولان دریافت بسته های غذایی را معرفی خواهد کرد، ردی نیز از کارگران در آن باشد.

به این ترتیب باید منتظر ماند و دید بالاخره  کارگران که قشر زحمتکش جامعه هستند، با سبد کالا بخش کوچکی از مشکلات اقتصادیشان حل خواهد شد یا خیر؟
کد N498235

وبگردی