آفتاب
بثینه شعبان:

هدف از برگزاری نشست جده/اقدامات عربستان در راستای حفظ منافع اسرائیل است

هدف از برگزاری نشست جده/اقدامات عربستان در راستای حفظ منافع اسرائیل است

مشاور رسانه ای و سیاسی رئیس جمهوری سوریه با بیان اینکه نشست جده در واقع با هدف حمایت از تروریسم برگزار شد نه مبارزه با آن اعلام کرد هدف آمریکا گسترش نفوذ خود در خاورمیانه و کاهش قدرت روسیه در منطقه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، "بثینه شعبان" مشاور رسانه ای و سیاسی رئیس جمهوری سوریه در گفتگویی تاکید کرد که سخنرانی "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا در خصوص برنامه راهبردی وی در مبارزه با تروریسم تناقضات بسیاری دارد و دربردارنده هیچ نکته جدیدی نیست.

وی اعلام کرد که در قطعنامه 2170 شورای امنیت بر مشارکت همه در مبارزه با تروریسم تاکید شده است ولی اوباما از دعوت روسیه و چین به ائتلاف بین المللی علیه تروریسم خودداری کرده است و این یکی از تناقضاتی است که در سخنرانی اوباما دیده می شود.

شعبان در ادامه افزود: در قطعنامه 2170 از داعش و جبهه النصره به عنوان گروههای تروریستی یاد شده که اوباما تنها برداعش تمرکز کرده و گروه تروریستی جبهه النصره را از پیش بینیها و برنامه های خود مستثنی کرده است.

مشاور رسانه ای و سیاسی بشار اسد اظهار داشت: هیچ قدرتی- هر اندازه که بزرگ و قوی باشد نمی تواند از راه آسمان و دریا با تروریسم بجنگد مگر اینکه با قربانیان این پدیده در ارتباط باشد و از رنجهای آنها پرس و جو کند.

وی تاکید کرد که تروریسم هم اکنون ظهور نکرده است بلکه از چهار سال پیش تاکنون ما در سوریه یا این پدیده مواجه هستیم و قربانیان این پدیده عنصر اساسی هستند که باید در امر مبارزه با تروریسم لحاظ شده و به آنها توجه شود.

وی افزود: مسئله مبارزه با تروریسم به شیو های مختلفی قابل اجرا است و اگر تاریخ کشورهای غربی را مورد بررسی قرار دهیم درمی یابیم که این کشورهای اشتباهاتی را در منطقه ما مرتکب شده اند که نتایج آن سالها بعد آشکارشده است.

وی درخصوص نشستی که درخصوص مبارزه با تروریسم و با حضور آمریکا، ترکیه و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس روز پنج شنبه در جده برگزار شد گفت: کشورهایی که در واقع عنصر اساسی حمایتهای تسلیحاتی و مالی از تروریسم در سوریه هستند، در واقع جزئی اساسی از تروریسم هستند و باید بگویم که تصمیم این کشورها مبنی بر اینکه به برخی از تروریستها تحت عنوان "مخالفان میانه رو " در داخل خاک کشور خود آموزشهای نظامی دهند، به این معنی نیست که اینها که علیه مردم و نظام سوریه سلاح به دست می گیرند تروریست نیستند.

شعبان افزود: خروجی نشست جده نیاز به بازنگری کلی دارد و درواقع تروریستهایی که اینها خواهان آموزش و حمایت از آنها هستند هیچ تفاوتی با تروریستهای داعش ندارند و در واقع باید گفت که نشست جده نشست حمایت از تروریسم بود نه مبارزه با آن.

وی درخصوص سفر"استفان دی میستورا" نماینده سازمان ملل در سوریه  اعلم کرد که وی باید ابعاد بحران سوریه را از دیدگاه دولت سوریه بسنجد و پیشنهادها و طرحهای وی برای حل این بحران جدی و کاربردی باشد.

شعبان همچنین در گفتگو با شبکه المیادین اعلام کرد که استراتژی آمریکا در مبارزه با تروریسم نیازمند آن است که از مرحله تفکر و طرح به مرحله عمل برسد.

وی همچنین تاکید کرد که آمریکا با کشورهایی که در واقع از تروریسم حمایت می کنند نمی تواند طرحهای خود را اجرایی کند.

مشاور رسانه ای و سیاسی بشار اسد افزود: اقداماتی که عربستان در طول 4 سال انجام داده است هیچ نفعی برای کشورهای عربی نداشته و فقط در راستای منافع اسرائیل صورت گرفته است.

وی بر هماهنگی مستمر میان سوریه از یک سو و روسیه و ایران از سوی دیگر در خصوص تحولات جاری در سوریه تاکید کرد.

شعبان تاکید کرد: هدف آمریکا گسترش نفوذ و سیطره خود بر منطقه و تضعیف روسیه در خاور میانه است.

 

کد N498220

وبگردی