آفتاب
شرکت نفت و گاز اوکراین:

خرید گاز روسیه یا صرفه جویی؟ کی یف باید انتخاب کند

خرید گاز روسیه یا صرفه جویی؟ کی یف باید انتخاب کند

تهران - ایرنا - ˈآندره کوبلوفˈ رییس شرکت ملی نفت و گاز اوکراین هشدار داد؛ اگر ˈکی یفˈ بخواهد مجبور به خرید گاز از روسیه نشود باید با صرفه جویی ؛ 5 میلیارد مترمکعب گاز برای فصل زمستان ذخیره کند.

به نوشته خبرگزاری روسی 'ریانووستی'، این مقام اوکراینی در گفت و گو با 'شبکه پنج' این کشور با اشاره به نزدیک شدن فصل سرما تاکید کرد: اوکراین باید بین ذخیره 5 میلیارد مترمکعب گاز یا خرید همین حجم گاز از شرکت روسی 'گازپروم' یکی را انتخاب کند.

وی با اشاره به اینکه درصورت صرفه جویی نکردن اوکراین در مصرف گاز در زمستان پیش رو با کمبود گاز رو به رو خواهد شد ؛ افزود: باید با دقت تصمیم بگیریم و اگر می خواهیم مجبور به خرید گاز از روسیه نشویم باید میزان مصرف خود را کاهش دهیم.

این درحالی است که 'یوری پرودن' وزیر انرژی اوکراین اوایل شهریور ماه (اواخر اوت) اعلام کرد: اگر شرایط مناسب و زمستان پیش رو گرم باشد، کشورش می تواند فصل سرما را بدون خرید گاز از روسیه سپری کند.

از سوی دیگر 'آرسنی یاتسنیوک' نخست وزیر جدید اوکراین نیز تایید کرده است که این کشور باید در آستانه فصل زمستان و قبل از شروع سرما 5 میلیارد مترمکعب گاز از روسیه خریداری کند.

روسیه و اوکراین از فروردین ماه (آوریل) تا تیرماه (‍ژوئن) بر سر مساله گاز با یکدیگر مذاکره کردند اما به نتیجه نرسیدند. کی یف در پی کاهش بهای گاز بود اما در نهایت از تخفیف مدنظر خود کوتاه آمد. روسیه نیز در ماه ژوئن هشدار داد که اوکراین بابت خرید گاز 5 میلیارد و 300 میلیون دلار به روسیه بدهکار است. کی یف تاکنون این بدهی را پرداخت نکرده است.

اخیرا نیز گفت و گوهای سه جانبه اتحادیه اروپا، روسیه و اوکراین برای حل و فصل این مساله ؛ بی نتیجه پایان یافت.

تحلیلگران معتقدند روسیه در مناقشات خود با غرب از سلاح گاز به عنوان اهرم فشار بر اروپا و کشورهای غربگرای اوراسیا به عنوان شرکای آمریکا بهره می گیرد.

روسیه 30 درصد گاز اروپا را تامین می کند و 40 درصد گاز صادراتی این کشور به اروپا از طریق مرزهای اوکراین ترانزیت می شود. تامین حدود یک سوم گاز مصرفی اوکراین نیز به منابع گازی روسیه وابسته است.

شرکت دولتی گازپروم روسیه که انحصار صادرات گاز این کشور را در اختیار دارد، در سال های 2005 و 2006 و بار دیگر در سال های 2008 و 2009 صادرات گاز به اوکراین را قطع کرد.

سال 2006 میلادی با خبر قطع گاز روسیه به اوکراین شروع شد. در واقع کرملین ناگهان تصمیم گرفت قیمت گاز صادراتی را بیش از چهار برابر افزایش دهد. اوکراین این افزایش بهای گاز را نپذیرفت و در نهایت مسکو با بستن شیرهای گاز به اوکراین ؛ در اوج سرما به خواسته خود رسید.

رسانام**9330**1392
کد N498044

وبگردی