آفتاب

گزارشی از نحوه اعزام مسافران خانه خدا از ایتالیا

گزارشی از نحوه اعزام مسافران خانه خدا از ایتالیا

رم - ایرنا - مسلمانان ایتالیا امسال نیز همانند سال های گذشته خود را آماده سفر معنوی و عبادی حج می کنند.

به گزارش ایرنا، حجاج متفاضی که بیشتر آنها مهاجران مسلمان مقیم ایتالیا هستند، با مراجعه به آژانس های مسافرتی دارای مجوز از سوی سفارت عربستان در این کشور، جهت اخذ روادید حج اقدام می کنند.

در ایتالیا تنها دو آژانس در شهرهای رم و میلان مجوز لازم را از سفارت عربستان برای روادید حج دارند و در مجموع 13 آژانس در این کشور مجوز برای ثبت نام و جمع آوری مدارک متقاضیان حج را دارند. این آژانس ها در شهرهای رم، میلان، برشا ، پراتو، ورونا، ریمینی و فلورانس مستقر هستند.

متقاضیان با در دست داشتن مدارک لازم می توانند به این آژانس ها برای درخواست روادید مراجعه کنند. بطور متوسط تعداد زائرین اعزامی از ایتالیا بین سه تا سه هزار و 500 نفر است که 99 درصد آنان را مهاجران تشکیل می دهند و تنها یک درصد از تعداد کل زائرین اعزامی از ایتالیا را شیعیان تشکیل می دهند.

صدور روادید برای متقاضیان منوط به صدور مجوز از سوی عربستان است و متقاضیان به صورت انفرادی برای ثبت نام نمی توانند اقدام کنند و می بایست از طریق مراجعه به آژانس های دارای مجوز اقدام کرده و در گروه های 20 نفره ثبت نام کنند.

هزینه سفر حج که شامل بلیط هواپیما و اقامت و پذیرایی می شود نیز بین سه تا چهار هزار یورو است که بستگی به نوع هتل درخواست شده از سوی زائر دارد.

آژانسهای مجاز که اقدام به ثبت نام می کنند در نهایت کاروانی را که در برخی موارد تعداد آنها به 500 نفر هم می رسد تشکیل داده و تمامی خدمات از قبیل پذیرایی، اقامت، ایاب و ذهاب و بیمه درمانی محدود را پوشش می دهند اما هیچ نوع بعثه ای برای حجاج اعزامی از ایتالیا وجود ندارد.

بانوان زیر 45 سال متقاضی نمی توانند به تنهایی به سفر حج بروند بلکه می بایست با یک مرد محرم همراه شوند در این صورت گواهی نسبت فامیلی با مرد همراه جهت درخواست روادید برای بانوان الزامی است. بانوان بالای 45 سال نیز به شرط مسافرت با گروه و داشتن اجازه از همسر، پدر یا برادر می توانند به تنهایی اقدام به ثبت نام کنند.

ثبت نام برای سفر به حج برای اندسته ازافرادی که در پنج سال اخیر سفر کرده اند ممنوع است و برای افرادی که به دین اسلام مشرف شده اند نیز ارائه گواهی محضری مبنی بر تشرف آنان به اسلام الزامی است.

گفتنی است که سفارت عربستان در ایتالیا از روز 11 اوت 2014 (20 مرداد ماه گذشته) اقدام به اخذ دیجیتالی اثر انگشت و چهره متقاضیان سفر به این کشور را کرده است که از طریق آژانس های مذکور انجام می شود.

زائران ایرانی مقیم ایتالیا نیز با مراجعه به این آژانس ها و یا از طریق دفاتر خدمات زیارتی و مجری کاروان های زائر ایرانی مقیم خارج کشور در حج تمتع سال 1393 که از سوی سازمان حج و زیارت تایید و اعلام شده است، اقدام می کنند که البته هنوز آماری ازمتقضیان ایرانی در ایتالیا در دست نیست.

اروپام*1*461** 1337
کد N497951

وبگردی