آفتاب

اعزام هیات یمنی برای امضای توافق‌نامه نهایی سازش با حوثی‌ها

اعزام هیات یمنی برای امضای توافق‌نامه نهایی سازش با حوثی‌ها

با اعلام توافق اولیه میان حوثی‌ها و دولت یمن، رئیس جمهوری این کشور یک هیات رسمی را برای رسیدن به توافق نهایی با حوثی‌ها به صعده فرستاد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه الجزیره، عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن،‌ یک هیات رسمی را به صعده، واقع در شمال این کشور فرستاد تا با عبد الملک الحوثی، رهبر گروه حوثی‌ درباره برخی اختلافات مهم توافقنامه سازش از جمله برچیده شدن اردوگاه‌های این گروه در اطراف پایتخت، گفت‌وگو کند.

این هیات به ریاست عبدالقادر هلال، شهردار صنعاء و عبدالکریم الاریانی، نخست وزیر پیشین یمن روز پنج شنبه به صعده رفت تا دو نکته مورد اختلاف در تفاهم‌نامه اولیه پایان بحران میان حوثی‌ها و حکومت که بدون امضا مانده بود را حل کنند.

این دو نکته شامل تعیین زمان برچیده شدن اردوگاه‌های حوثی‌ها در شهر صنعاء و اطراف آن و خروج ساکنان این اردوگاه‌ها است. البته حوثی‌ها شرط کرده‌اند که این اردوگاه‌ها پس از تشکیل یک حکومت وحدت ملی با مشورت تمامی نیروهای سیاسی یمن جمع خواهد شد. از دیگر موارد اختلاف اجرای مفاد طرح گفتگوی ملی است و این در حالی است که رئیس جمهور یمن بر پایان تحصن‌ها پیش از تشکیل حکومت اصرار دارد.

یکی از اعضای گروه مذاکره کننده دولت یمن گفته است: تفاهم‌نامه سازش میان رئیس جمهور یمن و حوثی‌ها برای پایان بحران کنونی یمن به نتایج مثبتی رسیده است.

براساس این تفاهم‌نامه در قبال برداشته شدن اردوگاه‌های حوثی‌ها و عقب‌نشینی آنها از صنعاء، نخست وزیر جدید ظرف 48 ساعت تعیین می‌شود و قیمت‌های افزایش یافته سوخت کاهش می‌یابد.

این تفاهم نامه از سوی عبدالقادر هلال، استاندار صنعاء و حسین العزی نماینده حوثی‌ها و مسئول امور سیاسی این گروه به امضا رسیده است.

یکی از منابع نزدیک به رئیس جمهور یمن گفت: در این تفاهم نامه بر کاهش پانصد ریال (3/2 دلاری) قیمت سوخت، درواقع کاهش نصف مبلغ افزایش یافته سوخت تصریح شده است. به این ترتیب قیمت هر شبکه سوخت (20 لیتر) هزار ریال (6/4 دلار) کاهش می‌یابد.

انتهای پیام

کد N497722

وبگردی