آفتاب
در اعتراض به تحریم‌های جدید؛

مسکو: اتحادیه اروپا تلاش‌های روسیه برای صلح در اوکراین را نمی‌بیند

مسکو: اتحادیه اروپا تلاش‌های روسیه برای صلح در اوکراین را نمی‌بیند

سخنگوی ولادیمیر پوتین در واکنش به تحریم‌های جدید غرب گفت: اتحادیه اروپا نمی‌خواهد و یا تمایلی ندارد که تلاش‌های روسیه را برای برقراری صلح در اوکراین ببیند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد که به‌رغم سیاست ناکارآمد بروکسل، مسکو به اجرای طرح آتش‌بس در اوکراین متعهد است.

سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت: ما بسیار متاسفیم که اتحادیه اروپا دور جدید تحریم‌ها را تصویب کرده است. ما همواره مخالفت خود را با تحریم‌ها اعلام کرده‌ایم و گفته‌ایم که چنین اقداماتی ناکارآمد است. تصمیم اتحادیه اروپا فراتر از درک ما و غیر قابل توضیح است.

وی افزود: مسکو تلاش‌های بسیاری برای برقراری صلح و توقف خونریزی‌ها در اوکراین انجام می‌دهد و سعی دارد تا این درگیری میان جدایی‌طلبان و کی‌یف به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل شود اما اتحادیه اروپا نمی‌خواهد و یا تمایلی ندارد که وضعیت واقعی در دونباس را ببیند و نمی‌خواهد که در جریان اقداماتی طرفین برای آشتی قرار بگیرد.

وزارت امور خارجه روسیه پیش از تصویب دور جدید تحریم‌ها هشدار داده بود که در صورت اقدام اتحادیه اروپا علیه کرملین، به شدت واکنش نشان خواهد داد.

براساس گزارش‌ها، اعضای اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند که تازه‌ترین تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را از امروز (جمعه) اجرایی کنند.

این تحریم‌ها در پی تحولات اوکراین و پس از آن که روسیه به دست داشتن در ناآرامی‌های آن کشور متهم شد، تصویب شدند. گفته شده است که اعمال فشار بر روسیه برای دخالت نکردن در امور اوکراین هدف اصلی این تحریم‌هاست. روسیه اعلام کرده است که در حال آماده شدن برای نشان دادن واکنشی "متناسب با خسارت‌های اقتصادی" ناشی از این تحریم‌هاست.

انتظار می‌رود که با اعمال تحریم‌های جدید، روسیه در تعامل اقتصادی با اتحادیه اروپا با محدودیت روبه‌رو شود. از جمله پنج بانک دولتی آن کشور نخواهند توانست از اتحادیه اروپا استقراض کنند. دسترسی چند شرکت نفتی و گازی دولتی از جمله شرکت‌های روسنفت و شرکت گازپروم به وام‌ها و منابع مالی کشورهای اروپایی هم محدود می‌شود.

قرار است ۲۴ تن دیگر از مقام‌های رسمی روسیه در فهرست افرادی قرار بگیرند که از دریافت ویزای کشورهای اروپایی محروم هستند و دارایی‌هایشان مسدود می‌شود.

با این حال، هرمان ون رامپوی، رئیس شورای اروپا گفت که می‌توان این تحریم‌ها را در پایان سپتامبر (کمتر از سه هفته دیگر) و بعد از بازبینی روند آتش‌بس در شرق اوکراین لغو کرد.

اتحادیه اروپا تازه‌ترین دور تحریم‌ها علیه روسیه را روز جمعه گذشته تصویب کرد، ولی همزمان، دو طرف درگیر در اوکراین اعلام آتش‌بس کردند و به همین دلیل، اجرایی کردن تحریم‌ها به تاخیر انداخته شد.

انتهای پیام

کد N497620

وبگردی