آفتاب

ترکیه بیانیه مشترک آمریکا و کشورهای عربی را امضا نکرد

ترکیه بیانیه مشترک آمریکا و کشورهای عربی را امضا نکرد

آنکارا – ایرنا – ترکیه بیانیه مشترک آمریکا و 10 کشور عربی را که پنجشنبه در نشست امنیتی جده صادر شد، امضا نکرد.

به گزارش ایرنا، نشست وزرای خارجه آمریکا و 10 کشور عربی به میزبانی عربستان پنجشنبه در جده با هدف حمایت از طرح مورد ادعای 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا در مقابله با داعش برگزار شده بود.

عربستان، ترکیه را نیز به این نشست دعوت کرده بود که 'مولود چاوش اوغلو' وزیر خارجه ترکیه در آن شرکت کرد.

شبکه خبر 'ان.تی.وی' در خبری فوری خبر داد، چاوش اوغلو این بیانیه را که در آن کشورها بر عزم خود برای مقابله با داعش و هرنوع فعالیت تروریستی تاکید کردند، امضا نکرده است.

ترکیه در حالی بیانیه مشترک آمریکا و کشورهای عربی را رد کرده که قرار است جان کری روز جمعه به آنکارا سفر کرده و با مقامات ترکیه در باره مسایل مختلف منطقه ای گفت و گو کند.

جان کری در حالی به آنکارا سفر می کند که روسای جمهوری ترکیه و آمریکا هفته گذشته در حاشیه نشست سران ناتو در ولز دیدار داشتند و به دنبال آن 'چاک هیگل' وزیر دفاع امریکا دوشنبه گذشته در راس هیاتی به آنکارا سفر کرد.

پیشتر رسانه های ترکیه خبر داده اند که آنکارا مایل نیست در عملیات نظامی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا برای مبارزه با گروه تکفیری وتروریستی داعش درعراق وسوریه شرکت کند.

تصمیم آنکارا درباره شرکت نکردن در عملیات هوایی وزمینی علیه داعش چهارشنبه شب در نشستی با حضور نخست وزیر، رییس ستاد ارتش، رییس سازمان اطلاعات ودیگر مقام های امنیتی ونظامی ترکیه اتخاذ شده است.

ترکیه در حالی برای مشارکت در این نبردتحت فشار قرار دارد که از سویی 49 تن از شهروندان این کشور در عراق در اسارت داعش هستند و از سوی دیگر ابهامات در خصوص جدیت آمریکا و غرب در مبارزه ریشه ای و صادقانه با داعش و گروههای افراطی در منطقه مطرح است.

خاورم/2011** 1917
کد N497505

وبگردی