آفتاب
اوباما اعلام کرد:

راهبرد جدید 4 ماده ای دولت آمریکا علیه داعش/ نیروهای بیشتری به عراق اعزام می شوند

راهبرد جدید 4 ماده ای دولت آمریکا علیه داعش/ نیروهای بیشتری به عراق اعزام می شوند

رئیس جمهوری آمریکا با اعلام طرح راهبردی جدید دولت خود علیه داعش، از افزایش حملات هوایی علیه تروریست ها در سوریه و عراق و اعزام نیروهای بیشتر به منطقه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا در سیزدهمین سالگرد حملات تروریستی 11 سپتامبر طرح راهبردی جدید دولت خود برای مبارزه با تروریسم را اعلام کرد. وی طی سخنانی که از شبکه های تلویزیونی آمریکا پخش شد از افزایش حملات هوایی علیه مواضع تروریست های داعش در سوریه و عراق و نیز اعزام نیروهای بیشتر به منطقه در چارچوب عملیات حمایتی از ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه کرد خبر داد. وی با اذعان به این که داعش یک گروه اسلامی نیست زیرا هیچ مذهبی کشتار افراد بی گناه را روا نمی دارد گفت در واقع اکثر قربانیان داعش مسلمانان بوده اند.

اوباما با اعلام این طرح چهار ماده ای گفت: هدف ما مشخص است، ما داعش را تضعیف کرده و در نهایت از بین خواهیم برد. وی ضمن خطرناک خواندن تروریست ها برای آمریکا و همپیمانانش تاکید کرد هر چند این تروریست ها تا کنون عملیاتی را در خاک آمریکا انجام نداده اند اما این کشور با طرح راهبردی ضدتروریستی جدید به شکلی فراگیر و  مداوم به مقابله با آنها می رود.

رئیس جمهوری آمریکا بدون اشاره به تاریخی مشخص برای پایان طرح اعلامی خود اظهار داشت: برای از بین بردن غده سرطانی مانند داعش به زمان نیاز است. وی با تشبیه عملیات ضدتروریستی آمریکا علیه داعش با اقدامات پیشین این کشور در یمن و سومالی گفت راهبرد جدید شامل تلاش های دائمی و خستگی ناپذیر برای مقابله با داعش از طریق حملات هوایی و نبرد زمینی نیروهای متفق خواهد بود.

اوباما با رد اعزام نیروی نظامی به عراق به حمایت مشاوره ای مستشاران نظامی آمریکا از ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه اشاره کرد و افزود 475 مستشار آمریکایی آموزش های لازم برای مقابله با تروریست های داعش را به آنها می دهند. به این ترتیب شمار نیروهای مستقر آمریکایی در عراق به هزار و 600 نفر می رسد.

بر این اساس طرح 4 ماده ای دولت آمریکا علیه داعش شامل "نبرد سیستماتیک هوایی" با حمایت زمینی از طریق نیروهای ارتش عراق و پیشمرگه های کرد خواهد بود. اوباما مقابله با داعش در خاک سوریه را نیز بخشی از این راهبرد عنوان کرد، اما از تاریخ شروع این عملیات سخنی نگفت. این در حالی است که حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش در عراق از هشتم آگوست آغاز شده است. بنا بر اعلام پنتاگون در این مدت جنگنده ها و پهپادهای آمریکایی با انجام 154 عملیات 212 موضع تروریست ها را منهدم کرده اند.

بخش دیگر این راهبرد شامل حمایت از نیروهای متفق در نبرد با تروریست ها خواهد بود که اعزام مستشاران در همین چارچوب است. همچنین آموزش و پشتیبانی از گروه های میانه رو مخالف در سوریه در دستور کار آمریکا قرار گرفته است. به گفته اوباما این اقدام بهترین اقدام برای مقابله با داعش در سوریه خواهد بود. هر چند وی از ارسال سلاح برای معارضان سوری سخنی نگفت اما رسانه ها هدف اصلی دولت آمریکا را همین امر می دانند.

به گزارش رسانه ها اوباما از کنگره آمریکا خواسته است از طرح وی برای تقویت معارضان میانه روی سوری حمایت کنند. در حالی که نمایندگان دموکرات کنگره به این خواسته چراغ سبز نشان داده اند اما گمانه زنی ها با نمایندگان جمهوریخواه در این رابطه همچنان ادامه دارد. این رایزنی ها در حالی جریان دارد که مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در ماه نوامبر شاهد برگزاری انتخابات هستند.

سومین بخش از طرح اعلام شده از سوی اوباما شامل هدفمند کردن عملیات ضدتروریستی است که بر اساس آن نبرد آمریکا با تروریسم روی مبارزه با داعش متمرکز شده و به ویژه به دنبال قطع راه های حمایت مالی از این گروه تروریستی است. در این راستا آمریکا به کمک همپیمانان خود می کوشد از رفت و آمد افراد مرتبط با داعش به کشورها با هدف جمع آوری کمک های مالی جلوگیری کند.

مورد چهارم از این طرح نیز مشتمل بر کمک های انسان دوستانه به قربانیان حملات تروریستی و آوارگانی است که طی ماه های اخیر ناچار به ترک خانه های خود شده اند. این کمک ها پیش از این در مورد ایزدی هایی که به خاطر حملات داعش به ارتفاعات سنجار پناه برده و به دلیل بی آبی و بی غذایی در وضعیت بحرانی به سر می بردند، انجام گرفته است.

کد N496680

وبگردی