آفتاب

بیش از70 درصد اموال غیرمنقول تعاونی ها مستند سازی نشده است

بیش از70 درصد اموال غیرمنقول تعاونی ها مستند سازی نشده است

یاسوج - ایرنا - مدیر کل حقوقی و بازرسی سازمان تعاون روستایی کشور گفت: اکنون بیش از70 درصد اموال غیر منقول شرکت های تعاونی کشاورزی و روستایی مستند سازی نشده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'احمد ابن علیپور' روز چهارشنبه در همایش تعاونی های کشاورزی و روستایی استان کهگیلویه وبویراحمد، افزود: شرکت ها و سازمان های تعاون روستایی در استان ها می توانند از ظرفیت های قانونی زیادی برای مستند سازی استفاده کنند.

و از مواد هفت و 69 قانون آیین نامه مستندسازی و تعیین بهره برداری اموال غیر منقول دستگاههای اجرایی و ماده 146 قانون ثبت عمومی شرکت ها برای تحقق این مهم نامبرد و گفت: برخی چالش ها و مشکلات اساسی در حوزه تشکیل تعاونی ها ، نحوه تنظیم قراردادها و تشکیل مجامع صنفی در استان هاست.

وی افزود: کمبود نیروی انسانی بویژه در حوزه امور حقوقی تا حدود زیادی بر مشکلات شرکت های تعاونی افزوده است.

ابن علی پور به رعایت دقت و حساسیت در این زمینه تاکید کرد و افزود: البته نباید در انجام این مهم و موضوع سنددار کردن اموال نیز حق وحقوقی از شرکت های تعاونی و یا حتی اموال و اسناد مربوط به سازمان تعاونی روستایی تضییع شود.

وی وصول نشدن مطالبات تعاونی های بخش کشاورزی و روستایی را از دیگر چالش های اساسی و مشکلات حقوقی در سازمان تعاون روستایی کشور دانست و گفت: میزان مطالبات این شرکت ها اکنون افزون بر چهار هزار میلیارد ریال است که سهم استان کهگیلویه وبویراحمد حدود 700 میلیارد ریال است.

ابن علی پور تعداد تعاونی های تولیدی در سطح کشور را افزون بر یک هزار و 700 مورد اعلام کرد و افزود: واگذاری برخی وظایف و مسوولیت های جدید شامل شرکت های سهامی زراعی ، تولیدی و یا نظام صنفی کشاورزی به سازمان تعاون روستایی فرصت مناسبی برای رونق و شکوفایی تعاونی هاست.

نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش، گفت: فرایند تشکیل تعاونی ها باید از حالت سنتی خارج و همگام با رویکردها و شرایط اقتصادی جدید باشد.

غلام محمد زارعی افزود: بسیاری از ظرفیت ها و استعدادهای موجود در حوزه های مختلف امروز به دلیل همین نگاه سنتی مغفول مانده اند.

وی با اشاره به وجود ظرفیت های گوناگون کشاورزی، آب ، منابع طبیعی و گردشگری در کهگیلویه وبویراحمد افزود: در کنار وجود منابع مالی ابتکار، خلاقیت و استفاده از روش های نوین در شکوفایی این استعدادها نیز لازم است.

زارعی نبود زیرساخت ها در حوزه های مختلف به ویژه در زمینه مسایل کشاورزی و صنعت را از مهمترین معضلات کنونی در تشکیل تعاونی ها در کهگیلویه وبویراحمد دانست و یادآور شد: سازمان تعاون روستایی و سایر متولیان اموردر کشور باید در این راستا نگاه ویژه ای به این استان داشته باشند.

وی بر ضرورت اصلاح ساختار نظام تشکیل تعانی ها در کشور تاکید کرد و افزود: باید این نظام معیوب و دارای چالش های اساسی بویژه در حوزه حقوقی و اجتماعی هرچه سریعتر سامان یابد.

زارعی بر آمادگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تصویب و تدوین قوانین برای تقویت و ارتقای جایگاه تعاونی های روستایی خبر داد و گفت: مجلس هر طرح و لایحه ای در حوزه توسعه و کمک به روستاییان را با قاطعیت تصویب خواهد کرد.

وی برخی مشکلات و بی نظمی های اقتصادی به ویژه در حوزه کشاورزی و صنعت را در سال های گذشته یادآور شد و افزود: شرایط و افق آینده کشور اکنون با تدابیر و تمهیدات دولت یازدهم در مسیر روشن و امیدارکننده ای در حال حرکت است.

566/7530
کد N496256

وبگردی