آفتاب

روزنامه سوئیسی:اروپایی ها با خرید نفت از داعش به این گروه تروریستی کمک می کنند

روزنامه سوئیسی:اروپایی ها با خرید نفت از داعش به این گروه تروریستی کمک می کنند

برلین - ایرنا - روزنامه آلمانی زبان ˈباسلر سایتونگ ˈسوئیس در گزارشی با اشاره به جنایات داعش نوشت: این گروه تروریستی با فروش نفت مناطق اشغالی به برخی کشورهای همسایه عراق و حتی کشورهای اروپایی، همچنان به میزان سرمایه های مالی خود می افزاید.

روزنامه سوئیسی درمورد ثروت داعش نوشت: صندوق های جنگی گروه تروریستی داعش مملو از پول است و این امر بخاطر فروش نفت از سوی گروهی است که بخش هایی از خاک عراق و سوریه که شش برابر بزرگتر از مساحت کل سوییس است را در تصرف خود دارد.

این نشریه در ادامه به نقل از 'یانا هیباسکوا' نماینده اتحادیه اروپا در بغداد می نویسد: این گروه تروریستی از طریق فروش نفت و بسیاری اعمال جنایی،روزانه سه میلیون دلار بدست می آورد.

نماینده اتحادیه اروپا در بغداد اضافه کرد،تجارت نفت از سوی این گروه تروریستی حتی با کشورهایی که متعهد شده اند که با این گروه مبارزه کنند نیز صورت می گیرد.

این مطلب می افزاید:داعش حتی نفت به ترکیه می فروشد و یا از طریق دلال های ترک نفت آنها به فروش می رسد درحالی که آنکار اعلام کرده که در ائتلاف ایجاد شده در چارچوب اجلاس سران ناتو برای مقابله با داعش شرکت می کند.

به نوشته این روزنامه،هزاران تن نفت سوریه و یا عراق توسط گروه داعش از طریق ترکیه به فروش می رسد و دولت ترکیه هیچ اقدامی علیه این امر نمی کند.

روزنامه می نویسد: اسناد فعالیت های قاچاق از سوی گروه داعش حتی از سوی ارتش ترکیه تهیه شده که پیش از سفر اخیر وزیر دفاع آمریکا به ترکیه انتشار یافت.

به نوشته باسلر سایتونگ،ترکیه براساس منابع رسمی این کشور تاکنون 15 هزارتن نفت و فرآورده های نفتی از سوی گروه دولت اسلامی را کشف و ضبط کرده است در حالی که 15 هزار تن نفت بخش اندکی از نفتی است که این گروه قاچاق می نماید زیرا هر لیتر گازوئیلی که این گروه می فروشد هفتاد سنت بوده درحالی که قیمت اصلی آن در ترکیه بالغ بر یک یورو و هشتاد و پنج سنت می باشد.

این روزنامه سوئیسی در ادامه می افزاید: ترکیه تنها کشوری نیست که از گروه دولت اسلامی نفت دریافت می کند،کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز با خرید نفت و فرآورده های نفتی از این گروه تروریستی به آن کمک می کنند.

به نوشته این روزنامه،این موضوع را سفیر اتحادیه اروپا دربغداد چندی پیش در نشست کمیته سیاست خارجی پارلمان اتحادیه اروپا ابراز کرده بود و حتی خواهان اعمال تحریم علیه کشورهایی از جمله ترکیه و نیز اقلیم کردستان عراق که در معامله نفت و فرآورده های نفتی این گروه سهیم هستند، شده بود.

این مطلب در ادامه به نقل از 'الخطاب' از مرکز تحقیقات سیاسی در دبی می نویسد: داعش 60 درصد از منابع نفت سوریه و هفت درصد از دخائر نفت عراق را در اختیار خود دارد.

به نوشته این روزنامه،سازمان بین المللی انرژی که مقر آن در پاریس است نیز برآورد کرده که این گروه روزانه هشتاد هزار بشکه نفت خام صادر می کند و بیشترین مقدار این نفت را نیز دولت سوریه از این گروه خریداری می کند که نه فقط پول خوبی بابت آن به این گروه می دهد بلکه سوخت مورد نیاز آنها را هم تامین می نماید.

در ادامه گزارش باسلر سایتونگ آمده است:این گروه حتی از تجارت با شیطان هم ابایی ندارد.البته موضوعی که مشخص نیست آن است که آیا این گروه افراد متخصص لازم که در درازمدت بتوانند نفت از این چاهها استخراج کنند در اختیار دارد یا نه؟

در بخش دیگری از مطلب این روزنامه سوئیسی آمده است:به هر حال داعش منابع درآمد کافی برای تامین مالی خود و اداره مناطق تحت تصرف و ساکنین آنرا دارد و امروز دیگر به کمک های هواداران خود وابسته نیست.

باسلر سایتونگ با اشاره به اینکه داعش حتی مالیات و حق کمرگی دریافت می کند، نوشت:کامیونها برای عبور از برخی از جاده های در مناطق تحت کنترل این گروه باید حتی تا 200 دلار عوارض پرداخت نمایند.

به نوشته این روزنامه،مسیحیان نیز برای اینکه بتوانند در دایر مناطق تحت کنترل داعش زندگی کنند باید پول پرداخت نمایند و ضمنا از مغازه داران نیز تحت حفاظت از آنها باج گرفته می شود.

این مطلب می افزاید:در موصل که دومین شهر بزرگ عراق بوده و در تصرف این گروه می باشد فقط از طریق تجارت های ممنوعه دوازده میلیون دلار در ماه درآمد بدست می آید.

به نوشته این روزنامه سوئیسی،منبع دیگر درآمد گروه تروریستی داعش،گروگان های اروپایی هستند که برای آزادی آنها میلیون ها یورو درخواست می شود و فرانسه، ایتالیا، آلمان و انگلیس بایستی برای آزادی اتباع خود تاکنون 100 میلیون یورو به این گروه پرداخت کرده باشند.

این مطلب می افزاید:براساس گزارش تحقیقاتی روزنامه نیویورک تایمز، گروگانگیری اتباع کشورهای اروپایی یکی از منابع درآمد اصلی گروه تروریستی داعش است.

باسلر سایتونگ در پایان نوشت:این درحالی است که آمریکا و انگلیس از پرداخت باج برای آزاد کردن اتباع خود خودداری می کنند و به همین خاطر نیز این گروه تروریستی اخیرا دو خبرنگار آمریکایی را در برابر دوربین گردن زد.

اروپام*5*1701**5981
کد N496203

وبگردی