آفتاب
با پیام ویدئویی روسای جمهورایران و تاجیکستان؛

نیروگاه سنگ ‌توده تاجیکستان به بهره‌برداری رسید

نیروگاه سنگ ‌توده تاجیکستان به بهره‌برداری رسید

حسن روحانی و امامعلی رحمان پس از شرکت در مراسم امضای ۹ سند همکاری میان دو کشور، از طریق ویدئو کنفرانس دستور آغاز بهره برداری رسمی از این نیروگاه را صادر کردند.

به گزارش خبرگزارزی مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی و امامعلی رحمان پس از شرکت در مراسم امضای ۹ سند همکاری میان دو کشور، از طریق ویدئو کنفرانس دستور آغاز بهره برداری رسمی از این نیروگاه را صادر کردند.
 
رییس جمهوری تاجیکستان در این مراسم گفت که بهره برداری از این سد نماد همکاریهای مشترک دو کشور است .
 
این نیروگاه برق آبی از ظرفیت تولید ۲۲۰ مگاوات برق پاک برخوردار بوده که با استفاده از توان و ظرفیت مهندسان و متخصصان ایرانی طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شده است.
 
سد و نیروگاه ۲۲۰ مگاواتی سنگ ‌توده با توجه به مشکلات ناشی از کمبود شدید برق تاجیکستان در فصل سرما، می‌تواند منبع مطمئنی برای تامین انرژی برق در این كشور باشد و از این رو از این طرح به‌عنوان برگ زرینی در صادرات خدمات فنی و مهندسی متخصصان توانمند شركت فراب یاد می‌شود.
 
واحد نخست نیروگاه برق‌‌آبی سنگ‌توده ۲ دهم دی‌ماه ۱۳۹۰ وارد شبکه برق جمهوری تاجیکستان شده است، مجموع برق تولیدشده در این نیروگاه تاكنون، بیش از یك و نیم میلیارد کیلووات ساعت بوده است.
 
با راه‌اندازی طرح سد و نیروگاه سنگ‌توده ۲، تولید انرژی برق‌آبی جمهوری تاجیكستان به میزان یكهزار گیگاوات ساعت در سال افزایش یافته است.
 
سد سنگ‌توده ۲ از نوع خاكی با هسته رسی مركزی بوده و طول تاج آن ۳۰۵ متر و عرض تاج آن ۱۲ متر است.
 
این سد با دارا بودن مخزنی به حجم ۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مكعب، ۳۱ متر ارتفاع دارد. نیروگاه این سد نیز از نوع سطحی جریانی است و با دارا بودن دو واحد ۱۱۰ مگاواتی و درمجموع ۲۲۰ مگاوات، سالانه یكهزار گیگاوات ساعت انرژی تولید می‌كند.
کد N496051

وبگردی