آفتاب

ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی در مورد حسابرسی داخلی بانک‌ها

ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی در مورد حسابرسی داخلی بانک‌ها

بانک مرکزی طی بخشنامه‌ ای به کلیه بانکها و موسسات اعتباری، ترجمه سند «حسابرسی داخلی در بانک‌ها» را جهت کمک به بهبود جایگاه و ارتقاء اثربخشی و کارآیی فرآیند حسابرسی ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا، بهبود کارکرد حسابرسی داخلی بانک‌ها و ارائه رهنمودی برای ارزیابی نظارتی واحد حسابرسی داخلی و عملکرد آن در راستای کمک به ایجاد حاکمیت شرکتی صحیح و مناسب در بانک‌ها است براین اساس اصول بهبود حاکمیت شرکتی که توسط کمیته بال منتشر شده، بیان می‌کند که بانک‌ها باید دارای واحد حسابرسی داخلی همراه با اختیار، استقلال، جایگاه مناسب و منابع کافی باشند. بنابراین، وجود حسابرسان داخلی شایسته، مستقل و ذی‌صلاح برای حاکمیت شرکتی صحیح ضروری تلقی می شود.

همچنین، واحد حسابرسی داخلی مؤثر و مستقل می‌تواند در ایجاد یک نظام کنترل داخلی قوی کمک شایانی داشته باشد؛چراکه کارکرد حسابرسی داخلی با شناخت به موقع نقاط ضعف نظام کنترل داخلی، اطلاعات کافی را برای مدیریت فراهم کرده تا در برابر این ضعف‌ها واکنش مناسب نشان داده و اقدامات اصلاحی لازم را به عمل آورد.

گفتنی است حسابرسی داخلی باعث می‌شود مدیریت از صحت نظام کنترل داخلی و به دنبال آن، از استقرار نظام حاکمیت شرکتی صحیح بانک تحت مدیریت خود مطمئن باشد که به واسطه اهمیت این موضوع،کمیته بال در سال 2012، آخرین رهنمود نظارتی خود را تحت عنوان «حسابرسی داخلی در بانک‌ها» منتشر کرد.

[keyword]

کد N495811

وبگردی