آفتاب

ایران وارد هیچ برنامه ای تحت رهبری آمریکا نمی شود

ایران وارد هیچ برنامه ای تحت رهبری آمریکا نمی شود

تهران-ایرنا- محمد جمشیدی، استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ایران نباید به ائتلاف علیه داعش به رهبری آمریکا بپیوندد گفت : در سطح راهبردی نظام جمهوری اسلامی هیچ وقت تحت رهبری آمریکا وارد برنامه ای نمی شود و دشمن اصلی خود را آمریکا می داند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا محمد جمشیدی در نشست تخصصی که با عنوان سیاست خاورمیانه ای آمریکا از سپتامبر 2001 تا سپتامبر 2014 در پژوهشکده مطالعات روابط بین الملل و پژوهشکده مطالعات آمریکا برگزار شد گفت: همانطور که رهبر انقلاب پیش از این دستور کار مهم را تفکیک بین دشمن اصلی و فرعی قرار داده اند باید گفت دشمن اصلی آمریکا و رژیم صهیونیستی و دشمن فرعی گروههای تکفیری و سلفی ها هستند.

وی مشکلات اصلی منطقه را ناشی از آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست و افزود: آمریکا می خواهد قدرت منطقه ای ایران در انزوا قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ایران نباید هرگز به ائتلاف علیه داعش به رهبری آمریکا بپیوندد ادامه داد: حتی اگر آمریکا از ایران چنین درخواستی داشته باشد جمهوری اسلامی نباید چنین کاری کند.

جمشیدی افزود: به فرموده رهبر انقلاب مذاکره با آمریکا نفوذ ایران را میان توده های ملت ها تضعیف می کند.

به گفته این عضو شورای عالی امنیت ملی، ایران بر این باور است که منبع مشکلات منطقه آمریکاست و راه حل آن، خروج این کشور از منطقه است.

جمشیدی گفت: تلاش آمریکا این است که با فضا سازی ها و به صورت هدایت شده اینگونه وانمود کند که ایران تصمیم به همکاری با آمریکا در مورد عراق دارد؛ این در حالی است که تجربه قبلی همکاری ایران در افغانستان نشان داده که این همکاری ها، پیامدش جز بدتر شدن شرایط نبوده است.

به گفته وی طبق مواضع مقامات ایران، چنین گزینه ای روی میز ایران نیست اما آمریکا تلاش می کند در این زمینه فضاسازی کند که چنین اتفاقی افتاده است تا نشان دهد قدرت ایران در خدمت سیاست آمریکا قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه گفت: شاید یکی از مهمترین مولفه ها در درک سیاست آمریکا نسبت به خاورمیانه و جهان، تصور آنها از تهدیدهاست. آمریکایی ها در طول 14 سال گذشته یعنی پس از سپتامبر 2001 نشان دادند درک درستی از ریشه تهدیدها و سطح تهدیدها علیه خود ندارند؛ برای همین، مرتب در حال تغییر سیاست خود هستند.

وی ادامه داد: با توجه به حرکت تهاجمی آمریکا در عراق و افغانستان و عدم پیدا شدن شواهد برای تهدید آنها در این کشورها، به این نتیجه رسیدند که دکترین بوش ، جنگ پیشگیرانه بود که به همین منظور شروع به تغییر رژیم در منطقه با ابزار نظامی می کردند .

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد : این در حالی است که وقتی آمریکایی ها می خواستند ازعراق خارج شوند نه تنها به اهدافشان دست نیافتند بلکه برای امنیت عراق مجبور به مذاکره با ایران شدند.

جمشیدی افزود: آمریکا نتوانست از ابزار نظامی علیه ایران استفاده کند و مجبور به ورود به مذاکره مستقیم با ایران در قالب 1+5 شد که نشان دهنده عقب گرد آمریکا بود .

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آن چیزی که از رویکرد آمریکا مشاهده می شود این است که آنها جنگ را به ضرر خود می دانند و جنگ اولویت آمریکایی ها نیست بنابراین گزینه نظامی علیه ایران چیزی جز لفاظی نیست بنابراین باید در سیاستگذاری هایمان به این مسئله توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه آمریکا در تلاش است از طریق تحولات منطقه حضور جدیدی را برای خود در منطقه تعریف کند گفت: مسئله اصلی این است که آمریکا درک درستی از ماهیت تحولات خاورمیانه ندارد زیرا مردم، بازیگران اصلی تحولات منطقه شده اند.

جمشیدی افزود: آمریکایی ها نه تنها نتوانستند بیداری اسلامی را پیش بینی کنند بلکه در پیش بینی سرعت تحولات نیز عاجز بودند. توانمندی های نظامی آنها لزوما متناسب برای مدیریت تحولات خاورمیانه نیست؛ برای همین طی 3 سال با بیداری اسلامی کاملا منفعل بودند.

این استاد دانشگاه گفت: آمریکایی ها همچنان بر این باور هستند که گروههای تروریستی نماینده جوامع خودشان هستند.

به گفته وی آمریکا به دنبال از بین بردن داعش نیست و هیچ عملیاتی در داخل سرزمین تحت تصرف داعش انجام نشده است.

جمشیدی گفت: آمریکا تلاش می کند امنیت کشورش را از طریق تشدید جنگ در مناطق دور از آمریکا مانند یمن و سومالی به دست آورد و به همین دلیل انتظار می رود آمریکا مداخلات خود را افزایش دهد.

سیام**م.ش**1449
کد N495709

وبگردی