آفتاب

مقدونیه و معضلات حضور اتباع آن در درگیری های مسلحانه خارج از کشور

مقدونیه و معضلات حضور اتباع آن در درگیری های مسلحانه خارج از کشور

بلگراد- ایرنا- مقدونیه که در 3 سال گذشته 10 نفر از شهروندان خود را در درگیری های مسلحانه در سوریه از دست داده، مانند دیگر کشورهای منطقه بالکان غربی با مساله حضور شهروندانش در گروه های تروریستی دست به گریبان است.

به گزارش ایرنا، مجلس نمایندگان مقدونیه بنا به پیشنهاد دولت این کشور برای جلوگیری از شرکت اتباع خود در درگیری های مسلحانه در خارج از کشور به ویژه در خاورمیانه، به تازگی قوانیین کیفری را تغییر داده است.

بنا به قوانین جدید کیفری در مقدونیه، شهروندان این کشور که در مناطق جنگی خارج از کشور مشارکت می کنند به 5 سال زندان محکوم می شوند.

خبرگزاری خصوصی صربستان 'بتا'، با توجه به اطلاعات بدست آمده از شبکه های اینترنتی اجتماعی مقدونیه گزارش داد: به تازگی یک شهروند دیگر مقدونیه ای که در کنار افراطیون و گروه های تروریستی در درگیری های مسلحانه سوریه بر علیه نیروهای دولتی می جنگید کشته شد و تعداد شهروندان این کشور که جان خود را در سوریه از دست داده اند به 10 نفر افزایش یافت.

مقدونیه با داشتن یک چهارم جمعیت بیکار، مانند دیگر جمهوری های برآمده از یوگسلاوی سابق با معضلات اقتصادی فراوانی روبه رو است و تلاش می کند با عضویت در اتحادیه اروپا بتواند روی این مشکل سرپوش بگذارد.

بر اساس این گزارش ، دیگر کشورهای منطقه بالکان غربی نیز برای ممانعت از شرکت شهروندان خود در درگیری های مسلحانه خارج از کشور اقدامات پیشگیرانه ای را انجام داده اند از جمله در بوسنی و هرزگوین پلیس این کشور 12 شهریور ماه امسال طی عملیاتی هماهنگ در سراسر کشور، 15 نفر را در ارتباط با تروریسم و شرکت در درگیری های مسلحانه در سوریه و عراق دستگیر کردند.

دولت صربستان نیز به تازگی اعلام کرده است که لایحه ای را با قید فوریت برای تصویب به پارلمان ارایه می دهد. براساس مفاد پیشنهادی لایحه پیشنهادی دولت، شرکت شهروندان این کشور در درگیری های مسلحانه خارجی به عنوان یک جرم جنایی سنگین در قانون کیفری صربستان تلقی خواهد شد.

پلیس کوزوو نیز به تازگی در این رابطه طی یک عملیات گسترده 40 نفر را به اتهام حضور در مناطق جنگی در سوریه و عراق و حمایت از گروه های تروریستی بازداشت کرد.

مجلس نمایندگان کوزوو در ماه مارس امسال لایحه دولت را درباره ممنوعیت شرکت شهروندان کوزوو در درگیری های مسلحانه خارج از سرزمین کوزوو، تصویب کرد.

اروپام**1**436**1485**1010
کد N495619

وبگردی