آفتاب

ژاپن در پی کسب توانایی حمله نظامی/ مذاکره با آمریکا برای خرید تسلیحات پیشرفته

ژاپن در پی کسب توانایی حمله نظامی/ مذاکره با آمریکا برای خرید تسلیحات پیشرفته

یک رسانه غربی از مذاکرات مقامات توکیو با آمریکا برای خرید تسلیحات پیشرفته و همچنین افزایش توان نظامی ژاپن برای انجام حملات نظامی در خارج از مرزهای این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر  نقل از رویترز، ژاپن پس از پایان جنگ جهانی دوم اجازه خرید تسلیحات پیشرفته را نداشته و بطور کلی این کشور توانایی انجام حملات نظامی در خارج از مرزهای خود را ندارد.

اما استراتژی آمریکا برای آسیا، افزایش توان نظامی چین، ادامه فعالیت های هسته ای کره شمالی و تنش های بوجود آمده در دریای چین بهانه ای مناسب برای ژاپن بوجود آورده تا به دنبال افزایش توان نظامی خود باشد.

از همین رو توکیو بعد از افزایش بودجه های نظامی خود اکنون در پی خرید تسلیحات پیشرفته نظامی است و در همین راستا مذکراتی را با آمریکا انجام داده است. هدف اصلی از خرید این تسلیحات کسب توانایی انجام حملات نظامی در خارج از مرزهاست.

در صورت خرید این تسلیحات، بدون شک نگرانی های چین در مورد فعالیت های نظامی ژاپن و همچنین ارتباطات آن با امریکا افزایش می یابد.

آمریکا طرح هایی برای حضور مؤثرتر نظامی در شرق آسیا دارد و از کشوری نظیر سنگاپور تا اندونزی، مالزی، ویتنام و تایلند، نیوزلند و استرالیا حضور نظامی خود را تقویت می کند. در عین حال آمریکا از نگرانی ژاپن از قدرت گرفتن چین در شرق آسیا بهره می گیرد تا این کشور را در کنار کره جنوبی و استرالیا در اتحادی نظامی با خود نگه دارد.

در حقیقت تنش های میان ژاپن و چین بازتابی از اختلافات و رقابت موجود میان واشنگتن و پکن است. تقابل و تنش های موجود میان آمریکا و چین از چند سال قبل آغاز شده که مهمترین عامل آن سیاست های خاص اقتصادی چین به ویژه در امر صادرات و پایین نگه داشتن ارزش یوآن در برابر دلار بود که همین امر باعث شده بود چین سالانه در معامله با آمریکا صاحب چندین میلیارد مازاد تجاری شود که همین امر رفته رفته منجر به بروز تنش میان دو کشور شد.

علاوه بر آن افزایش سالانه بودجه نظامی چین و برنامه های دفاعی این کشور عاملی بود که موجب هراس آمریکاییها شده بود. آمریکا در سالهای اخیر گزارش های متعددی درباره توان نظامی چین منتشر و درباره آن ابراز نگرانی کرده بود. برای مثال وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گزارشی هدفمند از توسعه ارتش چین خبر داده و اعلام کرد: پکن به بهانه مقابله با تایوان در حال آماده کردن ارتشی است که توانایی حمله به آسیا تا گوام (غرب اقیانوس آرام) را داشته باشد.

 

کد N495183

وبگردی