آفتاب

هارف: به دنبال همکاری با ایران درباره عراق نیستیم

هارف: به دنبال همکاری با ایران درباره عراق نیستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: مقامات کشورش در دیدار دوجانبه با مقامات ایرانی در مورد تهدیدات داعش نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در مورد دیدار کاترین اشتون نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای ایران و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و معاونش، اظهار کرد: وزیر امور خارجه و چند تن از مقامات ارشد این وزارتخانه با خانم اشتون دیدار داشتند. آنها در مورد ایران به ویژه مذاکرات هسته‌ای و تهدیدات داعش گفت‌وگو و رایزنی کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در مورد دیدار دوجانبه ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه با مقامات ایرانی در جمعه گذشته در ژنو، گفت: دیدارهای دوجانبه در ژنو در راستای مساله اصلی تلاش‌های ما به منظور دستیابی به یک توافق جامع مشترک بود. همان‌طور که گفته‌ام هدف اصلی این مذاکرات اطمینان یافتن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است.

وی افزود: تمام کشورهای عضو گروه 1+5 دیدارهای دوجانبه‌ای را با ایرانی‌ها انجام دادند که به طور قطع همگی‌شان در چارچوب مذاکرات هسته‌ای به رهبری اتحادیه اروپا بوده است. ما ادامه این تلاش‌ها را در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل که از هجدهم سپتامبر آغاز می‌شود دنبال خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا دیدار دوجانبه میان مقامات ایران و‌آمریکا مساله عراق و سوریه را نیز در بر گرفته است یا نه؟ تصریح کرد: مذاکرات هسته‌ای یک موضوع جداگانه است. ما همواره گفته‌ایم که این دو مساله از هم جدا هستند و تمرکز ما در دیدارها با مقامات ایرانی روی مذاکرات هسته‌ای است.

هارف افزود: همان‌طور که می‌دانید معاون وزیر خارجه در گذشته موضوع عراق و سوریه را در حاشیه دیدار با ایرانی‌ها مطرح کرد. از آنجایی که این مساله بسیار اهمیت دارد هر بار در دیدارها مطرح شده است و در این دور از گفت‌وگوها نیز مورد بحث قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در مورد امکان همکاری ایران و آمریکا برای مقابله با داعش در عراق از آنجایی که این کشورها منافع مشترکی در این مساله دارند، گفت: من رایزنی‌های بیشتر در مورد این مساله را غیرمحتمل نمی‌دانم. ما پیش از این اعلام آمادگی کرده‌ایم که حاضریم با ایرانی‌ها و دیگر بازیگران اصلی در منطقه برای مقابله با داعش همکاری کنیم اما همان‌طور که گفتم مذاکرات هسته‌ای روی برنامه هسته‌ای ایران متمرکز شده است.

وی تاکید کرد: باز هم می‌گویم که ما به دنبال همکاری با ایرانی‌ها نیستیم اما رایزنی‌های بیشتر در این خصوص را غیرمحتمل نمی‌دانم.

هارف در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا ایران نقش سازنده یا مفیدی در شکل‌گیری دولت جدید عراق داشته است؟ بیان کرد: ما هر کسی را به ویژه کشورهایی که در عراق نفوذ دارند به حمایت از شکل‌گیری یک دولت فراگیر در عراق تشویق کرده‌ایم. من هیچ ارزیابی از نقش ایران در این زمینه ندارم.

انتهای پیام

کد N495168

وبگردی