آفتاب

نظر رئیس کمیسیون قضایی مجلس درباره بانکداری اسلامی

نظر رئیس کمیسیون قضایی مجلس درباره بانکداری اسلامی

نماینده مردم کوهدشت در مجلس گفت: موسساتی که به نام ائمه مزین شده‌اند باید کار مقدس قرض‎الحسنه را نهادینه کنند.

الهیار ملکشاهی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، افزود: آن‌گونه که رئیس بانک مرکزی اعلام کردند نرخ سود بانکی 22 درصد است، اما بعضاً برخی بانک‎ها این امر را رعایت نکردند.

وی با بیان این‌که «در بانکداری اسلامی سود اگر به صورت ثابت باشد اشکال شرعی دارد»، ادامه داد: از لحاظ شرعی دریافت‎ها و پرداخت‎ها در بانک‌ها همچون مضاربه باید به صورت عقود اسلامی باشد. بانک به عنوان وام دهنده صاحب سرمایه و وام‌گیرنده عامه است که باید در سود و زیان با هم شریک باشند.

وی با تأکید بر این‌که «نباید سقف سود در بانک‎ها مشخص شود» ابراز عقیده کرد: بانک‎ها با تعیین سقف سود بانکداری اسلامی را خدشه‎دار کردند.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس درباره موسساتی که با نام ائمه(ع) مزین شده‌اند نیز اظهار کرد: این موسسات بنگاه‎های مالی هستند و انگیزه‎شان سودآوری برای صاحبان سرمایه است. موسساتی که به نام ائمه مزین شده‌اند باید کار مقدس قرض‎الحسنه را نهادینه کنند. مکان‎هایی که مجوز این موسسات را صادر می‎کنند نیز باید بر نوع رفتار آن‌ها نظارت و در نامگذاری‎ها دخالت کنند و امور معنوی و مادی د9ر آن‌ها رعایت شود.

انتهای پیام

کد N494951

وبگردی