آفتاب

تظاهرات مصری‌ها در اعتراض به اوضاع اقتصادی/گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره مصر

تظاهرات مصری‌ها در اعتراض به اوضاع اقتصادی/گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره مصر

دیده بان حقوق بشر خواهان انجام تحقیقات بین‌المللی برای محاکمه عاملان کشتار میدان "رابعة العدویة" شد که این کشتار در پی براندازی نظام محمد مرسی یک سال پیش رخ داد و در جریان آن صدها تن از حامیان مرسی کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، دیده بان حقوق بشر در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو اعلام کرد که مسئولان مصری در جریان پایان دادن به تحصن میدان رابعة العدویة در قاهره در اواسط اوت سال 2013 به قوانین بین‌المللی عمل نکردند.

این سازمان تاکید کرد که نیروهای مصری خیلی زود از گلوله‌های جنگی استفاده کرده و در دقایق اولیه پایان دادن به تحصن میدان رابعة العدویة کشته‌هایی را برجای گذاشتند.

نیروهای امنیتی مصر در 14 اوت سال میلادی گذشته به دو میدان رابعة العدویة در قاهره و میدان النهضة در جیزه حمله کردند که براساس آمارهای رسمی بر اثر این حمله صدها تن از تحصن کنندگان کشته شدند.

این در حالی است که اخوان المسلمین و مخالفان نظام کنونی مصر اعلام کردند که در جریان این حملات هزاران تن کشته شدند.

دیده بان حقوق بشر در ماه گذشته نیز گزارشی را با عنوان "کشتار رابعة و کشتار دسته جمعی تظاهرکنندگان در مصر" منتشر کرد که در آن اعلام کرد: مسئولان مصری می‌دانستند که هزاران تن با این حمله در میدان رابعه کشته می‌شوند، اما با این وجود دست به آن زدند.

این سازمان همچنین بر "کشتار سیستماتیک" تظاهرکنندگان در ژوئیه و اوت سال میلادی گذشته تاکید کرد.

در مقابل مسئولان مصری این گزارش را رد و اعلام کردند که دیده بان حقوق بشر بی‌طرفانه عمل نمی‌کند و از واقعیت جامعه مصر به دور است و "عملیات تروریستی گروه اخوان المسلمین" را نادیده می‌گیرد.

همزمان عفو بین الملل نیز اعلام کرد که اوضاع حقوق بشر در مصر به شدت نابسامان است.

از سوی دیگر، مصری‌ها در چندین استان در اعتراض به بحران‌های معیشتی و ادامه قطع برق در مدت زمان‌های طولانی تظاهرات کردند.

در استان‌های اسکندریه، شرقیه، صعید، پورت سعید، دقهلیه و بنی سویف تظاهراتی برگزار شد و شرکت کنندگان پلاکاردهای در اعتراض به اوضاع اقتصادی و افزایش قیمت‌ها در دست گرفتند و خواهان برکناری عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر و همچنین دولت این کشور شده و خواسته خود را برای آزادی بازداشت شدگان مطرح کردند.

انتهای پیام

کد N494891

وبگردی