آفتاب

آزادی یکی از رهبران اپوزیسیون سودان و توقف نظارت بر مطبوعات

آزادی یکی از رهبران اپوزیسیون سودان و توقف نظارت بر مطبوعات

مقامات سودانی معاون رئیس حزب مخالف "الامه" این کشور را آزاد کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقامات سودانی مریم صادق المهدی، معاون رئیس حزب مخالف الامه سودان را ماه گذشته پس از امضای توافقنامه همکاری میان این حزب و انقلابیون سودانی بازداشت کردند.

وی چند ساعت بعد از آزادی‌اش گفت: به من گفتند که با افراد مسلح ارتباط دارم و این مساله امری غیرقانونی است و آن‌ها هیچ‌گاه اجازه چنین کاری را به ما نمی‌دهند.

مریم المهدی افزود: تلاش می‌کنیم تا تمامی سودانی‌ها را برای حل مشکلات کشور بر سر میز مذاکره بیاوریم.

دستگاه امنیت و اطلاعات سودان 12 اوت گذشته مریم المهدی را در فرودگاه خارطوم و در حالی که از مذاکرات میان حزب الامه و انقلابیون سودان در پاریس بازمی‌گشت، بازداشت کرد.

وی با مالک عقار، رئیس "جبهه انقلاب سوان" در پاریس توافقنامه‌ای را برای همکاری جهت حل مشکلات سودان امضا کرد.

عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان در ژانویه گذشته خواهان مذاکرات سیاسی شد که شامل تمامی گروه‌ها حتی افراد مسلح می‌شد اما مریم المهدی تاکید کرد که کنگره ملی باید اعتراف کند که مذاکرات ملی را دفن کرده است.

در همین راستا توماس یوشینی، سفیر اتحادیه اروپا در خارطوم آزادی مریم صادق المهدی را "تحولی بزرگ" دانست.

در بیانیه سفیر اتحادیه اروپا خواسته شده تا بقیه زندانیان سیاسی از جمله ابراهیم الشیخ، رهبر حزب مخالف "الموتمر" سودان نیز آزاد شوند.

در این بیانیه آمده است: هدف از آزادی تمامی زندانیان سیاسی فراهم سازی فضای مناسب جهت اعتماد سازی میان گروه‌های سودانی برای تحقق صلح دائم و حمایت از حقوق بشر است.

از سوی دیگر، حسبو عبدالرحمان، معاون عمر البشیر اعلام کرد که دولت خارطوم نظارت بر روزنامه‌های سودانی را متوقف کرده است اما روزنامه نگاران باید به مسئولیت خود در خصوص فعالیت‌هایشان به خوبی عمل کنند.

وی بار دیگر پایبندی دولت خارطوم به مذاکرات ملی را اعلام و تاکید کرد: مذاکره تنها وسیله برای متحد کردن سودانی‌ها و گزینه استراتژیک دولت است.

عبدالرحمان خاطرنشان کرد: رسانه‌ها حقوق و وظایفی در قبال دولت، هدایت جامعه و اعتلای دین دارند.

وی ضمن هشدار نسبت به استفاده از روزنامه برای نابود کردن جامعه گفت: دولت اهمیت رسانه‌ها را به خوبی درک می‌کند.

انتهای پیام

کد N494797

وبگردی