آفتاب

روسیه عضویت اوکراین در ناتو را "چالش بی‌سابقه" برای امنیت اروپا خواند

روسیه عضویت اوکراین در ناتو را "چالش بی‌سابقه" برای امنیت اروپا خواند

روسیه با تاکید بر اینکه نمی‌خواهد اوکراین عضو ناتو شود، چنین احتمالی را "چالش بی‌سابقه" برای امنیت اروپا توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر چیژوف، سفیر روسیه در اتحادیه اروپا گفت: اوکراین در ناتو به چالشی بی‌سابقه و جدید برای امنیت اروپا تبدیل خواهد شد.

دولت کی‌یف مایل است تا مذاکرات پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را آغاز کند و در ماه اوت این مساله را اعلام و با جدیت روندی را که در سال 2010 از سوی ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری حامی کرملین اوکراین متوقف شده بود، بار دیگر آغاز کرد.

ناتو نیز عضویت اوکراین در این ائتلاف را به تحقق مولفه‌های مهم ناتو مشروط کرده است. به رغم بدگمانی روسیه، این ائتلاف تاکنون از عضویت بسیاری از کشورهای شوروی سابق استقبال کرده که از جمله شامل سه کشور حوزه بالتیک شامل لتونی، استونی و لیتوانی می‌شود.

تمایل کی‌یف به سمت غرب، از جمله امضای یک توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا موجب وقوع بحران کنونی با روسیه شد. مسکو نیز در واکنش به این بحران کریمه را پس از برگزاری رفراندوم استقلال به خاک خود الحاق کرد و هم اکنون به مداخله مستقیم در درگیری شرق اوکراین متهم می‌شود؛ اتهامی که کرملین نمی‌پذیرد.

سفیر روسیه در اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه بار دیگر با هشدار به اتحادیه اروپا در خصوص اعمال تحریم‌هایی علیه مسکو بر سر بحران اوکراین گفت: پیام ما به اتحادیه اروپا این است: روند صلح اوکراین را با حمایت از این طرف جنگ در اوکراین تضعیف نکنید. تنها شورای امنیت حق دارد که تحریم اعمال کند، اما هیچ گاه تحریم‌ها ابزار کارآمدی نبوده است.

وی افزود: اقدامات یکجانبه اتحادیه اروپا علیه روسیه اشتباه، غیرمنصفانه و گمراه کننده است و بر پایه این فرضیه است که روسیه بخشی از درگیری اوکراین است، اما این طور نبوده و هرگز هم نخواهد بود.

انتهای پیام

کد N494689

وبگردی