آفتاب
| 200464

نتایج خاتمه دادن به یک رفتار وحشیانه: با کارگران بلوچ انسانی رفتار کردیم، بهره‌وری افزایش یافت

نتایج خاتمه دادن به یک رفتار وحشیانه: با کارگران بلوچ انسانی رفتار کردیم، بهره‌وری افزایش یافت

«هرچند ایلنا تنها به یکی از موارد جداسازی کارگران بلوچ توسط یکی از پیمانکاران پرداخته بود، اما منابع کارگری ما حداقل چهار نمونه دیگر از این تبعیض وحشیانه یافته‌اند./ ایلنا در میانه پی‌گیری این پرونده، به پیمانکاری برخورد که پس از خاتمه دادن به این رفتار تبعیض آمیز، مدعی است که بهره‌وری کارگران افزایش یافه است.»

پس از انتشار خبر کارگران بلوچ در عسلویه از سایر کارگران ایرانی جدا می‌شوند، شاهد واکنش‌هایی در رسانه‌ها و به ویژه در میان کارگران مناطق آزاد اقتصادی بودیم. هرچند ایلنا تنها به یکی از موارد جداسازی کارگران بلوچ توسط یکی از پیمانکاران پرداخته بود، اما منابع کارگری ما حداقل چهار نمونه دیگر از این تبعیض وحشیانه یافته‌اند که پس از تکمیل مراحل بررسی در قالب گزارش‌های جداگانه‌ای منتشر می‌شوند.

ایلنا در میانه پی‌گیری این پرونده، به پیمانکاری برخورد که پس از خاتمه دادن به این رفتار تبعیض آمیز، مدعی است که بهره‌وری کارگران افزایش یافه است.

مدیران شرکت پیمانکاری احداث واقع در عسلویه اعلام کرده‌اند که پس از آنکه شرایط زندگی کارگران بلوچ را تغبیر داده‌اند، شاهد کاهش غیبت کارگران و به‌تبع آن افزایش بهره‌وری و پیشرفت‌ فیزیکی در پروژه‌ها بوده‌اند.

مدیر پایپینگ (لوله‌کشی صنعتی) شرکت احداث در گفتگو با ایلنا، احترام به حقوق فردی و انسانی کارگران جدای از هر گونه نگاه تبعیض‌آمیز قومیتی توسط کارفرمایان را موجب پیشرفت بیشتر در پروژه‌ها اعلام کرد. 

«قبادی» ضمن تایید این‌ خبر که برخی از کارفرمایان و پیمانکاران در منطقه پارس‌جنوبی بین کارگران بلوچ و غیربلوچ تفاوت قائل می‌شوند، به خبرنگار ایلنا گفت: «این‌کار در منطقه باب است».

وی در تشریح این نوع تبعیض‌های قومیتی بین کارگران  توسط کارفرمایان اظهار داشت: «پایین‌ترین کارهای پروژه‌ای مانند: امور نظافتی، حفاری‌ها و... را به این کارگران می‌دهند، آنها با امکانات کم و حتی بدون خوابگاه و بیمه کار می‌کنند.»

مدیر پایپینگ شرکت احداث در تشریح تغییر رویکرد مدیریتی این شرکت، ادامه داد: مدیریت شرکت احداث با تغییر رویکرد کارمدارانه که تنها به پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها توجه دارد، با توجه بیشتر به زندگی کارگران توانست میزان غیبت کارگران بلوچ خود را پایین آورد.

وی در این‌باره افزود: با اجرای رویکرد برد - برد کارفرما متوجه شد که اگر امکانات بیشتری را در اختیار کارگر قرار دهد، کار بهتری انجام می‌شود، اما از طرف دیگر توجه به جنبه‌های اخلاقی و انسانی این موضوع هم برای ما مهم بود.

مدیر پایپینگ شرکت احداث این تفکر رایج در بین کارفرمایان که کارگران بلوچ لزوما غیر ماهر هستند را نیز کاملا نادرست دانست و گفت: اگر فرصت‌های برابری به کارگران داده شود آنها استعدادهای‌شان را نشان می‌دهند.

کد N494670

وبگردی