آفتاب

سرکوب روزنامه نگاران در سودان جنوبی ادامه دارد

سرکوب روزنامه نگاران در سودان جنوبی ادامه دارد

تهران – ایرنا – ˈکمیته حفاظت از روزنامه نگارانˈ (یک سازمان آمریکایی) اعلام کرد که یک روزنامه نگار فعال سودان جنوبی بدون اتهام در بازداشت به سر می برد.

به گزارش خبرگزاری 'فرانسه'، دستگیری 'جورج لیویو' که برای رادیو 'مرایا' یکی از محبوب ترین شبکه های رادیویی سودان جنوبی کار می کرد، جدیدترین نمونه از سرکوب روزنامه نگاران محسوب می شود.

گروه های حقوق بشر پیش تر نیز به کرات درباره سرکوب روزنامه نگاران و بحث های مربوط به چگونگی خاتمه دادن به درگیری های ده ماهه این کشور هشدار داده بودند.

در نتیجه درگیری ها میان حامیان 'سالوا کی یر' رییس جمهوری و 'ریک ماچار' معاون سابقش، هزاران نفر کشته و بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر آواره شده اند.

بر اساس بیانیه کمیته حفاظت از روزنامه نگاران، 'مایکل ماکویی' وزیر اطلاع رسانی سودان جنوبی هفته گذشته درباره مجازات روزنامه نگارانی که با شورشیان مصاحبه می کنند، هشدار داد.

سازمان عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر ماه گذشته اعلام کردند که سازمان خدمات امنیت ملی سودان جنوبی با 'تهدید و بازداشت غیرقانونی روزنامه نگاران' فضایی رعب آور ایجاد کرده است.

کمیته محافظت از روزنامه نگاران با استناد به اظهارات همکاران لیویو اعلام کرد که این روزنامه نگار از 22 آگوست (31 مرداد) بدون اطلاع از اتهاماتش بازداشت شده است.

این سازمان در بیانیه خود افزود: افکار عمومی حق دارند که حرف های طرف های درگیر را بشنوند و روزنامه نگاران وظیفه دارند این حرف را منعکس کنند.

'دریک آلفرد' وزیر اطلاع رسانی ایالتی به این نهاد حمایتی گفته است که لیویو به اتهام 'همکاری با شورشیان' بازداشت شده است؛ اتهامی که بستگان و کارفرمایان وی آن را رد می کنند.

خاورم**9156/1275
کد N494629

وبگردی