آفتاب

مذاکره تنها راه آزادی نظامیان ربوده شده لبنانی نیست/ پرونده گزینه نظامی گشوده شد

مذاکره تنها راه آزادی نظامیان ربوده شده لبنانی نیست/ پرونده گزینه نظامی گشوده شد

بیروت – ایرنا – مقامات سیاسی لبنانی تاکید کردند، مذاکره تنها راه برای آزاد کردن نظامیان ربوده شده لبنانی نیست و پرونده گزینه های دیگراز جمله نظامی گشوده شده و روی میز کمیته وزارتی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، کمیته وزارتی دولت لبنان به ریاست « تمام سلام» نخست وزیر تقریبا هر روز برای پیگیری پرونده نظامیان ربوده شده لبنانی تشکیل جلسه می دهد و دیروز(سه شنبه) هم چندین جلسه با حضور خانواده نظامیان ربوده شده و فرماندهان نظامی و امنیتی برگزار کرد.

گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره بیش از 40 روزقبل با حمله به شهرک عرسال لبنان شماری از نظامیان و نیروهای امنیت داخلی لبنان را ربودند و تاکنون « علی السید» و« عباس مدلج» دو نظامی ربوده شده را سربریده و به شهادت رسانده اند.

« نهاد المشنوق»،« جبران باسیل»،« سمیرمقبل»،« علی حسن الخلیل» و « اشرف ریفی» وزیران کشور، خارجه ، دفاع ، دارایی و دادگستری اعضای کمیته وزارتی دولت لبنان به ریاست نخست وزیر برای پیگیری پرونده نظامیان ربوده شده لبنانی هستند.

درهمین چارچوب وزیر کشور لبنان در گفت وگو با روزنامه السفیر با ابراز رضایت از نتایج جلسات دیروز کمیته وزارتی تاکید کرد که همه گزینه ها برای آزاد کردن نظامیان ربوده شده لبنانی روی میز است.

نهاد المشنوقافزود: گزینه مذاکره هرچند بهترین راه حل نیست اما همچنان در اولویت قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد که هیات قطری طرف مذاکره با گروه های تروریستی تکفیری سوری الاصل است و ماموریت خود را همچنان ادامه می دهد.

وزیر کشور لبنان تصریح کرد: ژنرال «عباس ابراهیم» فرمانده نیروهای امنیت عمومی از زمان ربوده شدن نظامیان لبنانی ضمن هماهنگی با نخست وزیر و وزیر کشور با این هیات در تماس بوده است و اکنون با کمیته وزارتی هماهنگی می کند.

ژنرال ابراهیم که قرار است در دوحه پایتخت قطر پرونده نظامیان ربوده شده لبنانی را پیگیری کند، اعلام کرده که برای آزادی این نظامیان ناامید نیست.

المشنوق همچنین اوضاع امنیتی لبنان را « تحت کنترل» خواند و تاکید کرد که همه طرف ها با اتخاذ تصمیمی سیاسی بر اهمیت و ضرورت جلوگیری از ورود لبنان به باتلاق فتنه و هرج و مرج تاکید دارند.

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله و ژنرال« میشل عون»رییس فراکسیون تغییر و اصلاح در مجلس لبنان دیروز دیدار و بر ضرورت وحدت ملی، برقراری امنیت و ثبات و جلوگیری از شعله ور شدن آتش فتنه در لبنان تاکید کردند و آن را وظیفه همه لبنانی ها دانستند.

« سعد الحریری» رییس حزب جریان المستقبل نیزبا صدور بیانیه ای خواستار جلوگیری از ورود لبنان به باتلاق فتنه شد و آن را وظیفه همه لبنانی ها بویژه مسلمانان اعم از شیعه و سنی دانست.

این مواضع مهم مورد توجه و اهتمام رسانه ها و محافل سیاسی ، امنیتی و مردمی لبنان قرار گرفته است.

روزنامه السفیر در شماره روز چهارشنبه خود همچنین به نقل از یک منبع در کمیته وزارتی دولت لبنان نوشت که برقراری امنیت در شهرک عرسال و بلندی های آن در شمال شرق لبنان و نزدیک مرزهای سوریه برعهده ارتش گذاشته شده و دولت تامین حمایت سیاسی لازم را در این ماموریت برعهده گرفته است.

الاخبار دیگر روزنامه لبنانی هم در شماره روز چهارشنبه خود خاطرنشان کرد که در کنار گزینه مذاکره با مسئولیت ژنرال عباس ابراهیم، قدرت سیاسی در لبنان بطور تلویحی « گزینه نظامی» را مورد تاکید قرار داده است تا بر ربایندگان نظامیان فشار بیشتری وارد شود.

این روزنامه لبنانی هم نوشت که در جلسه دیروز کمیته وزارتی بر نقش مهم ارتش در برقراری امنیت در شهرک عرسال و بلندی های آن تاکید شد اما اعضای کمیته به این موضوع بسنده نکرده و گزینه های دیگری از جمله نظامی را مطرح کردند و اجرای آن را دور از انتظار ندانستند.

الاخبار خاطرنشان کرد: براین اساس عملیات ارتش تنها به قطع ارتباط بین شهرک عرسال و بلندی های آن محدود نخواهد شد و عملیات ورود به عمق این بلندی ها برای اعمال فشار بیشتر بر گروه های تروریستی تکفیری در دستور کار قرار می گیرد.

الاخبار به نقل از یک منبع در کمیته وزارتی دولت لبنان نوشت که این کمیته با اشاره بر ضرورت « نجات نظامیان ربوده شده » و « نجات عرسال» تاکید کرده است که در صورت نیاز« عملیات نظامی» می تواند در دستور کار قرار گیرد.

منابع الاخبار خاطرنشان کرده اند که هدف عملیات نظامی دراین مرحله شامل آزادسازی هم بلندی های اشغال شده عرسال نیست.

ناظران معتقدند که ارتش لبنان با توجه به وضعیت سلاح و تجهیزات آن به تنهایی قادر به انجام این ماموریت نیست و ضرورت دارد با هماهنگی با ارتش سوریه و نیروهای مقاومت وارد معرکه آزادسازی کامل بلندی های عرسال شود.

وزیر امور خارجه لبنان هم درگفت وگو با الاخبار گفت:کاملا روشن است که در کمیته وزارتی از دولت لبنان خواسته شده تا ارتش مامور برقراری امنیت در منطقه عرسال و آزادسازی نظامیان ربوده شود.

جبران باسیل افزود:هیچ شک و تردیدی در اتخاذ این تصمیم سیاسی که از حمایت کامل داخلی، عربی، اسلامی، منطقه ای و بین المللی برخوردار است، وجود ندارد.

الاخبار نوشت: ارتش بر آمادگی و توانایی خود برای اجرای این ماموریت تاکید کرده و همه شرایط برای کنترل اوضاع عرسال وجود دارد بنابراین باید در آینده نزدیک شرایط متفاوتی را در این منطقه شاهد باشیم.

وزیرخارجه لبنان گفت که درکمیته وزارتی موضوع پناهجویان سوری هم مطرح و بررسی شد.

وی تاکید کرد: ساخت اردوگاه ها در اراضی لبنان برای پناهجویان سوری کلا رد شد اما گزینه های متعددی برای حمایت از اهالی شهرک عرسال و امنیت آنها وجود دارد.



** تحولات میدانی

برخی رسانه های لبنانی ازجمله تلویزیون الجدید شب گذشته اعلام کردند که واحد توپخانه لشکر هشتم ارتش لبنان محل تجمع عناصر مسلح در بلندی های عرسال را زیر آتش سنگین قرار داد.

الجدید تاکید کرد که گردان 82 ارتش لبنان بر بلندی های « الحصن» مهمترین گذرگاه بین شهرک عرسال و بلندی های آن مسلط شده و در این منطقه استقرار یافته است.

رسانه های لبنانی خاطرنشان کردند که همزمان با عملیات ارتش لبنان، جنگنده ها و بالگردهای نظامی ارتش سوریه مواضع و محل تجمع گروه های تروریستی تکفیری در بلندی های عرسال در مرزهای دو کشور را بمباران کردند.

خبرگزاری ملی لبنان هم اعلام کرد که دو موشک از ارتفاعات شرقی لبنان شلیک و به حومه شهرک حورتعلا در بقاع شمالی لبنانی اصابت کرد اما خسارتی برجای نگذاشت.

روزنامه الاخباربه نقل از منابع نظامی نوشت که عناصر مسلح دیروز به سوی برخی مواضع ارتش در حومه عرسال آتش گشودند.

این منابع تاکید کردند که این حمله با پاسخ محکم و گسترده نیروهای ارتش لبنان مواجه شد و محل تجمع آنها در وادی الرعیان و اطراف قلعه الحصن زیر آتش توپخانه قرار گرفت.

خاورم ** 1324
کد N494395

وبگردی