آفتاب

هشدار درباره استفاده داعش از آسیای مرکزی برای انتقال مواد هسته ای

هشدار درباره استفاده داعش از آسیای مرکزی برای انتقال مواد هسته ای

تهران- ایرنا- یک مقام ضد تروریسم منطقه آسیای مرکزی روز سه شنبه هشدار داد: آسیای مرکزی با این خطر روبه رو است که گروه تروریستی داعش از این منطقه برای انتقال سلاح های هسته ای استفاده کند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه مسکو تایمز، «آندری نوویکوف» رئیس مرکز ضد تروریسم کشورهای مستقل مشترک المنافع در نشست مقام های سازمان های اطلاعاتی این کشورها در آلماتی افزود: آسیای مرکزی آسان ترین مسیر از برخی مناطق خاورمیانه به اروپا است.

وی گفت: ما این تهدید احتمالی را در نظر داریم که تروریست ها از منطقه آسیای مرکزی برای انتقال مواد هسته ای و سایر اقلام خطرناک مرتبط با سلاح های کشتار جمعی استفاده کنند.

نوویکوف افزود: گروه تروریستی داعش در ماه ژوئن قصد خود را برای استفاده از سلاح های هسته ای اعلام کرد.

وی با یادآوری اینکه اعضای این گروه، دومین شهر بزرگ عراق (موصل) را در اختیار گرفته اند، افزود: گفته می شود آنها ده ها کیلوگرم مواد هسته ای از دانشگاه این شهر ربوده اند.

این مقام ضد تروریسم خاطرنشان کرد: منطقی است که گمان کنیم این گروه مشکل مالی برای جذب متخصصان لازم و خرید تجهیزات لازم در این زمینه نخواهد داشت.

براساس این گزارش، اوایل ماه ژوئیه امسال (تیرماه) «محمدعلی الحکیم» سفیر عراق در سازمان ملل به «بان کی مون» هشدار داد که اعضای گروه تروریستی داعش نزدیک به 40 کیلوگرم مواد اورانیوم ربودند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در آن زمان اعلام کرد که این موارد «درجه پایین» هستند و در حال حاضر تهدید مهمی نیست؛ ضمن آنکه استفاده از آنها برای ساخت سلاح کشتار جمعی سال ها زمان می برد.

هشدار این مقام اطلاعاتی روس یک هفته پس از آن مطرح می شود که گروه تروریستی داعش با صدور بیانیه ای اعلام کرد قصد دارد ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را از قدرت برکنار و منطقه قفقاز و چچن را «آزاد کند» .

رسانام**1078** 2023
کد N494315

وبگردی