آفتاب

بان کی مون خواستار تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان شد

بان کی مون خواستار تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان شد

تهران - ایرنا - بان کی مون دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه و در آستانه اعلام نتایج بررسی آرای انتخابات افغانستان، از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خواست که در خصوص تشکیل دولت وحدت ملی به توافق برسند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سازمان ملل، این درخواست پس از آن مطرح شد که عبدالله عبدالله یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات افغانستان خود را پیروز انتخابات نامید و امیدها برای توافق دولت اشتراکی را کمرنگ کرد.

در بیانیه ای که سخنگوی دبیرکل سازمان ملل آن را منتشر کرد آمده است: بان کی مون از عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان می خواهد که توافق مربوط به دولت وحدت ملی را بر طبق تعهدات 12 ژوییه (21 تیر)، نهایی کنند.

این بیانیه می افزاید: این لحظه ای مهم برای افغانستان است و مشارکت واقعی برای برخورد با چالش های این کشور مورد نیاز است.

بان تاکید کرد: با توجه به مقیاس این چالش ها، تنها با اشتراک مساعی می توان در این زمینه پیشرفت کرد.

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که نتایج نهایی بررسی آرا توسط این سازمان که روز چهارم سپتامبر (13 شهریور) به پایان رسید، بزودی منتشر می شود.

خبرگزاری فرانسه افزود: این در حالی است که بیم و نگرانی از به خشونت کشیده شدن تظاهرات خیابانی توسط طرفداران نامزدهای انتخابات وجود دارد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از آن به بحران کشیده شد که عبدالله نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات این کشور را که بر اساس آن احمد زی پیشتاز اعلام شد، نپذیرفت و مدعی شد تقلب گسترده در انتخابات روی داده است. وی تهدید کرد اگر آرا بازشماری و بازرسی نشود، حکومت موازی تشکیل خواهد داد.

دو نامزد ریاست جمهوری با میانجیگری سازمان ملل و معاونان رییس جمهور افغانستان و وزیر امور خارجه آمریکا موافقت کردند، صددرصد آرا با نظارت سازمان ملل، نمایندگان دو نامزد، ناظران بین المللی و رسانه ها بازشماری و بازرسی شود.

بر اساس این توافق پس از بازشماری و بازرسی آرا، نفر اول رییس جمهور و نفر دوم رییس اجرایی دولت افغانستان خواهد شد، تا پس از 2 سال با فراخوانی لویه جرگه و اصلاح قانون اساسی، سمت رییس اجرایی دولت افغانستان به نخست وزیری تغییر یابد.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 16 فروردین و دور دوم 24 خرداد سال جاری برگزار شد.

رسانام**1078** 1597
کد N494198

وبگردی