آفتاب

احتمال استفاده تروریست‌ها از آسیای مرکزی برای ترانزیت‌ تسلیحات اتمی

احتمال استفاده تروریست‌ها از آسیای مرکزی برای ترانزیت‌ تسلیحات اتمی

رئیس مرکز مبارزه با تروریسم کشورهای همسود هشدار داد که تروریست‌ها ممکن است که از آسیای مرکزی برای ترانزیت‌ تسلیحات هسته‌ای و تسلیحات کشتار جمعی استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری ایتارتاس، آندری نوویکف، رئیس مرکز مبارزه با تروریسم کشورهای همسود (ATC) در نشست روسای آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی این نهاد گفت که گزارش‌هایی اخیرا از مناطق مختلف جهان درباره سرقت منابع یونیزاسیون رادیواکتیو و خروج کنترل تاسیساتی که برای مواد رادیواکتیو بکار می‌رود، منتشر شده است.

به گفته رئیس این مرکز، اظهاراتی که از سوی گروه تروریستی داعش در ماه ژوئن مطرح شد مبنی بر اینکه آن‌ها به تسلیحات هسته‌ای دست یافته‌اند و قرار است از آن استفاده کنند، نمونه‌ای از این مسئله است. وی تاکید کرد که شبه‌نظامیان داعش در زمانی که کنترل سد موصل در عراق را به دست گرفتند، ده‌ها کیلوگرم از مواد هسته‌ای را ضبط کرده‌اند. آن‌ها همچنین دارایی‌هایی به ارزش حدود یک میلیارد دلار را تحت کنترل خود درآوردند.

این مقام تاکید کرد: دلایل قانع کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد تروریست‌ها مشکلات مالی ندارند چرا که کارشناسان مرتبط را به کار می‌گیرند و تجهیزات می‌خرند.

نوویکف گفت: ما همچنین متوجه یک خطر بالقوه دیگر شده‌ایم و آن استفاده احتمالی از خاک کشورهای همسود (CIS) خصوصا منطقه آسیای مرکزی است که ممکن است برای انتقال مواد هسته‌ای و سایر مواد خطرناک علاوه بر فناوری و تجهیزات مرتبط با سلاح‌های کشتار جمعی استفاده شود.

انتهای پیام

کد N494076

وبگردی