آفتاب
افخم:

دولت سودان اجازه نمی دهد جریانات و اشخاص خاص موجبات واگرایی دو کشور شوند

دولت سودان اجازه نمی دهد جریانات و اشخاص خاص موجبات واگرایی دو کشور شوند

سخنگوی وزارت خارجه تقویت برخی جریانات سیاسی خاص در سودان را که سعی در تخریب روابط دوجانبه دارند مورد اشاره قرار داد وگفت : اطمینان داریم دولت سودان اجازه نخواهد داد جریانات و اشخاصی که خیرخواه ایران و سودان نیستند ، موجبات واگرایی دو کشور و تاثیر گذاری منفی بر سایر زمینه های روابط دوجانبه را فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی اتهامات بی اساس برخی مراجع و رسانه های سودان نسبت به فعالیت های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارطوم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان فعالیت رایزنی فرهنگی کشورمان در سودان را قانونی خواند و  نسبت به طراحی برخی جریانات شناخته شده و دشمنان روابط دیرینه دو کشور ابراز تاسف کرد .

مرضیه افخم با مردود شمردن تلاش برای گسترش افکار طایفه ای و تفرقه افکنانه، بر ضرورت گام برداشتن در مسیر تقویت روابط و دوستی میان کشورهای اسلامی تاکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه همکاری های  فرهنگی، بخش کوچکی از روابط دو کشور را تشکیل می دهد، اظهار داشت:  فعالیت رایزنی  فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارطوم در چارچوب توافقات رسمی دو کشور و در قالب قوانین و مقررات حاکم بر سودان بوده است.

وی افزود : همچنانکه طرف های ذیربط سودانی نیز اطلاع دارند ادعاهای واهی مطرح شده اخیر پیرامون فعالیت و حیطه اقدامات رایزنی فرهنگی کشورمان که تنها در خارطوم بوده و هیچگونه شعبه و دفتری در سایر ایالتهای این کشور ندارد، در راستای تحریکات برخی گروه های مشکوک سیاسی سودان و نیز جریانات افراطی منطقه ای و متاسفانه در سایه مشکلات اقتصادی و سیاسی این کشور، صورت پذیرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه تقویت برخی جریانات سیاسی خاص در سودان را که سعی در تخریب روابط دوجانبه دارند مورد اشاره قرار داد و افزود : اطمینان داریم دولت سودان اجازه نخواهد داد جریانات و اشخاصی که خیرخواه ایران و سودان نیستند ، موجبات واگرایی دو کشور و تاثیر گذاری منفی بر سایر زمینه های روابط دوجانبه را فراهم کنند.

وی در همین چارچوب نسبت به ورود افکار و اندیشه های مخرب تکفیری به سودان و تلاش جریان هایی برای سوق دادن سودان به سوی بحران ابراز نگرانی کرد.

لازم به ذکر است که در همین چارچوب و از ساعات اولیه اقدام سودان، سفیر سودان در تهران تاکنون دوبار از سوی وزارت امور خارجه کشورمان احضار و مراتب اعتراض و ناخرسندی جمهوری اسلامی ایران و ضرورت تصحیح روند جاری به وی ابلاغ گردید.

 

کد N494070

وبگردی