آفتاب

منابع خبری سوری : آمریکا درصدد حمله به سوریه است

منابع خبری سوری : آمریکا درصدد حمله به سوریه است

تهران – ایرنا – رسانه های سوریه روز سه شنبه، دولت های عربی (هم پیمان آمریکا) را به علت موافقت اولیه با طرح واشنگتن برای حمله هوایی به خاک سوریه به بهانه مبارزه با گروه های تروریستی، محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از دمشق، یک روزنامه سوری نیز از دمشق خواست که ائتلاف مشابهی با مسکو و تهران در برابر ائتلاف کشورهای غربی و عربی به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش، تشکیل دهد.

این تفسیر، پیشاپیش برگزاری نشست روز پنجشنبه میان 'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا و همتایانش در کشورهای عربی و ترکیه به بهانه رویارویی با تهدید گروه تروریستی داعش علیه سوریه و عراق، منتشر شد.

روزنامه 'البعث' ارگان حزب بعث حاکم بر سوریه نوشت: واشنگتن که در سال 2003 از بهانه نادرست وجود تسلیحات کشتار جمعی برای ورود نظامی به منطقه و ترسیم خطوط ژئوپولیتیکی تازه استفاده کرد، امروز با بهانه تازه ای یعنی مبارزه با تروریسم، بازگشته است.

این روزنامه افزود: در این میان اعراب در هرگونه تصمیم گیری غایب هستند و نقش ثانوی را بازی می کنند.

اشاره این روزنامه حزب بعث، به تجاوز آمریکا و هم پیمانش به عراق در سال 2003 به بهانه وجود تسلیحات شیمیایی و میکروبی بود که هر چند منجر به سرنگونی حکومت 'صدام ' حاکم مستبد این کشور شد، اما این گونه سلاح ها نیز در عراق پیدا نشد.

قرار است کری روز پنجشنبه با وزیران امور خارجه مصر، اردن، عراق، لبنان، ترکیه و 6 کشور عربی حوزه خلیج فارس در عربستان سعودی ملاقات کند.

این نشست بخشی از تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلافی به بهانه رویارویی با گروه تروریستی داعش است که بخش های گسترده ای از خاک سوریه و عراق را اشغال کرده است.

با توجه به این موضوع که سوریه و ایران در مذاکرات عربستان، حضور نخواهند داشت، دمشق نگران آن است که این تلاش برای رویارویی با داعش، شامل حملات هوایی آمریکا در خاک سوریه، بدون موافقت این کشور شود.

روزنامه دولتی 'الثوره' سوریه نیز هشدار داده است که آمریکا سرگرم آماده کردن مقدمات برای درگیری های تازه به منطقه خاورمیانه است.

این روزنامه افزود: هم پیمانان منطقه ای آمریکا بدون آگاهی داشتن از جرییات این طرح آمریکا، آماده اجرای فرمان های این کشور هستند.

روزنامه تشرین سوریه نیز این پرسش را طرح کرده که چرا کری و 'چاک هیگل' وزیر دفاع آمریکا در هنگامی به منطقه سفر کرده اند که اتحادیه عرب قبلا موافقت خود را با شروع جنگ تازه ای در منطقه با سازماندهی واشنگتن اعلام کرده است.

تشرین که یک روزنامه نزدیک به حکومت سوریه است، همچنین خواستار تشکیل یک ائتلاف با شرکت روسیه، ایران و سوریه علیه گروه تروریستی داعش به جای اتئلافی شد که آمریکا سرگرم شکل دادن آن است.

تشرین نوشت: دولت های غربی و منطقه ای، کشورهایی را که واقعا مایل به مبارزه با تروریسم هستند، حذف کرده اند و کشورهای در این ائتلاف به سرکردگی آمریکا حضور دارند که از تروریسم حمایت مالی، نظامی و لجستیکی می کنند.

سوریه، کشورهای قطر، عربستان سعوید و ترکیه را به حمایت مالی از گروه های تروریستی متهم کرده است که برای سرنگونی حکومت 'بشار اسد' رییس جمهوری این کشور می جنگند.

بحران داخلی سوریه که از مارس 2011 شروع شد و اکنون وارد چهارمین سال خود شده، بیش از 180 هزار قربانی گرفته است.

خاورم**1486**1144**5981
کد N493888

وبگردی