آفتاب

تردیدها درباره حضور ترکیه در ائتلاف علیه داعش

تردیدها درباره حضور ترکیه در ائتلاف علیه داعش

آنکارا - ایرنا - مساله حضور ترکیه در ائتلاف علیه تروریستهای ˈداعشˈ که متعاقب دیدار ˈرجب طیب اردوغانˈ رییس جمهوری این کشور با ˈباراک اوباماˈ در حاشیه نشست سران ˈناتوˈ در انگلستان مطرح شده بود، در روزهای اخیر با تردیدهایی مواجه شده است .

احزاب مخالف دولت ترکیه در مجلس ملی این کشور در سالهای اخیر بارها دولت آنکارا و حزب 'عدالت و توسعه' را متهم به حمایت از گروههای افراطی مخالف دولت سوریه همانند 'القاعده'، 'جبهه النصری' و داعش کرده و از حمایتهای لجستییکی ترکیه به این گروهها سخن به میان آورده اند.

پس از حملات تروریستهای داعش به عراق و ادعاهای آمریکا برای مبارزه با این گروه تروریستی، نام ترکیه نیز در کشورهای عضو ائتلاف مبارزه با داعش مطرح و متعاقب آن چگونگی حمایتهای آنکارا از این ائتلاف مورد بحث محافل سیاسی قرار گرفت.

سفر دیروز 'چاک هیگل' وزیر دفاع آمریکا به آنکارا و دیدارهای وی با رییس جمهوری، نخست وزیر، وزیر دفاع و رییس ستاد ارتش ترکیه مجددا مطرح شده است.

تعدادی از کارشناسان سیاسی ترکیه با تاکید بر جدی نبودن ادعاهای مبارزه آمریکا با گروه تروریستی داعش گفتند: واشنگتن از این گروه برای برآورده ساختن مطامع خود در منطقه استفاده ابزاری می کند و ادعای مبارزه با تروریستها از سوی آمریکا را نباید جدی گرفت.

گروهی دیگر از کارشناسان در ترکیه با عنوان اینکه آمریکا متوجه خطر داعش شده است، معتقدند: واشنگتن درصدد رفع خطر داعش بدون درگیرساختن خود با استفاده از کشورهای منطقه است و تاکید اوباما در سخنان روزهای گذشته اش در زمینه مبارزه کشورهای منطقه با این گروه به دلیل گسترش خطر تروریستها، در راستای این سیاست است.

روزنامه 'خبرترک' امروز (سه شنبه) در خبری از دیدار هیگل از آنکارا نوشت: محور اصلی مذاکرات وزیر دفاع آمریکا با مقامات ترکیه ، تشکیل ائتلاف بر ضد داعش و بحث و تبادل نظر در این زمینه است .

به نوشته این روزنامه، آمریکا، ترکیه را 'شریک راهبردی ' خود ارزیابی می کند و در دیدار هیگل با مقامات آنکارا ، وی سعی در دریافتن این نکته که آمریکا تا چه اندازه در مساله مبارزه با داعش می تواند به ترکیه اعتماد کند، داشت.

خبرترک با اشاره به اینکه 49 نفر از کارکنان کنسولگری ترکیه در 'موصل' هنوز در اسارت داعش هستند، افزود: آنکارا به دلیل این مساله ، سعی دارد که از انجام عملیات میدانی علیه تروریستهای داعش شانه خالی کند .

این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: هیگل در تماسهای خود با مقامات ترکیه گفته است که آمریکا از آنکارا درخواست نیروهای نظامی برای عملیات میدانی علیه داعش ندارد، ولی خواستار استفاده از پایگاههای هوایی ترکیه و حمایتهای لجستیکی این کشور است، چرا که آنکارا تنها عضو ائتلاف پیشنهادی آمریکا است که با عراق مرز مشترک دارد.

هیگل گفت: راهبرد فعلی آمریکا در مبارزه با داعش در مرحله فعلی شامل عملیات زمینی نیست و با حملات هوایی سعی در متوقف کردن نیروهای این گروه تروریستی را دارد.

وی افزود: در مرحله بعد با حمایتهای پشتیبانی و لجستیکی از نیروهای امنیتی و نظامی دولت مرکزی عراق و پیشمرگه های کرد، یک راهبرد همه جانبه برای بیرون راندن داعش از مناطق اشغالی، تدوین و اجرا خواهد شد.

با توجه به حمایت ترکیه از معارضان سوری و اسارت تعدادی از کارکنان کنسولگری این کشور در موصل توسط تروریستهای داعش، حضور ترکیه در ائتلاف علیه گروه داعش با تردیدهایی مواجه است .

خاورم**2012**1651
کد N493667

وبگردی