آفتاب

کمیته فنی پرده از راز پرواز ام.اچ 17 برنداشت/ تحقیقات ادامه می یابد

کمیته فنی پرده از راز پرواز ام.اچ 17 برنداشت/ تحقیقات ادامه می یابد

کوالالامپور – ایرنا – کمیته ایمنی هلند اعلام کرد دلیل سرنگونی پرواز ام.اچ 17 خطوط هوایی مالزی نقص فنی نبوده است، اما به زمان بیشتری برای مشخص شدن دلیل واقعی این حادثه نیاز است.

به گزارش ایرنا، کمیته ایمنی هلند براساس گزارش روز سه شنبه رسانه های مالزی اعلام کرد که دلیل سرنگونی پرواز ام.اچ 17 مالزی نقص فنی نبوده است.

این کمیته در بیانیه ای تصریح کرد این هواپیمای بوئینگ 777 مالزی 'احتمالا به دلیل آسیب های ساختاری که از طریق یک جسم خارجی با فشار بالا که از خارج به این هواپیما وارد شده' در اوکراین سرنگون شده است.

براساس گزارش این کمیته، مکالمات ضبط شده اتاق خلبان نشان می دهد این پرواز با مشکل فنی خاصی روبرو نبوده و در حالت عادی به پرواز خود ادامه می داده است.

براساس گزارش کمیته ایمنی هلند، ارتباطات رادیویی پرواز ام.اچ 17 با مقامات کنترل ترافیک هوایی تایید می کند که هیچ تماس اضطراری توسط خدمه این پرواز برقرار نشده است و آخرین تماس کنترل ترافیک هوایی در ساعت 13 و 20 تا 13 و 22 دقیقه بدون پاسخ مانده است.

براساس اعلام این کمیته، تحقیقات دقیق بیشتری نیاز است تا بتوان دلیل واقعی سرنگونی این پرواز را مشخص کرد.

'هشام الدین حسین' وزیر دفاع مالزی که در اوکراین به سر می برد روز سه شنبه و پس از انتشار این گزارش اعلام کرد منطقه سرنگونی هواپیما غیرقابل دسترسی است.

وی همچنین با همتای اوکراینی خود دیدار و در مورد همکاری در زمینه تحقیقات مرتبط با این پرواز و تعاملات دفاعی گفت وگو کرد.

به گفته وزیر دفاع مالزی، قرار است تیمی متشکل از استرالیا، هلند و مالزی بتوانند به محل سرنگونی این هواپیما دسترسی داشته باشند.

مالزی روز جمعه خواستار آتش بس بین جناح های متخاصم در اوکراین شد تا امکان جمع آوری شواهد و باقی مانده پرواز سرنگون شده ام.اچ 17 فراهم شود.

پرواز ام.اچ 17 خطوط هوایی مالزی 26 تیرماه با 298 سرنشین در مسیر آمستردام به کوالالامپور در شرق اوکراین سرنگون شد و تلاش ها برای مشخص شدن دلیل این حادثه ادامه دارد.

ناپدیدشدن پرواز ام.اچ 370 خطوط هوایی مالزی در مسیر کوالالامپور به پکن با 239 سرنشین که 17 اسفند ماه سال گذشته اتفاق افتاد نیز به معمایی برای مالزی و مردم تبدیل جهان تبدیل شده است.

نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی پس از سرنگونی پرواز ام.اچ 17، خود به کی یف سفر کرد تا هماهنگی لازم برای حضور کارشناسان در منطقه مورد نزاع ارتش اوکراین و جدایی طلبان و یافتن جعبه سیاه هواپیما را انجام دهد.

رسانه های مالزی اخیرا دولت مالزی را به باج دهی به استقلال طلبان اوکراین برای دریافت جعبه های سیاه هواپیما متهم کردند اما نجیب هرگونه پرداخت باج به استقلال طلبان رد کرد.

'الکساندر بورودای' یکی از رهبران ارشد جدایی طلبان اوکراین سی ام تیر ماه در شهر دونتسک دو جعبه سیاه پرواز ام.اچ 17 را تحویل رییس هیات کارشناسی مالزی داد.

43 سرنشین این هواپیما مالزیایی، 192 نفرهلندی،27 نفر استرالیایی، 12 نفر اندونزیایی 10 نفر انگلیسی و بقیه اتباع آلمان، بلژیک، فیلیپین، کانادا و نیوزیلند بودند.

تعدادی از اجساد اتباع مالزی همچنان مفقود بوده و یا شناسایی نشده است.

نخست وزیر مالزی وعده داده است تلاش می کند باقی مانده اجساد قربانیان پرواز ام.اچ 17 به مالزی بازگردنده و تحویل خانواده آن ها شود.

آساق**241**1611
کد N493522

وبگردی