آفتاب

تحلیلگر سابق سیا:اسرائیل و تندروها در آمریکاموانع اصلی درمذاکرات هسته ای هستند

تحلیلگر سابق سیا:اسرائیل و تندروها در آمریکاموانع اصلی درمذاکرات هسته ای هستند

برلین - ایرنا - ˈری مک گاورنˈ تحلیلگر سابق سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا)، اسرائیل و زیاده خواهی های ناشی از فشار تندروها در آمریکا را از دلایل و موانع مهم در به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 تاکنون عنوان کرد.

وی که به منظور شرکت در نشست 'بررسی سیاست های روسیه در قبال اوکراین' به برلین سفر کرده است در حاشیه برگزاری این نشست در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، سیاست های خصمانه آمریکا در مورد ایران، اسرائیل و تندروهای زیاده خواه در واشنگتن را موانع اصلی در مسیر مذاکرات هسته ای عنوان کرد.

این منتقد سیاست های دولت آمریکا با خطرساز خواندن نفوذ سنتی لابی اسرائیل در کاخ سفید و همچنین در میان سیاستمداران کنگره،گفت: البته سیاست های دولت اسرائیل در ماه های گذشته این نفوذ را کاهش داده است.

مک گاورن افزود: اسرائیلی ها با حمله نظامی اخیر به غزه و ادامه سیاست اشتباه شهرک سازی در کرانه باختری برغم مخالفت های بین المللی عملا آبروریزی کردند و حتی

سیاستگذاران واشنگتن نیز در مورد این مسئله بسیار خشمگین هستند و این می تواند خبر بسیار خوبی برای کسانی باشد که منتظر حاصل شدن توافق هسته ای هستند.

وی افزود: به نظر من این فرصت خوبی است که دولت و سیاستمداران آمریکایی دیگر به فشارهای اسرائیل توجهی نکرده و برای دستیابی به یک توافق معقول با ایران پیش بروند.

تحلیلگر سابق سیا معتقد است اگر این فشارها و زیاده خواهی ها نبود،توافق هسته ای با ایران می توانست سال ها قبل بدست آید اما به هر حال باید بپذیریم که این فشارها و زیاده خواهی ها هم بخشی از روند مذاکرات است.

مک گاورن افزود: شما در واشنگتن با جمعی از تندروهای افراطی مواجه هستید که نمی خواهند یک توافق دائمی با ایران حاصل شود و آنها هر از گاهی موفق می شوند پیش شرط هایی را وارد روند مذاکرات هسته ای دولت این کشور کنند که اصلا قابل مذاکره نیست.

وی در عین حال تاکید کرد: همه این مسائل به رییس جمهوری آمریکا ارتباط دارد که آیا وی این احساس را دارد که قادر به ادامه روندی که آغاز کرده، باشد و تا دستیابی به توافق نهایی پیش برود یا اینکه همچنان درمقابل فشارهای این اشخاص باید کمر خم کرده و موارد غیرقابل مذاکره را مطرح کند.

مک گاورن با تاکید بر این که ادامه مسیر مذاکرات و موفقیت آمیز بودن آن عملا به اراده اوباما بستگی دارد،گفت: به شخصه معتقدم شانس رییس جمهوری آمریکا برای موفقیت در مذاکرات و دستیابی به توافق بالاتر از 50 درصد است.

این تحلیلگر سابق سیا در پاسخ به این سووال که آیا می توان به مثبت بودن نیت آمریکایی ها در مذاکرات اعتماد کرد، گفت: به نظر من تا قبل از این اینگونه نبوده است ، چون ما دو یا سه سال پیش هم می توانستیم توافق خوبی با ایران داشته باشیم اما مسئله در این مرحله از گفت و گو تغییر کرده و به نظر می رسد آمریکا هم برای دستیابی به توافق جدی شده باشد زیرا اوباما از اعتبار سیاسی خود برای آن هزینه کرده است.

مک گاورن با بیان اینکه اگر دو طرف از خود انعطاف پذیری نشان دهند یک توافق خوب امکان پذیر خواهد بود،گفت: به هرحال در ایران نیز طیفی از تندورها وجود دارند که برای آنها نیز توافق هسته ای باید قابل قبول و قابل هضم باشد.



** درمورد لغو تحریم های ایران اروپا باید خود را از بند آمریکا رها کند

از منتقد سیاست های دولت آمریکا درمورد لزوم لغو تحریم های غرب و اتحادیه اروپا علیه ایران،سووال شد که وی در پاسخ گفت: اروپایی ها باید خود را از بند آمریکا که دست و پای آنها را بسته رها کرده و در این رابطه پیشقدم شوند.

مک گاورن تاکید کرد: اینکه اروپایی ها قادر هستند خود را از زیر سلطه آمریکا خلاص کنند،یک مسئله دیگری است اما به نظرم وقت آن فرا رسیده که اروپایی ها بالاخره مستقل شوند و منافع خود را دنبال کنند.

وی در عین حال معتقد است اگر مذاکرات در هفته ها و ماه های آینده به نتیجه برسد و توافق هسته ای حاصل شود، تحریم های اروپایی مرحله به مرحله کاهش یافته و آمریکا نیز در نهایت مجبور به لغو تحریم ها خواهد بود.

این تحلیلگر سابق سیا افزایش دیدارهای مقام های اروپایی از ایران طی یکسال گذشته را نشان روشنی از فروپاشی رژیم تحریم های غرب دانست و افزود: همه به این واقف هستند که می شود با ایران روابط اقتصادی و تجاری خوبی داشت.

مک گاورن ابراز امیدواری کرد اروپایی ها رفته رفته خود را از بند آمریکا رها کرده و بدنبال منافع اقتصادی و راهبردی خود باشند که معنای آن فروپاشی کامل رژیم تحریم ها علیه ایران خواهد بود.

از این سیاستمدار با سابقه آمریکایی درخصوص نقش ایران در مبارزه علیه افراط گرایی و تروریسم سووال شد که گفت: وضعیت امروز عراق به خوبی اهمیت نقش و جایگاه ایران را در تثبیت امنیت و ثبات منطقه و مقابله با افراط گرایی نشان می دهد.

مک گاورن با ابراز اطمینان نسبت به این که ایران امروز به وضعیت همه ما بعد از 12 سال حضور در عراق نگاه می کند و لبخند می زند،گفت: واقعیت این است که ما با عملکرد خود بغداد را دو دستی به ایران تحویل دادیم اما امروز برای اولین بار احساس می کنیم که منافع آمریکا و ایران در منطقه بسیار به هم نزدیک است.

وی با اشاره به اینکه ایران تاثیر و نفوذ قابل توجهی در منطقه و حتی جهان دارد، گفت: دولت آمریکا اگر باهوش و زرنگ باشد باید شمشیر دعوا با ایران را غلاف کرده و اقرار کند که منافع ایرانی ها لزوما نمی تواند مخالف با منافع آمریکا باشد.

مک گاورن تاکید کرد ممکن است اسرائیلی ها این دیدگاه را نداشته باشند اما نمی توانند برای آمریکا تعیین تکلیف کنند.

این منتقد سیاست های امریکا نزدیک به سه دهه به عنوان تحلیلگر سیاسی، به طور مرتب گزارش های روزانه سازمان اطلاعاتی امریکا و مهمترین مسائل سیاسی و امنیتی کشورهای جهان بویژه روسیه را در اختیار روسای جمهوری وقت آمریکا (ریگان و بوش پدر) قرار می داده است.

وی بعد از بازنشستگی از سیا در دهه 1990 میلادی و همزمان با حمله نظامی آمریکا به عراق به یکی از منتقدان بزرگ سیاست های کاخ سفید و همچنین رژیم صهیونیستی تبدیل شد. وی به عنوان یکی از اعضای کاروان آزادی با کشتی مرمره عازم غزه بود که از سوی نظامیان صهیونیستی مورد تهاجم قرار گرفت.

اروپام3*456*1701 **1561** 5981
کد N493342

وبگردی