آفتاب

بیش از 12 هزار خارجی در سوریه می‌جنگند

بیش از 12 هزار خارجی در سوریه می‌جنگند

یکی از کارشناسان برجسته حوزه مبارزه با تروریسم گفت، بیش از 12 هزار شبه‌نظامی خارجی از 74 کشور برای جنگ به سوریه رفته‌اند که 60 تا 70 درصد از آنان از کشورهای خاورمیانه و حدود 20 تا 25 درصد از کشورهای غربی هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پروفسور پیتر نومان، مدیر مرکز بین‌المللی مطالعات افراط‌گرایی در کالج کینگ لندن گفت: درگیری سوریه موجب بسیج شبه‌نظامیان خارجی شده است که از زمان جنگ افغانستان علیه اشغال شوروی در دهه 1980 بی‌سابقه بوده و طی یک دهه بیش از 20 هزار شبه‌نظامی خارجی در درگیری‌ها حضور یافته‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه بیش 12 هزار مبارز خارجی طی سه سال گذشته در سوریه وارد جنگ شده‌اند، این درگیری‌ در واقع در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین بسیج نیروهای خارجی است.

نومان تاکید کرد که این مساله بسیار اهمیت دارد چرا که از کنار درگیری‌ افغانستان، القاعده و سایر گروه‌های تروریستی شکل گرفت و درگیری سوریه نیز هم‌اکنون باعث تشکیل شبکه‌های تروریستی جدیدی شده است. وی گفت: اطمینان دارم پس از بسیج مبارزان خارجی و طی نسل آتی، شاهد حملات تروریستی خواهیم بود.

این کارشناس مبارزه با تروریسم با شورای امنیت سازمان ملل پیش از نشست 24 سپتامبر رایزنی کرده است. این نشست قرار است به ریاست باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برگزار شود و در خصوص مبارزان تروریست خارجی و تهدیدی که ایجاد می‌کنند، بحث خواهد کرد.

با این حال این کارشناس اعلام نکرد که چه تعداد نیرو برای گروه تروریستی دولت اسلامی موسوم به داعش می‌جنگند. وی گفت: تونس کشوری است که بیشترین شبه‌نظامیان از آن به سوریه رفته‌اند (بیش از 3000 تن). بین 1200 تا 2500 مبارز از عربستان در سوریه هستند و مراکش و اردن هر کدام حدود 1500 شبه‌نظامی در سوریه دارند. در میان کشورهای غربی نیز حدود 700 شبه‌نظامی از فرانسه، بیش از 500 شبه‌نظامی از انگلیس، 400 شبه‌نظامی از آلمان، 300 شبه‌نظامی از بلژیک و 100 شبه‌نظامی از آمریکا در سوریه در کنار گروه‌های افراطی علیه دولت اسد می‌جنگند.

انتهای پیام

کد N493322

وبگردی