آفتاب

لیست وزرایی که از پارلمان عراق رای اعتماد گرفتند

لیست وزرایی که از پارلمان عراق رای اعتماد گرفتند

کابینه عراق شامگاه دوشنبه و در آخرین ساعات از مهلت قانونی مقرر، از پارلمان رای اعتماد گرفت و با وجود اینکه هنوز تکلیف 9 وزارتخانه مشخص نیست با استقبال جهانی مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه سومریه نیوز عراق، تکلیف 23 وزارتخانه از کابینه حیدرالعبادی که گفته می‌شود از 32 وزارتخانه تشکیل شده شامگاه دوشنبه مشخص شد و نمایندگان پارلمان به 23 وزیر پیشنهادی العبادی رای اعتماد دادند.

در جلسه روز گذشته پارلمان عراق به دلیل اختلافات زیاد میان گروه‌های سیاسی عراق بر سر برخی کرسی‌های وزارتی، تکلیف 9 وزارتخانه از جمله وزارت کشور، وزارت دفاع، وزارت آب، وزارت گردشگری و وزارت مهاجرت مشخص نشد.

عدم انتخاب برخی وزارتخانه‌ها به دلیل معرفی چهره‌هایی که دیگر گروه‌های عراقی با آنها مخالف هستند صورت گرفت و برخی کرسی‌ها نیز چون هنوز مشخص نیست که به کدام گروه سیاسی باید داده شود خالی مانده است.

با این وجود حیدرالعبادی در جلسه روز گذشته پارلمان وعده داد که 9 وزیر باقیمانده را ظرف حداکثر یک هفته به پارلمان معرفی خواهد کرد.

نخست‌وزیر جدید عراق در سخنانی در جلسه رای اعتماد به اعضای کابینه‌اش در پارلمان همکاری همه گروه‌ها با دولت مرکزی و نیز تشکیل دولتی قدرتمند را خواستار شده و اعلام کرد که دولتش متعهد است همه موضوعات معلق با دولت منطقه کردستان را حل کند.

وی ادامه داد: ما اجرای همه مفاد قانون اساسی و قوانین مصوب را تضمین می‌کنیم. سیاست خارجی ما نیز مبتنی بر تضمین حفظ امنیت عراق است. دولت من به حل همه مشکلات موجود بین دولت مرکزی و منطقه کردستان متعهد است.

وی گفت: عراق در حال عبور از مرحله تاریخی و حساسی است. برنامه ما مبتنی بر ایجاد انقلابی اداری برای بازسازی و احیای نهادهای دولتی و زیربنایی است.

عبادی در پایان تأکید کرد که با هرگونه تشکل و گروه مسلحی که در خارج از چارچوب دولت و کشور باشد، مخالف است و آن را فعالیت آن را منع می‌کند.

گرچه کابینه عراق در دقیقه نود تشکیل شد و هنوز هم تعداد قابل توجهی از کرسی‌های آن خالی مانده اما رای اعتماد گرفتن همین پارلمان نیمه تمام نیز با استقبال جهانی مواجه شد و سازمان ملل، ایران، آمریکا، انگلیس، ترکیه و چند کشور دیگر تشکیل دولت جدید عراق را به ملت و نخست وزیر این کشور تبریک گفتند.

بان‌ کی‌ مون، دبیرکل سازمان ملل از تشکیل دولت جدید عراق و دادن رای اعتماد به کابینه از سوی پارلمان استقبال کرد و آن را اقدامی مناسب برای برقراری ثبات سیاسی و صلح در عراق دانست.

وی همچنین از تمامی رهبران سیاسی عراق خواست تا با همکاری در خصوص وزرای دفاع و کشور نیز به توافق برسند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز پس از رای اعتماد گرفتن کابینه العبادی در تماسی تلفنی با وی ابراز امیدواری کرد که عراق بیش از این شاهد امنیت و ثبات باشد.

وی با تبریک تشکیل دولت جدید به نخست وزیری و ملت عراق گفت: واشنگتن تلاش می‌کند تا ائتلافی بین‌المللی تشکیل دهد تا در کنار ملت عراق و علیه سازمان تروریستی داعش بایستد.

همچنین جان کری، وزیر خارجه آمریکا ضمن استقبال از تشکیل دولت جدید عراق گفت: این اقدام رخداد مهمی است و در مرحله‌ای صورت گرفته که عراق به جنگ با گروه دولت اسلامی (داعش) می‌پردازد.

وی با بیان اینکه این دولت قادر است تمامی گروه‌های عراقی را متحد کند، گفت: دولت جدید عراق شامل تمامی گروه‌ها و فرصتی برای ساختن آینده عراق است.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز در تماسی تلفنی با حیدرالعبادی ضمن تبریک رای اعتماد گرفتن دولت جدید، اعلام کرد که به زودی برای مذاکره با مسئولان عراقی به بغداد سفر خواهد کرد.

دو طرف در این تماس تلفنی به آغاز مرحله‌ای جدید در روابط میان بغداد و آنکارا تعهد دادند و تاکید کردند که براساس احترام متقابل با چالش‌های موجود در منطقه مقابله خواهند کرد.

وزارت امور خارجه ایران نیز انتخاب کابینه جدید عراق را به ملت و دولت عراق تبریک گفت و اعلام کرد که دولت ایران از کابینه جدید عراق به ریاست عبادی حمایت خواهد کرد.

اما در جلسه شامگاه گذشته پارلمان عراق 23 وزیر و سه معاون رئیس جمهور و و سه معاون نخست وزیر در مجموع از پارلمان رای اعتماد گرفتند که اسامی آنها به شرح زیر است:

نوری مالکی، معاون اول رئیس جمهور

اسامه النجیفی، معاون دوم رئیس جمهور

ایاد علاوی، معاون سوم رئیس جمهوری

صالح مطلک، معاون اول نخست وزیر

بهاء الاعرجی، معاون دوم نخست وزیر

هوشیار زیباری، معاون سوم نخست وزیر

ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه

روژ نوری شاویس، وزیر دارایی

عادل عبدالمهدی، وزیر نفت

سلمان الجمیلی، وزیر برنامه‌ریزی وتوسعه

حسین شهرستان، وزیر تحقیقات و آموزش عالی

حسین الزاملی، وزیر دادگستری

محمد البیاتی، وزیر حقوق بشر

فلاح الزیدان، وزیر کشاورزی

نصیرالعیساوی، وزیر صنعت

طارق الخیکانی، وزیر آبادانی و مسکن

باقر الزبیری وزیر حمل ونقل

محمد شیاع السودانی، وزیر کار و امور اجتماعی

قتیبة الجبوری، وزیر محیط زیست

محمد اقبال، وزیر آموزش و پرورش

ملاس الحسینی، وزیر تجارت و بازرگانی

فارس ججو، وزیر امور و تکنولوژی

عبدالحسین عبطان، وزیر ورزش و جوانان

احمد الجبوری، وزیر کشور در امور استان‌ها و پارلمان

عبدالکریم یونس، وزیر شهرداری‌ها و اشتغال

عدیله حمود، وزیر بهداشت

فریاد راوندوزی، وزیر فرهنگ

قاسم الفهداوی، وزیر برق

حسن الراشد، وزیر ارتباطات

انتهای پیام

کد N493298

وبگردی