آفتاب

اعتراف بی سابقه اوباما درباره ایران

اعتراف بی سابقه اوباما درباره ایران

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا برای نخستین بار اعتراف کرد که ایران مشکل منطقه نیست.

به گزارش تسنیم، حسن هانی‌زاده کارشناس روابط بین‌الملل در ستون اول دفتر روزنامه ایران با عنوان «رمزگشایی از استراتژی جدید اوباما» نوشت:
باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا برای نخستین بار اعتراف کرد که ایران مشکل منطقه نیست.
اوباما که با شبکه «ان.بی.سی» امریکا سخن می‌گفت، تأکید کرد که «من کاملاً واضح و شاید برای نخستین بار می‌گویم که مشکل پیش رو برای کشورهای سنی متحد امریکا، ایران نیست و مسأله شیعه و سنی هم نیست.» اظهارات اوباما از یک واقعیت کاملاً آشکار حکایت دارد که متأسفانه جریان‌های افراطی عربی، گروه فشار امریکا و لابی صهیونیستی طی ۳ دهه گذشته تلاش کردند تا این واقعیت را پنهان و حتی خلاف آن را در میان افکار عمومی ترویج دهند.
هر چند در ادبیات دیپلماتیک، این اعتراف نوعی عذرخواهی غیر رسمی و غیر آشکار رئیس جمهوری امریکا از ایران تلقی می‌شود، اما در عین حال از وجود یک گام مثبت از سوی کاخ سفید برای بازنگری در سیاست‌های امریکا نسبت به ایران حکایت دارد.
باراک اوباما طی یک سالی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد، بارها نشانه‌های کاملاً مثبتی از واشنگتن به تهران ارسال کرده که تغییر رویکرد احتمالی سیاست کاخ سفید نسبت به ایران را به دنبال دارد. اگر چه تغییر سیاست کاخ سفید نسبت به ایران نیازمند رضایت کامل کنگره و لابی صهیونیستی است، اما اساساً سیاست‌های کلان امریکا با دوگانگی کاملاً آشکاری همراه بوده و هست. باراک اوباما بشدت تلاش می‌کند تا در دو سالی که از عمر ریاست جمهوری وی باقی مانده، یک دستاورد تاریخی را در کارنامه سیاسی خود ثبت کند.

این دستاورد می‌تواند در حوزه تعامل با ایران وحل موضوع هسته‌ای ایران باشد اما نباید فراموش کرد که صرفاً حسن نیت شخصی اوباما برای برداشتن گام نهایی در این خصوص کافی نیست. تماس تلفنی سال گذشته باراک اوباما با رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، احتمالاً می‌تواند مؤیدی بر این مدعا باشد که اوباما تلاش می‌کند تا تعامل مثبتی با ایران داشته باشد. البته تردیدی نیست که حضور لابی صهیونیستی و گروه فشار وابسته به اسرائیل در ساختار قدرت امریکا، همچنین نفوذ مالی و اقتصادی برخی کشورهای عرب منطقه در امریکا، قدرت مانور اوباما را برای حل اختلافات امریکا و ایران، بشدت کاهش می‌دهد.

با این که امریکا نوعاً دارای نهادهای مدنی گسترده‌ای است که به کاخ سفید، وزارت خارجه و کنگره امریکا مشورت می‌دهند اما سیاست خارجی امریکا تابعی از اراده لابی صهیونیستی است و این یکی از مشکلات رؤسای جمهوری این کشور در حوزه دیپلماسی است.

اظهارات اخیر اوباما در مورد این که ایران و تشیع مشکل اصلی کشورهای سنی منطقه نیست، اگرچه یک واقعیت غیرقابل انکار است اما به نظر می‌رسد کاخ سفید به این نتیجه رسیده که ظرفیت ایران برای ریشه‌کنی تروریسم از ظرفیت مجموعه کشورهای عرب بسیار بالاتر است.

دلیل این امر این است که یکی از مقامات بلندپایه سیاسی امریکا در سفر به عربستان سعودی، از مقامات این کشور سؤال می‌کند که آیا برای حل بحران‌های منطقه طرح و برنامه‌ای دارند؟

مقامات عربستان پاسخ منفی می‌دهند. پس از آن، دیپلمات امریکایی خطاب به مقامات سعودی می‌گوید: تنها هنر شما سعودی‌ها، بحران‌سازی است! و برای مهار بحران‌ها ناتوان هستید و تنها ایران است که در مهار بحران‌های منطقه این ظرفیت و توانایی را دارد.

به این اعتبار از آنجا که ایجاد یک ائتلاف جهانی علیه گروهک تروریستی داعش بدون حضور جمهوری اسلامی محکوم به شکست خواهد بود، اظهارات اخیر باراک اوباما را شاید بتوان نوعی دلجویی از ایران تلقی کرد.

کاخ سفید و متحدان امریکا که با چالش جدیدی به نام داعش مواجه هستند، به خوبی می‌دانند که برای تشکیل یک ائتلاف جهانی در مسیر ریشه‌کنی تروریسم باید به ایران متوسل شوند.
کد N492953

وبگردی