آفتاب

ایران در شطرنج دشمن بازی نمی‌کند

ایران در شطرنج دشمن بازی نمی‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران در پی بازی‌های کوچک و کودکانه و تاکتیکی نیست و در شطرنج دشمن بازی نمی‌کند، بلکه در پی سربلندی ملت‌هاست.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای علی لاریجانی در همایش علمای اسلام در حمایت از مقاومت فلسطین که در تهران در حال برگزاری است، با اشاره به مسیر تاریخی طی شده درقبال مسئله فلسطین و مذاکرات و سازش‌های گوناگون افزود: مسیر صحیح حل مسئله فلسطین از درون این گفتگوها پیدا نمی‌شود.

وی با اشاره به سخنان یک نظریه‌پرداز انگلیسی که گفته بود چون مبنای مسلمانان برادری و وحدت است می توانند اروپا را منزوی کنند و باید عاملی خارجی در میان ممالک اسلامی حائل شود، گفت: هرتسل در نامه ای به وزیر خارجه انگلیس گفته بود که 10 میلیون یهودی با همه دارایی‌های خود آینده‌ای نزدیک را برای سیطره انگلیس فراهم خواهند کرد.

آقای لاریجانی گفت: نظریه غرب فقط تشکیل دولت یهودی نبود بلکه مأموریت آنها این است که در این منطقه ظرفیت مسلط شدن مسلمانان در غرب را بگیرند و آنان را از یکدیگر متفرق کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مسئله فلسطین را نباید به اعراب و فلسطینیان منحصر کرد بلکه برنامه آنان به گل نشاندن مسلمانان است و باید با صرف وقت، فکر و قدرت این مسئله را حل کنیم و گرفتار برخوردهای تاکتیکی در زمینه فلسطین نشویم.

آقای لاریجانی جریان‌های ملی‌گرایی و کشورگشایی‌ها را ازجمله راهبردهای غرب برای ایجاد تفرقه در کشورهای اسلامی خواند و گفت: اکنون نیز آنان همین مسیر را طی می‌کنند.

وی با بیان اینکه گرایش‌های ملی‌گرایی به طور عملی نتوانسته است راهکاری برای حل مسئله فلسطین باشد و بیشتر موجب ایجاد تفرقه میان مسلمانان شده است، افزود: در چند دهه اخیر فقط اقدامات ناصر و مصدق بود که به عنوان جریان‌های ملی‌گرایی و دارای ریشه مردمی توانست کاری انجام دهد اما زود از بین رفت.

آقای لاریجانی گفت:‌ تاریخ نشان داده است که کشورگشایی‌ها و گرایش‌های ملی‌گرایی نه تنها به مسئله فلسطین کمک نکرده بلکه موجب شده است تا روی شطرنج بیگانگان بازی کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: حکومت های به‌ظاهر ملی و دست‌ساز نیز عاملی برای نفوذ غرب بودند و این نکته‌ای است که باید به آن توجه داشت.

آقای لاریجانی گفت: سازمان آزادی‌بخش فلسطین هم در ابتدا با فکر جهادی روی کار آمد اما با غلبه گرایش‌های ناسیونالیستی تضعیف شد و نداشتن راهبرد قوی در کشورهای عربی آن هم متناسب با سطح تهدید موجب عدم ساماندهی لازم برای حل مسئله فلسطین شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در برهه‌ای از زمان توانست ظرف 144 ساعت سرزمین های فلسطین، سوریه و لبنان را اشغال کند، افزود: باید در برابر این رژیم به صورت هماهنگ عمل کرد و غلبه تفکر سازش خود مانعی برای حل مسئله فلسطین است و تضعیف روحیه جهادی را در پی داشته است.

وی به ظهور انقلاب اسلامی در ایران و مخالفت عملی آن با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: با پیدایش انقلاب، فکر نو، حیات سیاسی و اجتماعی و موج جدیدی در قبال مسئله فلسطین به وجود آمد و اینکه مقاومت در لبنان و فلسطین تأثیر زیادی در سرنوشت خاورمیانه داشته مرهون حرکت انقلاب اسلامی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایستادگی مردم غزه زیر شدیدترین بمباران های رژیم صهیونیستی و پافشاری و مقاومت را زاییده تفکر انقلاب اسلامی دانست و تأکید کرد: باید از گذشته درس بگیریم و با دریافت اشکال های خود بر توانمندی هایمان بیفزاییم.

آقای لاریجانی گفت: دولت های کشورهای اسلامی در این دوره، یا خنثی و یا مخالف تحرک گروه های اسلامی بوده و خود را با جریان فلسطین همراه نکرده‌اند اما اکنون بلوغ سیاسی میان امت اسلامی به وجود آمده است و ملت ها از روش های سازش، معامله با غرب و ملی گرایی ساختگی عبورکرده و به بطن اسلام رسیده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی دسیسه های کشورهای قدرتمند و منحرف کردن گروه ها و ایجاد بحران های داخلی براساس ساختن گروه های تندرو را از جمله عوامل به تحلیل کشاندن گروه های اسلامی مجاهد و تضعیف راه مقاومت دانست و افزود: اکنون عملکرد گروه های تندرو و تکفیری موجب وهن امت اسلام و ایجاد درگیری‌های داخلی که نتیجه آن فرسایش توان امت اسلامی است، شده است.

لاریجانی گفت: اکنون فرصت استثنایی برای علمای اسلام به وجود آمده است که باید قدر آن را بدانند زیرا دولت ها حالت منفعل دارند اما ملت ها بیدارند و نیازمند پناهگاه.

وی افزود: اگر علمای اسلام نقش خود را به درستی دریابند و محل اتکای ملت‌ها شوند براساس روایتی از امیرالمؤمنین هیچ‌گاه لباس ذلت نمی‌پوشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید با بررسی گذشته رویکردهای نجات دهنده را شناسایی کنیم و ببینیم که آیا 18 طرح سازش و گرایش های ملی گرایی موجب عزتمندی ملت‌های اسلامی شده است یا خیر.

آقای لاریجانی با اشاره به وجود پدیده داعش در عراق و شام افزود: مکر و حیله غرب در قبال کشورهای اسلامی ادامه خواهد داشت و افزایش می یابد و امت ها و علمای اسلامی باید در این زمینه هوشیار باشند.

وی با اشاره به سخنان کیسینجر که خطر ایران را بیشتر از گروه داعش دانسته است گفت: به گفته وی، ایران در پی ایجاد امپراتوری جدید است که مانع غرب خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تفکر ایران اسلامی ضدامپراتوری است و با هدف ایجاد وحدت میان امت های اسلامی به وجود آمده است و دغدغه آن ایجاد وحدت برای عزت مسلمانان است.

آقای لاریجانی گفت: انقلاب اسلامی در پی روشنگری میان امت اسلامی است تا فریب غرب را نخورد.

وی افزود: ما نه در حوزه خلیج فارس و نه خاورمیانه به دنبال دست‌نشانده نیستیم بلکه در مقابل غرب در پی بیداری امت اسلامی هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی علت کمک جمهوری اسلامی ایران به مقاومت را خاتمه دادن به جریان نفوذ صهیونیست‌ها در منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد این همایش نتایج خوب و مؤثری در این زمینه داشته باشد.
کد N492828

وبگردی