آفتاب

نماینده سازمان ملل: داعش از کودکان عراقی برای حملات انتحاری استفاده می‌کند

نماینده سازمان ملل: داعش از کودکان عراقی برای حملات انتحاری استفاده می‌کند

نماینده ویژه سازمان ملل در امور کودکان و درگیری‌های مسلحانه، در جلسه اطلاع رسانی شورای امنیت درباره نقض حقوق کودکان در درگیری‌های مسلحانه سراسر جهان گفت از آغاز سال جاری میلادی 700 کودک در عراق کشته، دچار نقص عضو شده و یا به عنوان عاملان انتحاری استفاده شده‌اند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور کودکان و درگیری‌های مسلحانه، در جلسه اطلاع رسانی شورای امنیت درباره نقض حقوق کودکان در درگیری‌های مسلحانه سراسر جهان گفت از آغاز سال جاری میلادی 700 کودک در عراق کشته، دچار نقص عضو شده و یا به عنوان عاملان انتحاری استفاده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، "لیلا زروقی"، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور کودکان و درگیری‌های مسلحانه در جریان این جلسه اطلاع رسانی شورای امنیت گفت: تصاویری که ما از طریق رسانه‌ها شاهد آن هستیم حاکی از کشتار وحشیانه و بی‌هدف غیرنظامیان از جمله کودکان است که ما را وحشت زده و مبهوت کرده است.

وی افزود: اگرچه بی‌ثباتی شدید وضعیت امنیتی در این منطقه، نظارت‌ ما را کند کرده اما می‌دانیم که از زمان آغاز سال جاری میلادی 700 کودک در عراق کشته یا ناقض شده‌اند. من به شدت نسبت به گزارش‌های اخیر درباره اینکه داعش اقلیت‌ها از جمله کودکان و زنان را در سوریه و عراق هدف می‌گیرد، نگران هستم.

این نماینده ویژه سازمان ملل ادامه داد: داعش به پسرهای بالای 13 سال دستور داده تا سلاح به دست گرفته، از مکان‌های استراتژیک حفاظت یا غیرنظامیان را دستگیر کنند و از دیگر کودکان به عنوان عاملان انتحاری استفاده کرده است.

وی تصریح کرد، تروریست‌های ''دولت اسلامی'' در عراق صدها کودک را از جمله در اعدام‌های جمعی به قتل رسانده‌اند و همچنین از کودکان به عنوان بمب‌گذاران انتحاری در حمله‌های خود استفاده می‌کنند.

وی در ادامه افزود: البته درباره حفاظت از کودکان در درگیری‌های مسلحانه پیشرفت‌هایی در سراسر جهان صورت گرفته است. به طور مثال جمهوری چاد به سربازگیری کودکان پایان داد و یا یمن که برای حفاظت از سربازگیری کودکان توسط نیروهای مسلحش، طرحی را با سازمان ملل امضا کرد.

زروقی همچنین به طور ویژه به وضعیت کنونی در غزه اشاره کرد که در آن جان بیش از 500 کودک در جریان عملیات نظامی اخیر اسرائیل گرفته شد. در این حملات 3100 کودک نیز زخمی شدند که حدود یک سوم از آنها دچار فلج دائم شده‌اند.

وی افزود: رویدادهای غزه باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد و مجرمان شناسایی شده از تمامی طرفین درگیر باید محاکمه شوند. نمی‌توانم بگویم که چقدر تلاش برای دستیابی به یک صلح مداوم ضروری است. آتش بس تنها یک اقدام موقت است و قبلا نیز آن را تجربه کرده‌ایم. جامعه بین‌الملل باید از قدرت و نفوذ خود برای رسیدگی به دلایل اصلی این درگیری‌ استفاده کند.

این نماینده ویژه سازمان ملل درباره نیجریه گفت: شبه نظامیان بوکوحرام مدارس،‌ دانش آموزان و معلمان را هدف می‌گیرند و در سال 2013 میلادی دست کم 100 دانش آموز و 70 معلم را کشتند. 200 دختر ربوده شده نیز همچنان در چنگال بوکوحرام هستند.

وی افزود: من از دولت نیجریه و تمامی شرکایش می‌خواهم تا تمامی اقدامات لازم را برای برگرداندن این دخترها انجام دهند. در حال حاضر گزارش‌هایی به دستمان رسیده مبنی بر اینکه بوکوحرام از دختران و پسران 12 سال در حملاتش استفاده می‌کند.

فارست ویتاکر، نماینده ویژه یونسکو برای صلح و سازش و بازیگر برنده جایزه اسکار نیز پس از بازگشت از سودان جنوبی در این نشست حضور یافت.

وی گفت: بدترین چیزی که مشاهده کردم کودکانی بود که یونیفورم‌های نظامی به تن کرده و سلاح به دست داشتند. حمایت از دولت‌ها برای پایان دادن به سربازگیری کودکان نخستین اقدام است.

در واکشنی دیگر، زیاد رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل که به تازگی کار خود را آغاز کرده، در ژنو گفت که "دولت اسلامی" در مناطق تحت کنترل خود "بنایی از خون'' برپا کرده است.

انتهای پیام

کد N492780

وبگردی