آفتاب
در سفر معاون عربی آفریقای وزارت خارجه به پروتوریا صورت گرفت،

دیدارهای جداگان امیرعبداللهیان با وزیر انرژی و معاون وزیران فرهنگ، خارجه، کشاورزی و بهداشت

دیدارهای جداگان امیرعبداللهیان با وزیر انرژی و معاون وزیران فرهنگ، خارجه، کشاورزی و بهداشت

حسین امیرعبداللهیان در ادامه مذاکرات خود در پروتوریا با مقامات آفریقای جنوبی از جمله ماجولا، معاون وزیر انرژی و مابودافاسی معاون وزیر فرهنگ و هنر آفریقای جنوبی دیدار و پیرامون توسعه روابط فیمابین در حوزه انرژی گفتگو و تبادل نظر کرد.

حسین امیرعبداللهیان در ادامه مذاکرات خود در پروتوریا با مقامات آفریقای جنوبی از جمله ماجولا، معاون وزیر انرژی و مابودافاسی معاون وزیر فرهنگ و هنر آفریقای جنوبی دیدار و پیرامون توسعه روابط فیمابین در حوزه انرژی گفتگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حسین امیرعبداللهیان بخش انرژی را یکی از حوزه های حائز اهمیت در همکاری های فیمابین دو کشور عنوان کرد و با تشریح دستاوردهای اخیر ایران در مذاکره با گروه 1+5 و تلاش شرکت های غربی برای حضور در حوزه انرژی ایران ابراز امیدواری کرد که با رفع فشارهای ظالمانه غرب، شاهد توسعه و گسترش همکاری های دو کشور در این حوزه باشیم.

امیرعبداللهیان هم چنین با اشاره به تلاش ها و هزینه های آفریقای جنوبی در مبارزه با آپارتاید، اصرار جمهوری اسلامی ایران بر حقوق حقه صلح آمیز هسته ای خود را مقابله با آپارتاید هسته ای دانست که از سوی کشورهای زیاده خواه به کشورهای در حال توسعه تحمیل می شود و ثبات قدم در این زمینه را باعث تغییر رویه کشورهای غربی به مذاکره با ایران دانست و ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات در آینده نزدیک به نتایج قابل قبولی منجر شود.

اعلام آمادگی ایران برای همکاری با آفریقای جنوبی در حوزه انرژی های تجدید پذیر آبی، بادی و خورشیدی از دیگر موضوعات مورد اشاره معاون وزیر امور خارجه کشورمان بود و وی از ضرورت انتقال دانش فنی تولید GTL از آفریقای جنوبی به ایران استقبال کرد.

معاون وزیر خارجه کشورمان از عملیاتی شدن کریدور جنوب شمال بین عمان، ایران و آسیای مرکزی خبر داد و این امکانات را در اختیار کشورهای دوست نظیر آفریقای جنوبی دانست که می تواند با استفاده از آن فرصت های اقتصادی و تجاری زیادی را برای خود فراهم آورد.

امیرعبداللهیان هم چنین با مابودافاسی، معاون وزیر فرهنگ و هنر آفریقای جنوبی در ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و هنر این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به جایگاه فرهنگی آفریقای جنوبی و علقه های فرهنگی فیمابین از تلاش ها و دستاوردهای نلسون ماندلا، رهبر فقید این کشور تقدیر کرد و بر ضرورت تلاش جدی تمامی بخش های دولتی دو کشور برای ارتباط بیشتر مردم با یکدیگر تاکید کرد.

امیرعبداللهیان با بیان این که اطمینان از توسعه روابط فرهنگی ایران و آفریقای جنوبی مستلزم پایش مستمر حوزه های همکاری فرهنگی از سوی صاحب نظران امر است، بر لزوم تشکیل کارگروه فرهنگی برای شناسایی فرصت های همکاری و تدوین برنامه و جدول زمانی اجرای توافقات تاکید کرد.

توجه به همکاری در حوزه کتابخانه های ملی، اسناد و آرشیو، برگزاری نمایشگاه های هنری و فرهنگی، توسعه صنعت توریسم برای شناسایی دو کشور نزد مردم، تشکیل کمیته مشترک گردشگری و نیز همکاری در امور زنان از دیگر پیشنهادهای معاون وزیر امور خارجه کشورمان به طرف آفریقای جنوبی بود.

وی همچنین با توجه به منفی نمایی شبکه های مغرض علیه جمهوری اسلامی ایران و لزوم شناخت مردم دو کشور از واقعیت ها و پیشرفت های دو کشور، خواستار توسعه همکاری های رسانه ای و رادیو تلویزیونی بین ایران و آفریقای جنوبی شد و ابراز امیدواری کرد که هیات های فیمابین در این حوزه بین دو کشور تبادل شود.

مابودافاسی نیز در این دیدار با اشاره به سفر قبلی خود به ایران از ظرفیت های بزرگ فرهنگی و هنری ایران تمجید کرد و ابراز امیدواری کرد که امکان حضور هیاتی فرهنگی از جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بین المللی کتابخانه های ملی که سال آینده در آفریقای جنوبی برگزار می شود، فراهم شود.

معاون وزیر فرهنگ و هنر آفریقای جنوبی هم چنین از همکاری های کتابخانه ای و اسناد و آرشیوی بین دو کشور استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان که برای شرکت در کمیته سیاسی ایران و آفریقای جنوبی در پرتوریا به سر می برد، در دیدارهای جداگانه با معاونان وزیران امور خارجه، بهداشت و درمان، و کشاورزی این کشور نیز دیدار کرد.

معاونان وزیران امور خارجه ایران و آفریقای جنوبی در نخستین دور مذاکرات خود که با حضور سفرای دو کشور برگزار شد، به بررسی موضوعات مورد علاقه به خصوص در زمینه سیاسی و بین المللی پرداختند. ادامه مذاکرات مسئولان کمیته سیاسی دو کشور قرار است روز سه شنبه طی دو جلسه جداگانه در صبح و عصر برگزار گردد.

امیرعبداللهیان همچنین در دیدار با فاحلا، معاون وزیر بهداشت و درمان آفریقای جنوبی با اشاره به روابط خوب دو کشور طی بیست سال گذشته، حوزه بهداشت و درمان را یکی از مهمترین حوزه ها برای همکاری فیمابین ارزیابی کرد.

وی با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه بهداشت، درمان و دارو و دستیابی به فناوری های نو و فناوری سلول های بنیادین در شناسایی، تشخیص و درمان بیماری ها، این ظرفیت ها را زمینه ای برای همکاری ها ارزیابی کرد و از طرف آفریقای جنوبی درخواست کرد تا با تعیین کمیته ای از کارشناسان وزارت بهداشت دو کشور، نسبت به شناسایی موقعیت های همکاری و تعیین دوره های زمانی اجرای آنان و آسیب شناسی نقاط ضعف تاکید کرد.

او با اشاره به نقش فناوری هسته ای صلح آمیز در توسعه و پیشرفت های بهداشتی و درمانی کشور، ابراز امیدواری کرد که با توافق ایران و گروه 1+5 دستاوردهای صلح آمیز هسته ای ایران در اختیار سایر کشورها نیز قرار گیرد.

بنا براین گزارش، امیرعبداللهیان نیز در این دیدار خواستار توجه بیشتر وزارت بهداشت آفریقای جنوبی نسبت به تسهیل ثبت و صادرات دارو و تجهیزات پزشکی تولیدی ایران شد. در این دیدار که معاون وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز حضور داشت طرفین بر ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت های دو کشور برای بسط همکاری های فیمابین تاکید کردند.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه هم چنین با هیکی سله، معاون وزیر کشاورزی آفریقای جنوبی دیدار کرد.

وی با اشاره به نقش حوزه کشاورزی در اقتصاد دو کشور، توجه به این بخش را بسیار مهم دانست که می تواند علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی فراوان، نقش موثری در بهبود طبقه متوسط و ضعیف کشور آفریقای جنوبی داشته باشد.

امیرعبداللهیان با اشاره به سفر اخیر هیات اقتصادی و تجاری آفریقای جنوبی در خرداد ماه سال جاری، موضوعات مطرح شده در این دیدار را سرفصلی برای توسعه مناسبات کشاورزی دو کشور دانست. انتقال دانش فنی، تبادل کارشناسان کشاورزی، همکاری در زمینه صادرات کالاهای و ماشین آلات کشاورزی و صنایع وابسته به آن، سرمایه گذاری مشترک، همکاری در حوزه آبزیان و مراتع و جنگلداری و نیز کشت فراسرزمینی از موضوعاتی بود که مورد تاکید معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در ملاقات با معاون وزیر کشاورزی آفریقای جنوبی قرار گرفت.

معاون ظریف از وزیر و معاون وزیر کشاورزی آفریقای جنوبی برای سفر به ایران و بازدید از توانمندی های کشاورزی و حوزه های وابسته به آن دعوت کرد و ابراز امیدواری کرد تا با تشکیل کمیته مشترک کشاورزی دو کشور، موضوعات و زمینه های همکاری به صورت کاملا محسوس و جدی مورد توجه و پیگیری قرار بگیرد و در مورد نقاط ضعف از عدم اجرای توافقات گذشته آسیب شناسی صورت گیرد.

معاون وزیر کشاورزی آفریقای جنوبی هم چنین با اشاره به نگاه ویژه دولتش به بخش کشاورزی به عنوان زمینه مناسبی برای حضور و مشارکت ایران در این حوزه گفت: رئیس جمهور و دولت کشورش توجه خاصی به بخش کشاورزی به عنوان یک بخش مولد و اشتغال زا دارد که از قبل آن توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد نظر نیز ایجاد خواهد شد.

وی از سفر خود و وزیر کشاورزی کشورش به ایران استقبال و ابراز امیدواری کرد با همکاری سفارت دو کشور، همکاری وزارتخانه های کشاورزی دو کشور وارد مرحله جدیدی شده و تا کمیسیون بعدی اولویت های طرفین در این حوزه تبیین شود.

انتهای پیام

کد N492672

وبگردی