آفتاب

فعالان حقوق بشر خواستار پایان حکومت نظامی در تایلند شدند

فعالان حقوق بشر خواستار پایان حکومت نظامی در تایلند شدند

کوالالامپور – ایرنا – فعالان حقوق بشر تایلند برای چندمین بار از دولت نظامی این کشور خواستند به حکومت نظامی اعمال شده پس از کودتا پایان دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبر آسیا، 'پرایوت چاو اوچا' فرمانده ارتش تایلند روز 30 اردیبهشت و دو روز قبل از اعلام کودتا در این کشور، فرمان حکومت نظامی را صادر کرد.

چان اوچا هدف از این اقدام را پایان دادن به درگیری های سیاسی چند ماهه که عرصه سیاسی این کشور را به چالش کشیده بود، عنوان کرد.

وی پس از گذشت سه ماه از کودتا توانست زمینه کسب کرسی نخست وزیری را فراهم کند و قرار است امروز (سه شنبه) با کابینه خود که بیشتر متشکل از افراد نظامی است نخستین جلسه را برگزار کند.

حکومت نظامی در تایلند مانع از تجمعات سیاسی می شود و به دولت این کشور اجازه می دهد بدون اتهام و حکم دادگاه نظامی مخالفان خود را به مدت هفت روز در بازداشت نگه دارد.

فعالان حقوق بشر تایلند حکومت نظامی را عاملی می دانند که دولت در سایه آن می تواند با تخطی از قوانین حقوقی، مخالفان خود را بازداشت کند و مانع از اعتراض آنها شود.

گزارش های ضد حقوق بشر تهیه شده در عمر 100 روزه نخست دولت کودتا در تایلند آماده انتشار شده است، اما هفته گذشته دولت این کشور به تهیه کنندگان این گزارش هشدار داد که از انتشار آن خودداری کنند.

در این گزارش در مورد جلسه های دادگاه نظامی و استفاده از قوانین خاص به منظور حمایت از خانوده سلطنتی اظهار نگرانی شده است.

در این گزارش همچنین آمده است که فقط یکی از سه قاضی دادگاه نظامی ملزم به داشتن مدرک قضایی است و دو نفر دیگر نیازی به داشتن هیچ سابقه مرتبطی با امر قضاوت ندارند.

سازمان ملل نیز هفته گذشته در مورد وضعیت حقوق بشر در تایلند اظهار نگرانی کرد.

چان اوچا فرمانده ارتش تایلند روز اول خرداد ماه با اعلام حکومت نظامی اعلام کرد که این اقدام به منظور حفظ نظم و قانون در دوران بحران سیاسی اعمال می شود.

وی در بیانیه حکومت نظامی که از تلویزیون این کشور پخش شد، اعلام کرد حکومت نظامی با استناد به قانون 1914 که به ارتش امکان می دهد در زمان بحران مداخله کند اعمال می شود و این تصمیم به دلیل تظاهرات گسترده رقبای سیاسی گرفته شده است. تظاهراتی که می تواند بر امنیت، ایمنی، زندگی و اموال مردم تاثیر بگذارد.

ارتش تایلند از سال 1932 حدود 19 کودتای نظامی را در این کشور برنامه ریزی کرده است که برخی از آن ها در حد تلاش برای کودتا بوده است.

آخرین کودتا در سال 2006 برای سرنگونی برادر یینگلوگ شیناواترا نخست وزیر برکنارشده تایلند انجام شد.

تاریخ سیاسی تایلند با دخالت ارتش در قدرت سیاسی این کشور آشنایی دیرینه ای دارد، به طوری که نخستین نخست وزیر این کشور در سال 1933 با دخالت ارتش از کار برکنار شد. اکنون نیز پس از یک قرن حیات سیاسی این کشور، 'چان اوچا' با کودتای نظامی توانسته است خود را به عنوان بیست و نهمین نخست وزیر تایلند به کرسی بنشاند.

آساق**241**1611
کد N492210

وبگردی