آفتاب

پاکستان؛ غرق دربحران داخلی، در آرزوی جذب سرمایه های خارجی

پاکستان؛ غرق دربحران داخلی، در آرزوی جذب سرمایه های خارجی

اسلام آباد – ایرنا – اقتصاد پاکستان که طی تقریبا یک سال اخیر چند گامی رو به جلو حرکت کرده بود و به جذب سرمایه های خارجی امیدوار شده بود، این روزها اسیر امواج سهمگین سونامی بحران سیاسی داخلی شده و تا غرق شدن فاصله ای ندارد.

پاکستان ازفقر منابع ومعادن طبیعی وبی نصیب بودن ازذخایر غنی انرژی نفت و گاز رنج می برد، اما دلیل عمده ای که باعث شده اقتصاد این کشور نسبت به سایر کشورهای آسیایی فاصله بسیار داشته باشد، نبود ثبات وآرامش سیاسی وامنیت کافی در این کشور است.

درچنین شرایطی اسلام آباد چاره ای جز دراز کردن دست نیاز به سمت سرمایه گذاران خارجی نمی بیند و به همین دلیل بود که «اسحاق دار» وزیر اقتصادی و دارایی این کشور روز دوشنبه سفرای جدید پاکستان درانگلیس واسترالیا را پیش اعزام به محل ماموریتشان فراخواند وبه آنان تاکید کرد که بعنوان مهم ترین اولویت کاری ، به فکر جذب سرمایه از کشورهای محل ماموریت خود باشند

شرکت ها وسرمایه گذاران خارجی که اوضاع سیاسی وامنیتی پاکستان را آشفته می بینند، با وجود ظرفیت های فراوان دراین کشور برای سرمایه گذاری، تمایلی به این کار نشان نمی دهند.

یک سال اخیر برای پاکستان تقریبا همراه با ثبات وآرامش نسبی بود وهمین دوره کوتاه کافی بود تا بسیاری از شرکت های چینی به فکر سرازیر کردن بخشی از سرمایه های خود به پاکستان برای اجرای پروژه های عمرانی و زیرساختی در این کشور بیفتند.

اما این ثبات نسبی هم چندان دوام نداشت وحرکت های اعتراضی گسترده مخالفان سیاسی علیه دولت، بازهم قطار فرسوده اقتصاد پاکستان را که تازه روی ریل قرار گرفته بود و به آرامی درحال حرکت بود، از ریل خارج کرد.

28 روز ازآغاز بحران سیاسی جاری درپاکستان وطولانی ترین تظاهرات ضد دولتی تاریخ این کشور می گذرد. بن بست سیاسی به شدت اقتصاد نیمه جان پاکستان را تحت الشعاع قرار داده است.

ارزش پول رایج این کشور کاهش یافته، ارزش سهام در بازارهای بورس پاکستان همچنان درحال سقوط و بدهی خارجی رو به افزایش است. گزارش منتشر شده از سوی دولت حاکی است اوضاع جاری در پاکستان حاکی است این بحران بیش از پنچ و نیم میلیارد دلار به اقتصادی این کشور خسارت وارد کرده و سیل ویرانگرا روزهای اخیر هم عرصه را برای دولت اسلام آباد دوچندان تنگ تر کرده است.

دولت پاکستان که ازمدتها پیش مقدمات میزبانی از رییس جمهوری چین و امضای چندین قرار داد بزرگ اقتصادی، صنعتی وتجاری را با این کشور به منظور جذب سرمایه گذاران آن فراهم کرده بود، همه چیز ظرف مدت تغییر کرد وسفر تاریخی شی جین پینگ به اسلام آباد به زمانی نامشخص در آینده موکول شد هرچند برخی گزارش ها حکایت از لغو کامل این سفر دارد.

سفر رییس جمهوری سریکلانکا هم به اسلام آباد لغو شد نوزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران وپاکستان که قرار بود هفته گذشته در سطح وزرا و به میزبانی اسلام آباد برگزار شود، به زمانی دیگر موکول شد.

چیینی ها که معمولا سخت ترین شرایط را در کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری واجرای پروژه قبول می کنند، حداقل در شرایط کنونی، پاکستان را مناسب سرمایه گذاری نیافته اند.

درچنین شرایط وزیر اقتصادی این کشور ازسفیران جدید دولت اسلام آباد در انگلیسی واسترالیا انتظار جذب سرمایه های خارجی دارد.

دولت ومخالفان سیاسی آن که هیچ یک تاکنون حاضر نشده اند ازخواسته های خود عقب بنشینند، هر یک انگشت اتهام را به سوی طرف مقابل نشانه رفته و یکدیگر را در لغو سفر رییس جمهوری چین به اسلام آباد متهم می کنند.

پاکستان سال ها است درگرداب اختلافات سیاسی وقومی- مذهبی گرفتار شده و هر از گاهی ازسرعت این گرداب کاسته می شود اما هرگز ازحرکت و به زیر کشیدن ثبات وامنیت و اقتصاد این کشور باز نایستاده است.

بیش از180میلیون جمعیت پاکستان که به «دمکراسی کلامی» در کشورشان دل خوش کرده اند، نزدیک به یک ماه است که دعواهای سیاسی حزب حاکم و احزاب مخالف را به نظاره نشستند اند وبه امید روزی هستند که دمکراسی دعایی دولتمردان ومخالفان سیاسی، گره از این بن بست کور باز کند.

مذاکرات میان دولت ومخالفان برای رسیدن به یک راه حل ادامه دارد اما با اتفاقات ناگواری که در طول یک ماه اخیر برای اقتصاد و وجهه بین المللی پاکستان افتاده است، به فرض حل و فصل سیاسی این بن بست، جبران این همه خسارت به سادگی میسر نخواهد بود و زمانی زیادی طول خواهد کشید تا چرخ های زنگ زده قطار اقتصاد پاکستان دوباره روی ریل قرار گیرد.

آساق*1*1723**1859
کد N492180

وبگردی