آفتاب

سومین مجمع کارآفرینان منطقه ای ایران، ترکیه و گرجستان در ترابوزان برگزار شد

سومین مجمع کارآفرینان منطقه ای ایران، ترکیه و گرجستان در ترابوزان برگزار شد

آنکارا – ایرنا – سومین مجمع کارآفرینان منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و گرجستان با شرکت نمایندگانی از بخش های خصوصی کشورهای یادشده در شهر ترابوزان ترکیه برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این مجمع با هماهنگی و پیشقدمی انجمن کارآفرینان مستقل ترکیه موسوم به 'موسیعاد' که به کارآفرینان اسلام گرا نیز اشتهار دارند، تشکیل شده است.

'نائل اولپاک' رییس موسیعاد در مراسم افتتاح این همایش گفت: در 10 سال اخیر حجم تجارت بین سه کشور ایران، ترکیه و گرجستان با 10 برابر افزایش به 20 میلیارد دلار رسیده است.

وی هدف از این همایش را توسعه مناسبات تجاری بین کشورهای عضو، افزایش حجم تجارت سه کشور و سازماندهی همکاری های دوجانبه وسه جانبه بین شرکت های منطقه است.

اولپاک افزود: بیش از 100 شرکت ترکیه در این همایش حضور دارند تا با شرکت های ایرانی و گرجی شرکت کننده راه های همکاری بیشتر را بررسی کرده و به توافقاتی برسند.

رییس موسیعاد گفت: به رغم این تلاش ها هنوز سطح مبادلات تجاری سه کشور به حد مطلوبی نرسیده است، در حالیکه حجم بازرگانی خارجی سه کشور بیش از 550 میلیارد دلار است. سهم تجارت سه کشور در این رقم فقط 3.5 درصد بوده و این درحالی است که این کشور ها می توانند با استفاده از امکانات جغرافیایی و ظرفیت های موجود همکاری، حجم مبادلات تجاری را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

وی افزود: بزرگترین شریک تجاری گرجستان، ترکیه است و ترکها در 15 سال اخیر نزدیک به یک میلیارد دلار در گرجستان سرمایه گذاری کرده اند.

اولپاک گفت: حجم تجارت ترکیه با ایران نیز در سال 2003 میلادی بالغ بر 1.3 میلیارد دلار بود که در سال 2012 میلادی به 22 مییارد دلار رسید.

وی تاکید کرد که ایران هفتمین شریک بزرگ تجاری ترکیه بوده و آنکارا نیز سومین شریک بزرگ تجاری تهران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ترابوزان ، یک هیات 20 نفره از بازرگانان و تجار ایرانی از استان آذربایجان شرقی در سومین مجمع کاری منطقه ای ترابوزان شرکت کردند.

بر اساس این گزارش، هیات ایرانی در در پاسخ به سفر هیات 22 نفره از اعضای انجمن صاحبان صنایع و تجار مستقل ترابوزان به تبریز در تاریخ 21 فروردین ماه سال جاری، در این همایش شرکت کرده است.

ریاست هیات ایرانی را در این سفر میرجمال سید رسولی نماینده اتاق بازرگانی تهران در اتاق بازرگانی تبریز، به عهده داشته است.

در این همایش بر ضرورت بازنگری دستورالعمل ها و رهایی از بوروکراسی و مکانیسم پیچیده در معاملات تجاری به منظور تقویت روابط بازرگانی بین سه کشور ایران، گرجستان و ترکیه تاکید شد. در این نشست که نمایندگان تجاری 14 شهر ترکیه، تجار جمهوری اسلامی ایران و گرجستان همراهی می کردند، در خصوص انتقال تجارب فعالیت های تجاری، ارایه فرصت های سرمایه گذاری، معرفی و آشنایی با شرکت های بازرگانی بحث و تبادل نظر شد.

خاورم/2011**1010
کد N491912

وبگردی