آفتاب

نخست‌وزیر لسوتو سازش با کودتاچیان را رد کرد

نخست‌وزیر لسوتو سازش با کودتاچیان را رد کرد

نخست‌وزیر لسوتو با اعلام اینکه پارلمان را بازگشایی نخواهد کرد، توافق صلح به دست آمده تحت میانجی‌گری آفریقای جنوبی را که به وی اجازه بازگشت به کشورش را می‌داد، باطل کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، منابع دیپلماتیک در لسوتو و ژوهانسبورگ گفته‌اند، جاکوب زوما،‌ رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی روز سه‌شنبه با هدف تلاش برای نجات این توافق‌نامه که در هفته گذشته مورد پذیرش قرار گرفت، به ماسرو سفر می‌کند.

تام تابانه، نخست وزیر لسوتو گفته است: اقدامات یکی از ژنرال‌های ارتش که از استعفا امتناع کرده است و تسلیحات ارتش را تصرف کرده، بازگشایی پارلمان را غیرممکن می سازد.

وی افزود: وضعیت لسوتو بی‌ثبات است در نتیجه چگونه می توانیم تحت چنین شرایطی پارلمان را بازگشایی کنیم. ما یک ژنرال ارتشی خائن داریم که با تسلیحاتی از اسلحه خانه لسوتو فرار کرده و از تحویل آن ها به مقامات امتناع می‌کند. الان زمان بازگشایی پارلمان نیست.

ژنرال تلالی کامولی، به راه اندازی کودتای 30 اوت سال جاری میلادی که تابانه را مجبور به فرار به آفریقای جنوبی کرد، متهم شده است.

این اظهارات تابانه مانع جدی برای امیدها نسبت به پایان صلح آمیز بحران در این کشور کوچک است.

تابانه درجریان مذاکرات هفته گذشته ظاهراً‌ پس از ماه‌ها مخالفت نسبت به بازگشایی پارلمان،‌ تسلیم شده بود. وی موافقت کرده بود تا 19 سپتامبر سال جاری میلادی پارلمان را بازگشایی کند.

دشمنان سیاسی تابانه در حزب "کنگره لسوتو برای دموکراسی" وی را به خلف وعده در مورد این توافق‌نامه متهم کرده‌اند.

وزیر ارتباطات و عضو حزب کنگره لسوتو برای دموکراسی گفت: جاکوب زوما سه شنبه لستو می‌آید چرا که نخست وزیر ما به شرایط این توافق‌نامه پایبند نبوده است اگرچه ممکن است جاکوب زوما درباره مسائل مختلفی صحبت کند اما معتقدم که امتناع تابانه از بازگشایی پارلمان اصلی ترین موضوع خواهد بود.

انتهای پیام

کد N491799

وبگردی