آفتاب

1.5 میلیون قربانی درگیری های عراق کمک‌های صلیب سرخ را دریافت می‌کنند

1.5 میلیون قربانی درگیری های عراق کمک‌های صلیب سرخ را دریافت می‌کنند

کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد حدود یک و نیم میلیون شهروند عراقی به دلیل آوارگی ناشی از درگیری های مداوم در این کشور ناگزیر به دریافت کمک های این کمیته هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کمیته بین المللی صلیب سرخ در بغداد، درگیری‌های مداوم در مناطق مختلف عراق منجر به آوارگی یک و نیم میلیون نفر شده است. از ماه ژانویه پیش از آنکه درگیری‌های آغازشده در استان انبار به مناطق دیگر کشیده شود، کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ به بیش از یک میلیون نفر غذا، آب آشامیدنی، دیگر اقلام امدادی و کمک‌های درمانی ارسال کرده است.

در این رابطه "الینور برنارد" معاون رئیس نمایندگی کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در عراق گفت: مردمی که بالاجبار از خانه‌های خود گریخته‌اند تمامی اموال خود و راه‌های درآمدزایی خود را از دست داده‌اند. آنها غذا، آب یا دیگر ملزومات اولیه‌ کافی را در اختیار ندارند و تنها دسترسی محدودی به خدمات مراقبت‌های درمانی دارند. در اکثر جاها، حضور این افراد فشار اضافی بر دوش مجامع میزبان قرار داده‌است و از توانایی‌های این جوامع برای حمایت از آنها فراتر رفته است. ما به امدادرسانی به آوارگان در تمامی 14 استانی که به آنها پناه برده‌اند ادامه می‌دهیم.

به گفته وی کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ به منظور پاسخ‌دهی به نیاز‌های ناشی از ورود ناگهانی انبوه مردم آواره به شهرها و روستاهای مختلف در منطقه‌ کردستان عراق باید اقلام امدادی را از راه هوایی از اردن حمل می‌کرد، کالاهای دیگر را از ترکیه و ایران می‌رساند و اقلام خاصی را نیز به‌طور محلی از اربیل می‌خرید. در همین حال "گویندا پراساد" مسئول توزیع غذا و دیگر اقلام امدادی اظهار داشت: در شهرهایی همچون دهوک و شریعه در منطقه‌ کردستان، مدارس، ساختمان‌های نیمه‌کاره و حتی زیرگذرها نیز پر از مردم آواره است. در هماهنگی با مقامات و گروه‌های محلی، کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ برای بیش از 320 هزار نفر آواره در مناطق بین بصره از جنوب و دهوک در شمال، غذا و دیگر ملزومات امدادی تهیه کرده‌است.

همچنین ادامه‌ درگیری‌ها با هزاران زخمی و بیمار که به مراقبت درمانی نیاز دارند، منجر به افزایش فشارها بر مراکز مراقبت‌های درمانی شده‌است. کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ با هماهنگی وزارت بهداشت، دارو و دیگر کمک‌های پزشکی همانند مواد و مایعات پانسمان زخم را برای پاسخ‌دهی به نیاز بیش از 120 هزار نفر در فلوجه، موصل، الحمدانیه، اربیل، سنجار، بشیقه، غارتپه، سعدیه و توز و در شهرها و روستاهای مختلف استان‌های انبار، دیاله، نینوا، صلاح‌الدین، دهوک، اربیل، کرکوک و نجف ارسال کرده است.

از آغاز سال میلادی تا کنون، کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ برای حدودا 865 هزار نفر آب آشامیدنی پاکیزه تأمین کرده است که بیش از 200 هزار نفر از آنان را آوارگان تشکیل می دهند. "سباستین رنو" یکی از مهندسین آبرسانی کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید: کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ با استفاده از تانکر آب شرب به آوارگان مستقر در مناطقی همچون خانقین در دیاله و خنکه در دهوک می‌رساند. به‌علاوه نوسازی امکانات آبرسانی به ما این امکان را داده است تا آب شرب مورد نیاز اجتماعات میزبان را تأمین کنیم که ده‌ها هزار آواره نیز از این کار منتفع می‌شوند.

با تداوم درگیری‌ها، کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ نگران گزارش‌های نقض جدی حقوق بین المللی بشردوستانه و افزایش شمار ربوده‌شدگان و بازداشت‌شدگان توسط طرفین درگیری‌ها است. این کمیته تمامی طرفین مخاصمات را نسبت به التزام‌شان در خصوص رفتار انسانی با اشخاص در بند و حمایت از غیرنظامیان و اموال آنها در برابر آثار مخاصمات و تسهیل در ارسال کمک‌های بشردوستانه بر طبق حقوق بین‌المللی بشردوستانه یادآور می‌شود.

کد N491746

وبگردی