آفتاب

ادامه بحران در نهادهای دولتی کوزوو

ادامه بحران در نهادهای دولتی کوزوو

بلگراد-ایرنا- رییس جمهور کوزوو به دلیل ادامه بحران های سیاسی در نهادهای دولتی و فعال نشدن پارلمان و دولت جدید پس از انتخابات زود هنگام پارلمانی در 18 خرداد ماه امسال ،احزاب سیاسی در کشور را برای خروج از بحران و یافتن راه حل مناسب فراخواند.

' عاطفه یحیی گا' در رابطه با خروج نهادهای دولتی از بحران کوزوو گفت که نمایندگان مجلس و احزاب سیاسی پارلمانی می بایستی حداکثر تا 12سپتامبر امسال راه حلی را برای وضعیت کنونی ارایه دهند.

رییس جمهوری کوزوو پس از 12سپتامبر امسال بر اساس قانون اساسی می بایستی نماینده حزبی را که در انتخابات پارلمانی بیشترین آرا را بدست آورده و از حمایت اکثریت در مجلس برخوردار است برای تشکیل دولت جدید منصوب کند.

حزب دمکراتیک به رهبری هاشم تاچی نخست وزیر کنونی کوزوو که در انتخابات زود هنگام پارلمانی در خرداد امسال بیشترین آرا را بدست آورده است بر اساس قانون اساسی این کشور باید برای کسب حمایت اکثریت در پارلمان و تشکیل دولت جدید تلاش کند.

دومین گروه پارلمانی یعنی (اتحادیه دمکراتیک، پیمان برای آنیده و ابتکار کوزوو) که بیشترین آرا را در انتخابات پارلمانی کسب کرده است به این باورند که حزب دمکراتیک قادر به کسب حمایت اکثریت در مجلس نیست و خواهان تشکیل دولت جدید هستند.

در صورتی که حزب ائتلاف حاکم و گروه مخالفان نتوانند برای تشکیل ساختار دولت جدید به توافق دست یابند تنها راه حل برای خروج کشور از بحران سیاسی تجدید انتخابات پارلمانی است که هر چند از لحاظ اقتصادی برای پریشتینا مقرون به صرفه نیست ولی تنها راه حل برای وضعیت کنونی است.

هاشم تاچی نخست وزیر کنونی کوزروو و رهبر حزب دمکراتیک در این رابطه به تازگی در جمع خبر نگاران در پریشتینا گفت که بحران سیاسی تنها در درصورتی برطرف می شود که نامزد این حزب ریاست مجلس نمایندگان کوزوو را بر عهده داشته باشد و وی نیز مقام نخست وزیری را در دولت جدید بر عهده گیرد.

وی همچنین ضمن تاکید بر ضرورت وحدت تمامی احزاب در این زمان حساس افزود: دولت آینده کوزوو می بایستی از نمایندگان احزاب مختلف تشکیل شود.

از طرفی عیسی مصطفی رهبر حزب اتحادیه دمکراتیک کوزوو و رهبر ائتلاف احزاب اپوزیسیون نیز در جمع خبرنگاران در پریشتینا گفت: ائتلاف (اتحادیه دمکراتیک، پیمان برای آنیده و ابتکار کوزوو) همراه با دیگر شرکای حزبی در مجلس از اکثریت برخوردارند و این حق را دارند که رییس مجلس جدید را انتخاب کنند.

وی همچنین با اشاره به اعلانیه دادگاه قانون اساسی کوزوو مبنی بر اینکه ابتدا حزبی که بیشترین آرا را در انتخابات بدست آورده می بایستی برای انتخاب رییس مجلس تلاش کند، گفت: دادگاه قانون اساسی کوزوو نمی تواند نمایندگان را به سلیقه خود مجبور کند.

راموش هارادینای رهبر حزب پیمان برای آینده کوزوو که از طرف احزاب اپوزیسیون برای مقام نخست وزیری نامزد شده است گفت که این ائتلاف از حمایت نمایندگان صرب ها و دیگر جامعه های غیر آلبانیایی تبار در مجلس کوزوو برخوردار است.

دادگاه قانون اساسی کوزوو در پی شکایت حزب دمکراتیک از ائتلاف حاکم ،انتخاب عیسی مصطفی رهبر اتحادیه دمکراتیک از احزاب مخالفان به عنوان رییس جدید مجلس کوزوو در اولین نشست مجلس در تاریخ 26 تیرماه امسال را غیر قانونی خواند.

دادگاه قانون اساسی کوزوو با صدور بیانیه ای اعلام کرد که بر اساس قانون اساسی ابتدا بزرگترین گروه پارلمانی وابسته به حزب دمکراتیک کوزوو به رهبری هاشم تاچی که بیشترین آرا را در انتخابات زود هنگام پارلمانی کسب کرده است می بایستی رییس ساختار جدید مجلس را پیشنهاد کند.

پس از انحلال مجلس کوزوو در 17 اردیبهشت ماه امسال با رای 90 نماینده، راه برای انتخابات زودهنگام پارلمانی هموار شده بود و 'عاطفه یحیی گا' رییس جمهوری کوزوو در 18 اردیبهشت ماه درست یک روز پس از انحلال مجلس تاریخ انتخابات زود هنگام پارلمانی را برای 18 خرداد ماه اعلام کرد.

کوزوو با معضلات اقتصادی بزرگی روبه رو است و تلاش دارد که با پیشروی در روند پیوستن به اتحادیه اروپا و برداشتن گام های مثبت در مذاکرات عادی سازی روابط بین بلگراد و پریشتینا تا حدودی بر این مشکلات فائق آید.

حدود یک سوم از جمعیت یک میلیون و 800 هزار نفری کوزوو بیکار هستند و مردم از وضعیت رفاهی، اجتماعی و فساد مالی ناراضی هستند.

کوزوو منطقه ای در جنوب اروپا و در شبه جزیره بالکان است که آلبانی تبارهای این منطقه در سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کردند.

اعلام استقلال این سرزمین سبب اختلاف و دو دستگی کشورها شده است.

برخی از کشورها از جمله آلمان، آمریکا و بریتانیا استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته اند و برخی دیگر مانند روسیه، یونان، چین و اسپانیا از به رسمیت شناختن کوزوو به عنوان کشوری مستقل خودداری کرده اند.

صربستان اعلام استقلال کوزوو را قبول ندارد و آن را در تضاد با منشور سازمان ملل و اصول حقوق بین الملل می داند.

بر اساس قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژوئن سال 1999 میلادی، هیات غیرنظامی سازمان ملل قیمومیت کوزوو را بر عهده گرفته و نیروهای ناتو موسوم به نیروهای کی فور با هدف برقراری امنیت در این منطقه مستقر هستند.

اروپام**2**436**
کد N491674

وبگردی