آفتاب

دانش آموختگان دکترای دندانپزشکی خارج از کشور چرا معترض اند؟

دانش آموختگان دکترای دندانپزشکی خارج از کشور چرا معترض اند؟

تهران - ایرنا - 181 دانش آموخته ورودی قبل از سال 2009 دکترای دندانپزشکی خارج کشور، بعد از فارغ التحصیلی و شرکت در آزمون دوره تکمیلی وزارت بهداشت نتوانستد حداقل نمره حد نصاب آزمون را کسب کنند اما با این حال برای ورود به جامعه پزشکی اعتراضات خود را در مقابل وزارت بهداشت اعلام می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، تعدادی از فارغ التحصیلان با تجمع های پی در پی در مقابل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نسبت به برگزاری بیست وچهارمین آزمون دوره تکمیلی وزارت بهداشت معترض هستند، به این دلیل که طی سال های گذشته در این آزمون کیفیت در نظر گرفته نمی شد و هدف از برگزاری این امتحان صرفا انتخاب محل ادامه تحصیل براساس نمره کسب شده توسط داوطلب بوده است.

یکی از این دانش آموختگان به خبرنگار ایرنا می گوید: دانشجویان فارغ التحصیل خارج از کشور طبق قانون مصوب وزارت بهداشت ملزم به قبولی در امتحان جامع علوم پایه هستند تا همانند فارغ التحصیلان داخل کشور، این امتحان معیاری برای پایه علمی آنها باشد.

وی که خود را «رضایی» معرفی کرد می افزاید: با توجه به اینکه دانشجویان دانشگاههای داخل کشور بعد از امتحان علوم پایه، هیچگونه امتحان دیگری نمی دهند، وجود چنین امتحانی برای دانشجویان خارج از کشور جایگاه قانونی ندارند.

رضایی با بیان اینکه این دانش آموختگان آخرین گروه از دانشجویان فارغ التحصیل واجد شرایط دوره تکمیلی هستند، ادامه می دهد: این گروه باید به جای آزمون جایابی در آزمون دستیابی تخصصی دندانپزشکی حد نصاب حداقل 60 درصد را کسب کنند تا بتوانند مجوز طی کردن دوره تکمیلی را به دست آورند.

دانش آموخته دیگری نیز می گوید: در زمان شروع به تحصیل این ورودی ها(قبل از 2009) در ضوابط و قوانین ارزشیابی مدارک تحصیلی توسط کمیسیون ارزشیابی وزارت بهداشت هیچ اشاره ای به کسب حد نصاب در آزمون جایابی نشده بود بطوریکه در آزمون 23 دوره تکمیلی وزارت بهداشت نیز چنین قانونی اعمال نشد.

وی که خود را «محمودی» معرفی کرد ادامه داد: پس از گذشت شش سال و تحمل مشقات و هزینه های گزاف و اتمام دوره تحصیل، با بن بستی روبرو شدیم که دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی ایجاد کرده است.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی دندانپزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا می گوید : طی سال های گذشته دانش آموختگان خارج از کشور بعد از اخذ مدرک فارغ التحصیلی خود به کشور بازمی گشتند و در اداره خدمات آموزشی پرونده آنها مورد بازبینی قرار می گرفت که با توجه به وضعیت دانشگاههای که محل تحصیل آنها بوده که در چه سطحی از دانشگاه ها قرار دارند، مدارک دانش آموختگان در تطبیق با مقررات موضوعی مورد ارزشیابی قرار می گرفت.

«سعید عسگری» می افزاید: در برخی موارد، این ارزشیابی مدارک دانش آموختگان کامل قلمداد نمی شد و باید افراد برای اخذ مدرک، دوره تکمیلی در داخل کشور طی کنند.

وی ادامه داد: این موضوع در دندانپزشکی در سالهای اخیر با توجه اشتیاق و اقبال عمومی در بعضی جوانان ایجاد شد و یک رشد غیرعادی از خود نشان داد به نحویکه تعداد زیادی از مراجعین به حوزه درمان اداره کل خدمات آموزشی که در رشته دندانپزشکی ، پزشک عمومی و داروسازی است بیشتر در رشته دندانپزشکی بودند.

عسگری تصریح کرد: استقبال جوانان از رشته دندانپزشکی در خارج کشور باعث شد که برای برخی کشورهای دنیا بازار خوبی فراهم شد و مقررات دانشگاههای دندانپزشکی را طوری در انطباق با درخواست مشتریان و دانشجویان ایرانی تغییر دادند.

وی می افزاید: این افراد خیلی ساده در این دانشگاهها مشغول و در زمانی کمتر از دوره دندانپزشکی که در ایران طول می کشد، دکترای خود را اخذ و به کشور بازمی گشتند و بعد از ارزشیابی و گذراندن دوره مختصری دندانپزشک و وارد جامعه پزشکی کشور می شدند.

عسگری با بیان اینکه برخی دانشگاه ها مورد تایید و برخی دیگر تایید شده وزارت بهداشت نیستند، می گوید: بر همین اساس شورای عالی ارزشیابی کشور از سال گذشته این موضوع را مورد توجه قرار داد که با تغییر مسوولان در وزارت بهداشت بحث کیفیت علمی این دانش آموختگان در اولولیت قرار گرفت.

مشاور امور دندانپزشکی وزارت بهداشت می افزاید: توجه به کیفیت علمی در رشته دندانپزشکی که با سلامت مردم در ارتباط است موضوع قابل گذشتی نیست زیرا اگر یک فرد بی کیفیت را متولی امر درمان کنیم در حالیکه توانمندی کافی و کامل چه از لحاظ علمی و عملی نداشته باشد، این امر به ضرر سلامت مردم خواهد بود.

عسگری ادامه می دهد: موضوع ارزیابی کیفیت علمی دانش آموختگان از سال گذشته بطور جدی در وزارت بهداشت مطرح شده است.

وی می گوید: سال گذشته نیز این موضوع اجرایی شد اما به علت اینکه اطلاع رسانی کامل از سوی وزارت بهداشت به افراد صورت نگرفت، سعی کردیم حقوق متقاضیان را در نظر یگیریم، بطوریکه افراد بعد از امتحان جایابی، شروطی برای سقف آزمون گذاشته نشده بود.

عسگری می افزاید: اما چهاردهمین دوره آزمون که مراحل ثبت نام داوطلبان از قبل از عید سال 92 شروع و آزمون نیز در ابتدای تابستان برگزار شد و به روشنی به اطلاع دانشجویان رسانده شد که با کسب یک نمره حداقلی مجاز شناحته می شوند که دوره تکمیلی را در دانشگاه های کشور سپری کنند.

وی می گوید: افراد با علم و آگاهی از این موضوع در این آزمون شرکت کردند.

مشاور امور دندانپزشکی وزارت بهداشت ادامه می دهد: پس از برگزاری این آزمون بررسی نتایج نشان داد که متاسفانه حد نصاب علمی که باید افراد کسب کنند حتی یک نفر هم نتوانست 60 درصد حد نصاب علمی مورد نظر وزارت بهداشت را بدست آورد.

عسگری با بیان اینکه اکنون در دوره انتقالی هستیم، ادامه می دهد: در دوره های قبل افراد بدون کسب هیچ نمره ای وارد دوره تکمیلی دانشگاهها می شدند ولی هم اکنون حد نصاب نمره برای آنها در نظر گرفته می شود.

وی می افزاید: مسوولان وزارت بهداشت بویژه شورای عالی ارزشیابی تصمیم گرفتند با توجه به ظرفیت و اعلام نیاز دانشکده ها و کسب حد نصاب نمرات افراد، به ترتیب بالاترین نمره در کنار دیگر دانشجویان قرار بگیرند و ادامه تحصیل دهند.

عسگری تصریح می کند: با این وجود تعدادی از این افراد اجازه پیدا می کنند علی رغم اینکه نمره کافی را به دست نیاورده اند به دانشکده های دندانپزشکی وارد شوند.

وی خاطرنشان می کند: وزارت بهداشت تصمیم گرفت مراکزی که ظرفیت خالی دارند، با مساعدت دانشکده ها و شورای عالی ارزشیابی وزارت بهداشت به عده ای از افراد کمک و ارفاق کنند که اجازه تحصیل در دانشکده ها را داشته باشند.

عسگری با تاکید بر اینکه تحصیل این افراد در این دوره فقط با ارفاق وزارت بهداشت بوده است گفت: از دوره آینده که آذر سال جاری برگزار می شود، رقابت بین این افراد خیلی جدی است و داوطلبان باید حد نصاب آزمون را کسب کنند و با توجه به ظرفیت موجود در دانشگاه ها بر حسب نمرات بالاتر به پایین تر به دانشگاه ها معرفی می شوند.

اجتمام ** 9188 ** 1071
کد N491473

وبگردی