آفتاب
اندیشکده آمریکایی:

توان رزمی آمریکا در مقابل چین آسیب پذیر است

توان رزمی آمریکا در مقابل چین آسیب پذیر است

تهران– ایرنا– یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی از روابط چین و آمریکا نوشت: واشنگتن باید به منظور مقابله با پکن، توان ترابری سریع نیروهای رزمی و پشتیبانی خود به تمام نقاط غربی اقیانوس آرام را افزایش دهد.

اندیشکده رند (Rand) در پژوهشی که به سفارش ارتش آمریکا انجام داده، تاکید می کند که منافع آمریکا و چین در عرصه جهانی کمابیش همگرا و در عرصه منطقه ای ناهمگرا است.

به نوشته این اندیشکده، چین به سه دلیل - حفظ حکومت کنونی، نظم اجتماعی و پایداری رشد اقتصادی- به دنبال رویارویی با آمریکا نیست. به همین دلیل پکن تا امروز هیچ نشانه ای از تمایل به تغییر نظم کنونی جهانی از خود نشان نداده است. در واقع، چینی ها می دانند که نظم کنونی و بازرگانی آزاد که حاصل آن است، برای این کشور نیز سودمند خواهد بود اما تمایل چین به اعمال قدرت در آسیا، بزرگترین عاملی است که می تواند میان واشنگتن و پکن تنش ایجاد کند.

'رند' معتقد است ایالات متحده برای آنکه بتواند راهبردی طراحی کند که در آن، میان 'منافع جهانی دو کشور' با 'ناهمگرایی های منطقه ای شان' توازن ایجاد شود، باید پنج راهکار را پیگیری کند:

1- ایجاد توان ترابری سریع نیروهای رزمی و پشتیبانی به تمام نقاط غربی اقیانوس آرام.

2 – استفاده از قابلیت های بالای برخی متحدان قابل اعتماد، مانند ژاپن، کره جنوبی و استرالیا و نیز افزایش قابلیت های دیگر متحدان.

3 – توجه به مشکلات چین در جابجایی نیروهایش فراتر از مرزهای خود به ویژه در دریا؛ مشکلاتی که برخی از آنها ممکن است با گذر زمان، رفع شود.

4 – توسعه فنی برای کاهش آسیب پذیری در مقابل تهدیدهای فنی چین

5 – توجه به گسترش سخت افزارهای غیرنظامی با استفاده از برتری های ایالات متحده برای مثال، می توان به گسترش سامانه های موشکی 'زمین پایه' و ضدناو برای پشتیبانی از متحدان اشاره کرد.

اندیشکده رند در پایان تاکید می کند: در آینده اگر رویارویی میان آمریکا یا چین رخ دهد، این رویارویی احتمالا نه به خاطر برنامه ای از پیش طراحی شده، بلکه ناشی از انتخاب های ضعیف، عجولانه یا مبتنی بر اطلاعات نادرست خواهد بود.

رسانام**9163**1485** 1337
کد N491137

وبگردی