آفتاب

چورکین: "مهندسی ژئوپولتیک شلخته" آمریکا امنیت جهانی را تضعیف کرده است

چورکین: "مهندسی ژئوپولتیک شلخته" آمریکا امنیت جهانی را تضعیف کرده است

سفیر دائم روسیه در سازمان ملل گفت: سیاست ایالات متحده آمریکا در تغییر رژیم درکشورهای مختلف جهان به تضعیف امنیت جهانی می‌انجامد و موجب نگرانی‌های جدی در سیستم هماهنگی‌های بین‌المللی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ویتالی چورکین، سفیر دائم روسیه در سازمان ملل در مصاحبه با شبکه یک تلویزیون روسیه گفت: هرج و مرج در خاورمیانه و شمال آفریقا بیش از حد است . شرایط لیبی بسیار وخیم است و این کشور در آستانه سقوط قرار گرفته است . لیبی باعث ایجاد اتفاقات مشابه در مالی شد. جمهوری آفریقای مرکزی نیز سقوط کرده است.

چورکین افزود: سودان جنوبی با حمایت آمریکا یک کشور مستقل شد اما مشخص شده است که نیروهای سیاسی داخل این کشوراصلاً برای همکاری با یکدیگر آماده نبوده‌اند و درحقیقت این کشور در وضعیت جنگ داخلی قراردارد. اوج این بحران شرایط دولت اسلامی ( داعش ) است که چالشی کاملاً ‌بی سابقه است.

این دیپلمات روس با اشاره به شرایط متغیر عراق گفت: نیروهای آمریکایی در حالی از عراق خارج شدند که کارشان را ناتمام گذاشتند. این مثال‌ها تنها اثباتی برای نظریه‌های روسیه است که می گوید چنین مهندسی‌های ژئوپولتیک شلخته‌ ، تغییر رژیم‌ها بدون توجه به تبعات احتمالی با پیامدهای بسیار جدی مواجه خواهد شد.

وی افزود: بسیاری از کشورهای عضو سازمان ملل هم اکنون نگران هستند که سیستم همکاری بین‌المللی که طی 20 سال گذشته از آن استفاده شد و طبق اصولی است که بازیگران اصلی باید برای حل اختلافات مهم بین‌المللی همکاری کنند ، از بین رفته است.

انتهای پیام

کد N490922

وبگردی