آفتاب
گزارش مهر/

پرورش زنبور عسل صنعتی در خراسان جنوبی سودآور اما ناشناخته/ نگاه اشتباه کشاورزان به زنبورداری

پرورش زنبور عسل صنعتی در خراسان جنوبی سودآور اما ناشناخته/ نگاه اشتباه کشاورزان به زنبورداری

بیرجند - خبرگزاری مهر: پرورش زنبور عسل با توجه به هزینه کم برای آغاز کار و سود زیاد برای تولیدکننده از صنعت‌های مهم برای کشاورزان و جوانان خراسان جنوبی محسوب می‌شود اما عدم همکاری کشاورزان با زنبورداران در حوزه تولید عسل زنبورداری را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان جنوبي يكي از استان‌هاي شرقي كشور است كه به‌رغم واقع شدن در منطقه كويري و بياباني توليداتي دارد كه گاه باوركردني به نظر نمي‌رسد، در اين استان كم آب كشاورزي جزو مشاغل اصلي است که به دلیل خشکسالی‌های پیاپی 16 ساله تولیدات کشاورزی استان را تحت شعاع قرار داده است.

علی رغم تمامی مشکلات این استان کویری توانسته در زمینه تولید عسل کیفیت برتر کشور را داشته باشد و از آن جایی که خراسان جنوبی در زمینه پرورش زرشک، عناب، زعفران و سایر گیاهان دارویی دارای توانمندی منحصر به فردی است از محیط مناسبی برای پرورش زنبورعسل و تولید عسل بسیار مرغوب برخوردار است.

زنبور عسل علاوه‌بر خاصیت‌های بی‌نظیری که در درمان بیماری‌ها دارد هزینه کمی هم برای نگهداری دارد که این موضوع موجب شده بسیاری از افرادی که جویای کار بوده و دارای سرمایه اندکی هستند بتوانند با پرورش زنبور عسل و فروش عسل تولیدی خود با کمترین هزینه، سود خوبی بدست آورند.

 کیفیت برتر عسل تولیدی خراسان جنوبی در کشور

 مدیرعامل اتحادیه زنبورداران خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی صاحب رتبه نخست در زمینه کیفیت برتر عسل در کشور است، گفت: عسل تولیدی خراسان جنوبی از نظر طعم و خواص درمانی در کشور بی‌نظیر است.

علیرضا یوسفی‌فر در گفتگو با مهر، تصریح کرد: خراسان جنوبی از توانمندی خوبی در زمینه تولید عسل برخوردار است و اقلیم استان با وجود محصولاتی نظیر زرشک، عناب، زعفران و گیاهان دارویی برای پرورش زنبور عسل مناسب است.

وی عنوان کرد: خراسان جنوبی به دلیل همین توانمندی‌ها در زمنیه کیفیت عسل رتبه نخست کشور را دارد.

وی بیان داشت: عسل تولیدی این استان به دليل خشكي هوا و شرايط اقليمي استان از غلظت بالايي برخوردار است و آنزيم‌ها و آنتي اكسيدان‌هاي آن در سطح بسيار مطلوبي است.

 وی با بیان این که صنعت پرورش زنبور عسل از صنایعی است که به کمترین هزینه را برای آغاز کار نیازدارد، گفت: جوانانی که جویای کار هستند می‌تواند با ورود به این صنعت با کمترین هزینه بیشترین سود را کسب کنند.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پرورش زنبورعسل بیشتر به توانمندی و حساسیت شخص بستگی دارد، گفت:هرکس می‌خواهد وارد این کار شود ابتدا باید به مدت چند ماه میزان حساسیت خود را با زنبور عسل آزمایش کند واگر توانمندی لازم را برای این کار داشت در همان چند ماه اول مشخص می شود.

 یوسفی‌فر با بیان این که علاقمندان به این کار می‌توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی روش پرورش و چگونگی خرید کندو را بیاموزند، بیان داشت: در استان همکاری جهاد کشاورزی با زنبورداران خوب است.

وجود 20 هزار کلنی زنبود در خراسان جنوبی

وی ادامه داد: برخلاف کیفیت عسل خراسان جنوبی پرورش زنبور عسل در این استان کمیت خوبی نداشته و در حال حاضر تنها 20 هزار کلنی زنبورعسل در استان وجود دارد.

 افزود: میانگین تولید ماهانه عسل در استان 100 تا 120 تن است و هر زنبوردار روزانه بین 4 تا 5 کیلو عسل برداشت می کند.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران خراسان جنوبی با بیان این که افزایش کلنی‌های زنبور عسل و رونق این حرفه در میان جوانان و کشاورزان استان نیازمند فرهنگسازی است، گفت: تمامی کشاورزان و کسانی که به این کار علاقمند هستند می‌توانند با کمترین هزینه این فعالیت سودآور را آغاز کنند.

 کوچ زنبور ضامن افزایش کیفیت و کمیت عسل است

 یوسفی‌فر با بیان این که برخلاف دیدگاه عامه زنبورهای عسل یک جانشین نیستند و باید کلنی‌های زنبور در ماه های مختلف سال کوچ داده شوند، گفت: برای مثال در فصل زمستان باید کلنی زنبور به جنوب کشور کوچ داده شوند که این کار ضامن افزایش کیفیت و کمیت عسل تولیدی زنبورداران می‌شود.

وی با بیان این که کوچ زنبور نه تنها برای افزایش کیفیت عسل موثر است بلکه برای گیاهان در زمینه گرده‌افشانی بیشترین سود را دارد، افزود: باغ‌هایی که زنبورهای عسل گرده افشانی آن را انجام می‌دهند از سایر باغ‌ها میزان باروری و محصول دهی بیشتری دارد.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران خراسان جنوبی با بیان این که بزرگترین مشکل صنعت زنبورداری در استان عدم آشنایی کشاورزان با فواید زنبور عسل و مخالفت در همکاری با زنبورداران است، گفت: متاسفانه کشاورزان استان در خصوص زنبور عسل دیدگاه بدی دارند و فکر می‌کنند وجود زنبور عسل برای باغ‌های آن‌ها زیان بار است اما این در حالی است که گرده افشانی در باغ ها توسط زنبورعسل ارتباط مستقیم با افزایش کمیت و کیفیت میوه ها دارد.

یوسفی‌فر با بیان این که باید در زمینه آشنایی کشاورزان با زنبورعسل فرهنگ سازی شود، افزود: در صورت فرهنگ سازی درمیان کشاورزان؛ هم کشاورزان و هم زنبورداران بیشترین سود را از این همکاری متقابل خواهند برد و این موضوع کوچ زنبورداران را آسان تر خواهد کرد.

وی یادآورشد: باید مردم استان به صورت همگانی با فرهنگ پرورش زنبور عسل و فواید آن آشنا شوند که این موضوع نیازمند همکاری همه جانبه مردم، زنبورداران و مسئولان و جهاد کشاورزی است.

تولید 524 تن عسل در استان با نظارت دامپزشکی

معاون سلامت دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عسل یکی از فرآورده‌های خام دامی با ارزش است، اعلام کرده بود: با راه‌اندازی سیستم پایش و مراقبت یکپارچه زنبورستان‌ها، بخش عمده‌ خدمات بهداشتی ارایه شده از جمله بازدید، نمونه‌گیری، بروزرسانی بیماری‌ها بصورت برخط در این سیستم گزارش و ثبت می‌شود.

محمود قربان‌زاده با بیان اینکه زنبورستان‌های استان تحت‌نظارت سازمان دامپزشکی است و بصورت مستمر از نظر بیماری‌ها رصد می‌شوند، به وجود 286 زنبورستان فعال در سطح استان اشاره و تصریح کرد: 26هزارو207 کلنی زنبورعسل در این زنبورستان‌ها نگهداری و پرورش داده می‌شوند.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: 102 بازدید بهداشتی از ابتدای سال از زنبورستان‌های استان انجام شده است.

وی با اشاره به بررسی بهداشتی 836 کندو در این بازدیدها گفت: در این فعالیت‌ بیماری‌های واروا، نوزوما و لوک آمریکایی و اروپایی مورد پایش و مراقبت قرار گرفته‌اند.

قربان‌زاده میزان تولیدی عسل را با نظارت دامپزشکی در پایان سال گذشته حدود 524 تن برشمرد.

عسل مهم ترین مسکن و درمان بیماری های صعب العلاج است

پزشک طب سنتی خراسان جنوبی درمان بیماریهای صعب العلاج را به وسیله عسل از درمان های کهن و موثر عنوان کرد.

 علیرضا پرهیز در گفتگو با مهر، با بیان این که عسل مهم‌ترین نقش را در درمان بیماری‌های صعب العلاح دارد، گفت: براساس پژوهش‌های انجام شده علاوه بر خاصیت درمانی عسل، نیش زنبور هم در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است.

وی با بیان این که مصرف روزانه عسل در افزایش طول عمر انسان موثر است، ادامه داد: عسل بر خلاف سایر قندها دندان را فساد نمی‌کند و مصرف آن موجب تقویت لثه‌ها می‌شود.

پزشک طب سنتی خراسان جنوبی با بیان این که عسل 70 خاصیت درمانی دارد، افزود: براساس پژوهش‌های انجام شده دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند عسل در درمان بیماری‌ها قلبی نیز موثر است.

پرهیز به مردم توصیه کرد با مصرف روزانه عسل به دلیل خاصیت ضد میکروبی این قند خود را در برابر انواع بیماری ها بیمه کنند.

 پرورش زنبور عسل کم هزینه ترین و سود آورترین حرفه در صنایع غذایی است

 علی محمدی یکی از زنبور داران بیرجندی با اشاره به این که پرورش زنبور عسل بهترین شغل برای جوانان جویای کار است، گفت: این شغل از کم‌هزینه‌ترین حرفه‌های در صنعت غذایی است.

 وی افزود: اگر شخصی این کار را باجدیت و علاقه دنبال کند می تواند به سود حلال با درآمد بالا دست یابد.

 زنبوردار بیرجندی به جوانان توصیه کرد با این حرفه آشنا شده و به جای جستجو در پی شغل‌های مختلف می‌توانند با این شغل هم آشنا شوند و در کنار فعالیت‌های کشاورزی به این حرفه ادامه دهند.

محمدی یادآور شد: مهم ترین مشکل زنبورداران در حال حاضر کمبود باغ‌ها برای استفاده زنبورها است و متاسفانه در سطح استان کشاورزان همکاری خوبی با زنبورداران ندارند.

قند عسل توليدي خراسان جنوبي زيريك درصد است

در حالي‌كه استاندارد طبيعي قند عسل 5 درصد عنوان مي‌شود ميزان ساكاروز عسل‌هاي توليد شده در استان خراسان جنوبي كمتر از يك درصد است كه عاملي اثرگذار بر كيفيت ويژه اين محصول به شمار مي رود و آن را همچون دارويي مفيد گرانبها كرده است.

از طرف ديگر پرورش عسل در اين استان در كنار شهد گل و درختان ويژه‌اي نظير عناب و زرشك كه در ديگر نقاط كشور وجود ندارد صورت مي‌گيرد كه همين امر آن را خاص‌تر مي‌كند.

با همه خواصي كه برشمرده شد، اين عسل در كشور چندان شناخته شده نيست و عمده محصول توليد شده عسل در خود استان به مصرف ساكنان آن مي‌رسد و گاهي ممكن است تحت شرايطي خاص به استان‌هاي ديگر فرستاده شود.

اين در حاليست كه از اين ظرفيت ويژه مي‌توان براي توسعه صادرات استان در بخش داخلي و خارجي بهره برد و اين عسل را به صورت ويژه به كشورهاي ديگر صادر كرد.

محمود صلاحی مقدم یک تولید‌کننده عسل در خراسان جنوبی در این زمینه می‌گوید: اگر گل‌های غالب یک منطقه گل خاصی باشد به عسل تولیدی آن منطقه عسل تک گل می‌گویندو عسل زرشک و عناب مخصوص منطقه خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به اینکه عسل‌های تیره نسبت به عسل‌های روشن مواد معدنی بیشتری دارند، تصریح کرد: بهترین عسل عسل بهاره است که زنبورها از گل‌ها با شهد فراوان تغذیه می‌کنند.

وی تصریح کرد: گسترش توليد اين عسل استثنايي استان  مي‌تواند در زمينه توسعه صادرات موفق باشد.

کد N490849

وبگردی